Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Lapperier på Storstrømsbroen koster millioner

Kommentar | Af branchedirektør Niels Nielsen, Danske Anlægsentreprenører | 1. dec. 2015 KL. 15:20

Branchedirektør Niels Nielsen, Danske Anlægsentreprenører. Foto: Ricky John Molloy.
87395_1
  • 87395_1

I 2011 var Storstrømsbroen lukket i flere uger, fordi revner i broens bærende konstruktion gav risiko for, at broen styrtede sammen. Belastningen fra de mange tunge godstog slog igennem på broen, som ikke blev dimensioneret til at klare så store belastninger, da den blev bygget i 30'erne. Resultatet i 2011 var transportkaos og øgede omkostninger for samfund og erhvervsliv.

Beregninger på de bærende konstruktioner foretaget efter lukningen viste, at broen ikke lever op til de nugældende krav. På den baggrund er det ikke rettidig omhu, at politikerne fortsat tænker på at udskyde bygningen af en ny bro. Storstrømsbroen er fra 1937 og blev anlagt sammen med andre store offentlige anlægsarbejder for at modvirke krisen i 30'erne. Ingen havde på det tidspunkt tænkt, at broen ville blive udsat for de enorme belastninger, som det er tilfældet i dag, hvor al jernbanetrafik mellem Sjælland, Rødby Færge samt det øvrige Lolland-Falster skal over den gamle bro med flere hundrede meter lange godstog.

Det er politikerne nødt til at tage med i overvejelserne om udskiftningen af broen, for det vil være ganske alvorligt, hvis broen igen skal lukkes og næste gang måske for altid.

I Vejdirektoratet styrer man i øjeblikket et "kontrolleret forfald" i forventning om en ny bro. Forfaldet kan ifølge Vejdirektoratet holde broen i gang til 2024 ved at fastholde det nuværende budget til drift og vedligehold på 10-15 mio. kr. årligt.

Men det vil give alvorlige gener, hvis den gamle Storstrømsbro skal holdes kunstigt i gang uden udsigt til en afløser inden for overskuelig tid. Broens dårlige tilstand betyder, at der kommer restriktioner blandt andet for cyklisternes brug af broen, og det må vel være et tilstrækkeligt klart signal om at få gang i byggeriet af den nye bro. Alt andet er ikke rettidig omhu fra politikernes side.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Pas på - vand under vejen
  • Kommuneaftale beskytter mod vand i kælderen
  • Afsatte midler samler støv
  • Et frisk pust til infrastrukturen
  • Kystsikring skal hindre erosion af det danske kystlandskab
Se flere

Sponserede artikler

  • Først i Danmark: Belægningssten sparer over 50 procent CO2
  • Nu kan solcelleanlæg hurtigt flyttes til byggepladsen
  • Trægulve tåler spildt væske i tre døgn
  • LAUFEN lancerer armatur sortiment
  • Dansk patent sikrer døre og vinduer i byggefasen
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • 45 pct. af bygherrerne vil aflyse projekter i 2023
  • Davidsens omsætning runder 4 mia. kr. - resultatet følger ikke med
  • Aarsleff-koncernen øger omsætningen med 1,7 milliarder kroner
  • Cowi køber islandsk ingeniør med 280 ansatte
  • Byggematerialer har aldrig været dyrere - og intet peger på prisfald
  • Nyt værktøj tilbyder LCA-hjælp til den tidlige designfase
  • Unge danske ingeniører imponerer internationalt
  • Københavnsk malerkæmpe: "Målet er at blive Fyns største malerfirma"
  • Ingeniører rykker ind i gammelt æggepakkeri
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook