Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Storstrømsbroen i kontrolleret forfald

Politik | Af Dan Bjerring | 16. nov. 2015 KL. 11:43

Med en række vedligeholdelsesarbejder kan Storstrømsbroen levetidsforlænges frem mod 2030. Foto: Colourbox.
87176_1
  • 87176_1

Broen kan levetidsforlænges frem mod 2030, hvis der udføres en række løbende vedligeholdelsesarbejder.

Socialdemokraten Rasmus Prehn har bedt transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt redegøre for, hvad det årligt vil koste at vedligeholde den nuværende Storstrømsbro, og hvor længe broen vil kunne holde til den nuværende brug uden at skulle gennemgå en totalrenovering.

Det er vedtaget, at der i forbindelse med Femernprojektet skal bygges en ny Storstrømsbro, der blandt andet skal finansieres af bilisterne på Storebæltsbroen, som dermed indirekte bidrager til at holde udgifterne på Femernforbindelsen nede.

citat start

Der har således ikke i perioden været gennemført en løbende vedligeholdelse, blandt andet af overfladebehandling af stålkonstruktionen.

Hans Chr. Schmidt

Transport- og bygningsminister

citat slut

Ministeren oplyser i sit svar, at siden den politiske beslutning om at erstatte den eksisterende bro med en ny, har den eksisterende bro gennemgået et såkaldt 'kontrolleret forfald':

Restriktioner

- Der har således ikke i perioden været gennemført en løbende vedligeholdelse, blandt andet af overfladebehandling af stålkonstruktionen. Såfremt denne strategi fortsættes, vurderer Vejdirektoratet, at broen kan holde uden væsentlige meromkostninger frem til 2024. Banedanmark og Vejdirektoratet anvender årligt 10-15 millioner kroner tilsammen til drift og vedligeholdelse af broen efter denne strategi. Vejdirektoratet kan dog ikke udelukke, at der skal indføres restriktioner for brug af cykelstien på broen sidst i perioden, da den er i dårlig stand, forklarer Hans Chr. Schmidt.

Nødreparationer

Ifølge Vejdirektoratet skal den løbende vedligeholdelse genoptages, hvis broen skal levetidsforlænges i en længere periode.

Vejdirektoratet vurderer, at broen kan levetidsforlænges frem mod 2030, hvis der udføres udskiftning af fortov/cykelsti, foretages nødreparationer på kørebane samt sker en genoptagning af overfladebehandling af stålkonstruktionerne.

Skal broen levetidsforlænges i en endnu længere periode, vil det kræve en mere omfattende renovering med en hovedistandsættelse af hovedkonstruktionen, vej og cykelsti.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • 150 lastbiler i pendulfart sikrede beton til Storstrømsbroens pylonfundament
  • Rådgiver skal findes til milliarddyr nedrivning
  • Montagefirma lukker elementfabrikker i en fart
  • Storstrømsbroen får sit eget besøgscenter
  • Italiensk entreprenør skal ud af Storstrømsprojekt
Se flere

Sponserede artikler

  • Nu kan solcelleanlæg hurtigt flyttes til byggepladsen
  • Trægulve tåler spildt væske i tre døgn
  • LAUFEN lancerer armatur sortiment
  • Dansk patent sikrer døre og vinduer i byggefasen
  • Facaden er certificeret til en bæredygtig fremtid
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Akustik-raketten TreeTops får Kingspan med ombord
  • Vi skal kæmpe for de svanemærkede byggevarer
  • EU stempler dansk boligbyrde som 'kritisk' - har brug for massive investeringer
  • Beboerhus og multihal giver plads til alle i nyt Ørestad-kvarter
  • Anne Skovbro stiller sig i spidsen for bæredygtigt, dansk byggeri
  • Landsretten har talt - nu genoptages boligbyggeriet i Fælledby
  • Ny PLH-chef vil sætte større nordisk præg i Baltikum
  • Partnerskab skal give liv til historisk bymidte i Syddanmark
  • Snart triller Aalborgs hurtigbusser ud på vejene - nu vil Aarhus også være med
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook