Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Femern A/S afviser tyske miljøprotester

Politik | Af Dan Bjerring | 12. nov. 2015 KL. 15:20

Femern A/S afviser hovedelementerne i de tyske miljøorganisationers indsigelser mod Femern Bælt-forbindelsen. Femern A/S mener ikke, at forbindelsen vil skade havmiljøet. Foto: Femern A/S.
87139_1
Tyske miljøorganisationer kan potentielt forsinke etableringen af Femern Bælt-forbindelsen med flere år. Foto: Femern A/S.
87139_2
  • 87139_1
  • 87139_2

Femern A/S redegør i et notat til Folketingets Transportudvalg for hovedelementerne i de tyske miljøorganisationers indsigelser mod Femern Bælt-forbindelsen.

Indsigelserne fra de forskellige tyske miljøorganisationer under høringen i 2014 handler ikke mindst om de såkaldte 'Natura 2000 konsekvensvurderinger', hvor miljøorganisationerne hævder, at den af Femern A/S anvendte metode til vurdering af anlægsarbejdets miljømæssige virkninger ikke er baseret på den senest tilgængelige videnskabelige viden.

Femern A/S hævder derimod at have valgt en metode, der tager højde for den bedste, tilgængelige videnskabelige viden på området.

citat start

Projektets påvirkninger af sæler og marsvin vil være meget lokale og begrænset til dele af anlægsfasen og vurderes at være uden betydning.

Notat fra Femern A/S

citat slut

Særligt beskyttede arter

De tyske miljøorganisationer har i indsigelserne også kritiseret miljøvurderingen af særligt beskyttede arter i projektansøgningen for Femern. Det fremføres blandt andet, at der er visse mangler i ansøgningsmaterialet vedrørende særligt beskyttede fuglearter, samt at detaljeringsgraden burde være højere. Det hævdes ligeledes, at påvirkningen af visse fredede arter er utilstrækkeligt belyst.

Ikke uventet mener Femern A/S også her at have undersøgt projektets påvirkning af de særligt beskyttede arter grundigt:

- På den baggrund er der i projektet inkluderet en række afværgeforanstaltninger, som sikrer, at den økologiske funktionalitet for de beskyttede arter opretholdes. Derudover har selskabet valgt at imødekomme ønsket om uddybning af beskrivelsen af miljøvirkningerne på enkelte arter. Femern A/S har desuden indgået aftale med miljømyndighederne i Slesvig-Holsten om artsbeskyttelsesinitiativer, som Femern A/S vil implementere, oplyses det til Transportudvalget.

Tysk forvaltning

Et af de punkter, der kan give problemer, er måske miljøorganisationernes påstand om, at det ikke er i overensstemmelse med tysk forvaltningspraksis, at selskabet i projektansøgningen alene har foreslået en monetær kompensation for Femern Bælt-projektets miljøvirkninger på tysk område.

- Som et minimum skal det dokumenteres, at det ikke er muligt af legale eller miljømæssige årsager at udføre kompensationsforanstaltninger, som reale projekter, for eksempel etablering af stenrev til erstatning for rev fjernet tidligere eller kvælstofbegrænsende foranstaltninger i kystnære områder m.v., mener organisationerne.

Men Femern A/S påpeger, at der blandt andet kan etableres stenrev og kvælstofbegrænsende foranstaltninger.

Sedimentspild

Det understreges også af Femern A/S, at det sedimentspild, der forekommer i forbindelse med gravearbejderne, sker i et ind- og udstrømningsområde mellem Nordsøen/Kattegat og den centrale Østersø, og det vil i lighed med et lignende naturligt forekommende sedimentindhold i vandet, som blandt andet kommer fra erosion af kysterne og den kystnære havbund, blive transporteret til havområdets naturlige aflejringsområder, der primært udgøres af Østersøens dybe bassiner.

- Sedimentspildet vil kortvarigt kunne ses som sedimentfaner fra projektets grave- og landindvindingsarbejder, men vurderes ikke at medføre væsentlige varige negative virkninger på vandkvaliteten i Femern Bælt eller i de øvrige dele af Østersøen, hedder det videre.

Konklusionen er faktisk, at de lokale forandringer af havbunden efter anlægsarbejdernes afslutning vil kunne bidrage positivt til økosystemets funktionalitet og diversitet. Eksempelvis vil stenene, der beskytter tunnelen ved kysten, virke som et stenrev og øge biodiversiteten i området.

Hvaler og sæler

Ligesom det tidligere er sket ved de store anlæg af forbindelserne på Øresund og Storebælt er der påstande om, at en Femerntunnel vil have en negativ indvirkning på fiskebestanden, men her påpeger Femern A/S, at den gennemførte miljøkonsekvensvurdering viser, at anlæg og drift af en sænketunnel ikke har en væsentlig negativ virkning på gydning, æg, larver, opvækst, fødesøgning og vandring blandt de fiskearter, der forekommer i Femern Bælt.

Miljøvurderingerne konkluderer også, at hvaler, såsom marsvin, og sæler vil søge ud af områderne tæt på gravearbejdet og pæleramningerne. Det vurderes også, at der ikke på noget tidspunkt optræder samtidig støj over et så stort område, at der kan forekomme en barriere for marsvins og sælers uhindrede færdsel gennem Femern Bælt.

- Projektets påvirkninger af sæler og marsvin vil være meget lokale og begrænset til dele af anlægsfasen og vurderes at være uden betydning for populationerne i Femern Bælt og i de tilstødende dele af Østersøen, konkluderer Femern A/S.

Læs hele notatet fra Femern A/S her

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Byens bygninger skal være holdbare og have godt indeklima
  • Tyskere godkender Femern
  • LE34 vinder udbud på Femernforbindelsen
  • Nordtyske politikere imponeret over dansk Femern-ihærdighed
  • Tysk opbakning til Femern-forbindelsen
Se flere

Sponserede artikler

  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
  • Badekabiner med lavt klimaaftryk til grønne byggerier fra DKbad
  • Vil gøre bæredygtighed transparent
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • 10 rådgiver-teams lander rammeaftale til alment byggeri for milliarder
  • Entreprenørfirma hentede tidstabet med skærerobot
  • Sweco i pharma-partnerskab - søger 60 nye medarbejdere i år
  • Her er de nominerede til Renoverprisen 2022
  • BIG bryder cement-barriere: Arkitektens danske domicil støbes med FutureCem
  • NCC sælger hovedsæde for 620 mio. kroner
  • Scandics største hotel står klar til at samle hovedstaden
  • Unikt boligkoncept sætter krans på toppen - og sigter højere
  • Entreprenør vil vækste 100 pct. med ny strategi
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook