Forskningsprojekt sætter fokus på havnebelægninger
Erhverv | Af Kristian Troelsen |
Færre skader, længere holdbarhed og lavere omkostninger er målet med det erhvervs-ph.d.-projekt om belægninger i havne og industriområder, som Cowi gennemfører i samarbejde med DTU.
Tunge køretøjer og containere udgør en stor, kontinuerlig belastning af belægningen i havne og industriområder. Manglende kendskab til betydningen af de tunge belastninger betyder, at belægningsdesignere ofte er nødt til at gå med livrem og seler i deres design og derfor ikke altid kan imødekomme alle kundens ønsker om prisbillige belægninger.
Til trods for at der gælder helt andre forudsætninger end for almindelige veje, bliver belægninger til havne og industriområder oftest designet på baggrund af teknologi til almindelige veje. Der findes nemlig hverken nationale eller internationale standarder til design af denne type belægning. Der findes en række retningslinjer, men da de er baseret på erfaring, er de bundet til for eksempel den belægningstype og de klimaforhold og belastninger, de er blevet testet under. Men det vil ph.d.-studerende Asmus Skar fra Cowi gerne lave om på.
Det øgede kendskab til belægningers opførsel vil i sidste ende potentielt set betyde længere holdbarhed og færre skader såsom huller og sporkøring i belægningen.
Gregers Hildebrand
Sektionsleder i Veje og lufthavne, Cowi
- Mit ønske var altså at udvikle en generel teoretisk model, som giver belægningsdesignere langt bedre indsigt i, hvordan belægningen i højt belastede områder opfører sig, og hvornår de går i stykker, siger Asmus Skar i en pressemeddelelse om baggrunden for projektet.
Færdig om et år
Der resterer knap et år af projektet, og hvis alt går som forventet, vil projektet resultere i en model, hvor man kan regne på konsekvensen af alt fra, hvordan kraner og maskiner kører rundt i området, til forskellige belægningstyper og klimaforhold.
Sektionsleder i Cowis afdeling for veje og lufthavne, Gregers Hildebrand, forventer, at den nye model vil gavne et bredt spektrum af grupper inden for havne- og industriområdet.
- Det øgede kendskab til belægningers opførsel vil i sidste ende potentielt set betyde længere holdbarhed og færre skader såsom huller og sporkøring i belægningen. Så vi vil sandsynligvis også kunne optimere anlægs- og levetidsomkostninger og dermed spare nogle penge for ejere, operatører og investorer, siger Gregers Hildebrand.
Tyndere belægninger
Fordi man med modellen vil kunne regne på nær sagt alle scenarier, vil designere også kunne gå tættere på grænsen for materialernes holdbarhed og dermed for eksempel designe tyndere belægninger. Det betyder langt større fleksibilitet på det enkelte projekt.
- Vi kan altså tilbyde vores kunde den sikkerhed, han har brug for, så billigt som muligt, siger Gregers Hildebrand.
Kigger man længere ud i fremtiden, vil den nye model kunne bane vejen for mere omkostningseffektive, innovative og bæredygtige belægninger. Det vil blive nemmere at afprøve materialer som for eksempel genbrugsmaterialer og affaldsprodukter fra industrien.
Cowi har valgt at investere i ph.d.-projektet, fordi den type projekter giver organisationen og medarbejderne mulighed for at udvikle sig fagligt.
- Vi får en unik faglig viden, som vi forventer vil være interessant for ejere og operatører i havne- og containerterminalbranchen. Og så er Cowi generelt en virksomhed, der investerer i udvikling og innovation og på den måde giver vores medarbejdere mulighed for at udvikle sig fagligt på det højeste niveau, slutter Gregers Hildebrand.