Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Alternative løsninger skal i spil på vejfronten

Politik | Af En yndlingsbeskæftigelse for enhver transportminister er at klippe snore over - og helst så mange som muligt. Ikke så meget fordi de ønsker at komme i avisen, men fordi mange klippede snore vidner om et højt aktivitetsniveau og dermed meget ny infrastrukt | 24. nov. 2015 KL. 11:56

Alle regeringer har ifølge Hans Christian Schmidt hentet penge fra Storebæltsbroen. Foto: Colourbox.
87290_1
Hør interview med Hans Chr. Schmidt
audioBackdrop
  • 87290_1
  • Play
    audioBackdrop

Der skal ifølge transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt findes nogle modeller på vejfronten, hvor man laver tingene "på en lidt anden måde end den optimale".

Men de fornøjelser kommer transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt øjensynligt til at kigge langt efter de kommende år. Finansminister Claus Hjorth Frederiksen har sat sig hårdt på låget af statskassen, og han er meget svær at flytte derfra.

- Der investeres meget de kommende år, men der er ikke plads til så mange nye investeringer. Det skyldes, at vi har ramt loftet på den samlede investeringsramme for både staten, regionerne og kommunerne, siger Hans Chr. Schmidt til Dagens Byggeri.

citat start

Vi har ramt loftet på den samlede investeringsramme for både staten, regionerne og kommunerne.

Hans Chr. Schmidt

Dagens Byggeri

citat slut

Er budgetteret

Han understreger, at man de første år skal blive bedre til at få lidt mere for pengene, uden at løse opgaverne på den måde, man gerne vil på den lange bane.

Om udskydelsen af Storstrømsbroen siger Hans Chr. Schmidt:

- Pengene er budgetteret, og spørgsmålet er bare, hvornår den kan stå færdig. Selv om det er kompliceret, handler det bare om, hvornår i de enkelte år udgifterne kommer. Det skyldes, at vi skal leve op til EU's konvergenskrav. Ifølge Finansloven skal vi til foråret kigge på investeringsrammen, og der skal vi særligt være opmærksomme på Storstrømsbroen. Det kan godt betyde, at den bliver færdig i 2021, men det må vi se på, siger ministeren videre.

Sådan er det bare

Pengene til Storstrømsbroen er taget fra Storebæltsforbindelsen, der også tidligere har måttet bidrage med milliarder af kroner til Infrastrukturfonden. Det har fået mange til at anklage politikerne for at bruge Storebæltsforbindelsen som økonomisk malkeko.

- Storebæltsbroen vil altid have en økonomi i sig, så man skal betale for blandt andet vedligeholdelsen for at køre over. Dertil kommer nogle kontrakter, der betyder, at der skal være færgedrift både nord og syd for Storebæltsforbindelsen. Alle regeringer har jo hentet penge fra Storebæltsbroen, siger Hans Chr. Schmidt, der også peger på, at man ved at udnytte midterrabatterne og nødspor på motorvejene i en periode kunne afhjælpe trængselsproblemerne over Fyn og på E45 i Østjylland.

- Vi må finde nogle modeller, hvor vi laver tingene på en lidt anden måde end den optimale. Og så skal vi også have fokus på Nordsjælland, hvor der er problemer på motorvejene både til Hillerød, Helsingør og Frederikssund, slutter transport- og bygningsministeren.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Den gamle Lillebæltsbro får en kærlig hånd
  • 62 arkitekttegnede ferieboliger skyder op i vandkanten
  • Bispeengbuen: Regner på om en halv nedrivning giver en god løsning
  • Sådan undgås trafikulykker med firmabilen
  • 106 milliarder kroner skal sende Danmark Fremad
Se flere

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Konkurser og opløsninger - uge 20
  • Nye tal imponerer: Over 30 pct. flere lærlingeaftaler
  • Omkamp: Tre hold fortsætter dysten om nyt stadion i Aarhus
  • Håndværksfirmaer er klædt bedre på til en usikker fremtid
  • Aarhus sparker anlægsprojekter for 50 mio til hjørne
  • Nyt digitalt redskab skal få bugt med temperatur, træk, ventilation og støj
  • Problematisk at gaspulje løber tør
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook