Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Åbning på Femern bliver tidligst i 2027

Politik | Af Dan Bjerring | 2. dec. 2015 KL. 12:59

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen er sikker på, at tyskerne nok skal ende med at sige ja til Femern-forbindelsen. Foto: Femern A/S.
87426_1
Hør hele interviewet med Kristian Pihl Lorentzen.
audioBackdrop
  • 87426_1
  • Play
    audioBackdrop

Venstres transportordfører fortæller, at tyske kolleger er positive i forhold til, at der etableres en Femernforbindelse, men at klagesagerne tager deres tid.

Den meget lange forsinkelse af analysen for en fast Kattegatforbindelse kan umiddelbart skabe mistanke om, at det kan have noget at gøre med de problemer, Femernforbindelsen er løbet ind i. Men det afvises af Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, der siger til Dagens Byggeri:

- Det er to helt forskellige udfordringer. Femernforbindelsen binder Det Europæiske Kontinent sammen med Norden på en helt ny måde. Det vil givetvis gøre både Danmark, Tyskland, Sverige og andre lande rigere. Mens Kattegatforbindelsen forbinder Øst- og Vestdanmark på den bedst mulige måde og fremtidssikrer kapaciteten mellem landsdelene. Økonomisk har de heller ikke noget med hinanden at gøre. Man kan ikke sige, at vi dropper Femern, og så bygger vi i stedet en Kattegatforbindelse.

citat start

Jeg tror ikke på, at tyskerne ender med at sige nej.

Kristian Pihl Lorentzen
Transportordfører i Venstre

citat slut

Ingen skattekroner

Han understreger, at Femernforbindelsen skal hvile i sig selv økonomisk.

- Der er ikke én skattekrone i projektet, og det skal der heller ikke være. Den er brugerbetalt, og det skal en Kattegatforbindelse også være. Det er urealistisk at få så store projekter ind på Finansloven, fortsætter Venstres transportordfører

Han afviser også risikoen for, at de tyske myndigheder i sidste ende alligevel siger nej til den faste Femernforbindelse, fordi det kræver store infrastrukturinvesteringer på den tyske side.

- Jeg tror ikke på, at tyskerne ender med at sige nej. Transportudvalget i Folketinget har netop været på besøg hos vores kolleger i Forbundsdagen i Berlin. Der kører nu en tysk proces, der skal behandle klagerne over Femernprojektet, og det tager sin tid. Nu forventes det, at en åbning af Femernforbindelsen tidligst kan finde sted i 2027. Men endemålet er klart, at Femernforbindelsen skal bygges, og det er der en traktat på mellem nationerne Danmark og Tyskland, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Mange spørgsmål

Under besøget i Tyskland havde de tyske politikere mange spørgsmål om Femenprojektet til de danske udvalgsmedlemmer, og Kristian Pihl Lorentzen siger, at det bidrog til en afklaring hos de tyske kolleger.

- Vi kunne forklare, hvordan projektet er opbygget økonomisk og hvor langt vi er i beslutningsprocessen, og det var tydeligt, at flere blev mere positive efter, at vi havde kunnet oplyse dem. Det er ingen hemmelighed, at modstanden i Forbundsdagen primært er forankret hos en enkelt politiker, men vi kunne imødegå hendes argumenter, siger Kristian Pihl Lorentzen, der fortæller, at de tyske medlemmer af Forbundsdagens transportudvalg kommer på genvisit i Danmark.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Tyskland bygger lillesøster til Femern-tunnelen
  • Femern A/S bygger nødvej til tunnel-byggepladsen
  • Hollændere bygger arbejdshavn til Femern-tunnelen
  • Femerns småopgaver løber op i en lille milliard
  • Femern-forbindelsen er ikke kun et dansk-tysk projekt
Se flere

Sponserede artikler

  • Først i Danmark: Belægningssten sparer over 50 procent CO2
  • Nu kan solcelleanlæg hurtigt flyttes til byggepladsen
  • Trægulve tåler spildt væske i tre døgn
  • LAUFEN lancerer armatur sortiment
  • Dansk patent sikrer døre og vinduer i byggefasen
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Fest i aftes: Her er de fire vindere af betonens priser
  • Pulje på 150 mio. kommer hårdtramte kyster til undsætning
  • Rådgiver er valgt: "Vil løfte verdens bedste metro til næste niveau"
  • Danske skoler inspirerer ud over landets grænser
  • Søger du ejerlejlighed i hovedstaden? Så kan du komme til at lede længe
  • Bygma elsker Esbjerg - snart er der to byggecentre i byen
  • Børn med særlige behov får bedre forhold i Hørning
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook