Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

MT Højgaard monterer 350 tons tung svingbro i Sverige

Byggeri | Af Kristian Troelsen | 3. dec. 2015 KL. 09:41

MT Højgaard har monteret den 350 tons tunge svingbro i Gøteborg. Foto: Björn Stomberg.
87434_1
  • 87434_1

MT Højgaard har netop monteret en 350 tons tung svingbro i Gøteborg. Dermed er den mest komplicerede af fem stålbroer, som hører til den 1,5 kilometer lange jernbanebroforbindelse, på plads.

MT Højgaards team på Södra Marieholmsbron i Göteborg har netop monteret en 350 tons tung stålkonstruktion i Göteborg. Stålkonstruktionen er en svingbro, som er 72 meter lang og 11 meter bred, og den er nu monteret på lejekonsoller 6,5 meter over vandspejlet. Det oplyser MT Højgaard.

Under normale omstændigheder ville den type monteringsarbejde blive udført ved hjælp af en flydekran, men da den nye bro ligger tæt på den gamle bro, som den skal erstatte, var forholdene for trange til at sejle en flydekran ind. I stedet er broen lanceret fra en pram ved hjælp af et skinnesystem. Lanceringsudstyret i sig selv vejer 150 tons, og det er kombinationen af tungt grej og stor præcision i detaljerne, som gør opgaven kompleks.

citat start

Udfordringen er, at prammen ikke må bevæge sig mere end 10 centimeter op eller ned, når broen glider fra prammen over på lejekonsollerne.

Jens Præst Nielsen

Projektchef, MT Højgaard

citat slut

- Udfordringen er, at prammen ikke må bevæge sig mere end 10 centimeter op eller ned, når broen glider fra prammen over på lejekonsollerne. Derfor skal prammen hele tiden holdes stabil, og det gør vi ved at pumpe vand ind og ud af ballastkamrene i takt med, at broen lanceres. Samtidig skal vi tage højde for tidevand og de generelle vejrforhold, så det kræver noget opmærksomhed. Men det gik helt som planlagt, siger Jens Præst Nielsen, projektchef i MT Højgaard.

Testet forinden

I sidste uge lancerede MT Højgaard også et 60 tons tungt maskineri på fundamenter midt i Göta Älv. Maskineriet får broen til at svinge, og da der hver dag passerer i gennemsnit et fartøj i timen, er der behov for et hurtigt og gennemprøvet svingbrokoncept.

- Mekaniske broer er en af vores specialkompetencer, og i sin funktion minder denne bro om Odins Bro i Odense, som vi færdiggjorde i 2014. Broen her i Gøteborg har vi allerede testet komplet med maskineri og styring i en såkaldt Factory Acceptance Test hos vores stålleverandør, inden vi sejlede den til Sverige. Så er vi sikre på, at vi kan levere en bro, der er fuldt funktionel fra første dag, siger Jens Præst Nielsen.

Svingbroen er en af fem stålbroer, der tilsammen udgør Marieholmsbron, der er en ny jernbanebroforbindelse over Göta Älv i Göteborg.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Fakta om projektet

- Marieholmsbron opføres i et joint venture mellem MT Højgaard (30 procent) og Skanska (70 procent).

- Marieholmsbron finansieres i et samarbejde mellem den svenske regering og byen Gøteborg samt Gøteborg Havn, Region Västra Götaland og AB Volvo.

- Broen forventes klar til åbning i 2017, mens Södra Marieholmsbron forventes klar til skibstrafik i sommeren 2016.

Lignende artikler

  • VIDEO: Betonbro støbt på én dag
  • MT Højgaard har afleveret bro ved Gøteborg
  • Nu undersøges muligheden for en Helsingør-Helsingborg-tunnel
  • Arkitema skal projektere sygehus i Gøteborg
  • MT Højgaard vandt den sidste store broentreprise
Se flere

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • C.F. Møllers udvider direktionen med svensk arkitekt
  • Klar til storskalaproduktion af papbaserede konstruktionsplader
  • Årets skolebyggeri har det perfekte læringsmiljø. Men hvem vinder?
  • Kommuner og Metroen vil sikre mindre røg, støj og CO2 på byggepladserne
  • Her er de: Danmarks første fugemontører
  • Grønt er godt, men ikke nok - anlægsgartner vil også øge biodiversiteten
  • Tilstandsrapporten kommer nu fra NRGi
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook