Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Tema magasin
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Forskningsprojekt sætter fokus på havnebelægninger

Erhverv | Af Kristian Troelsen | 10. nov. 2015 KL. 15:35

Et Ph.d.-projekt hos Cowi sætter fokus på belægninger på havneområder og andre tungt belastede områder. Foto: Colourbox.
87099_1
  • 87099_1

Færre skader, længere holdbarhed og lavere omkostninger er målet med det erhvervs-ph.d.-projekt om belægninger i havne og industriområder, som Cowi gennemfører i samarbejde med DTU.

Tunge køretøjer og containere udgør en stor, kontinuerlig belastning af belægningen i havne og industriområder. Manglende kendskab til betydningen af de tunge belastninger betyder, at belægningsdesignere ofte er nødt til at gå med livrem og seler i deres design og derfor ikke altid kan imødekomme alle kundens ønsker om prisbillige belægninger.

Til trods for at der gælder helt andre forudsætninger end for almindelige veje, bliver belægninger til havne og industriområder oftest designet på baggrund af teknologi til almindelige veje. Der findes nemlig hverken nationale eller internationale standarder til design af denne type belægning. Der findes en række retningslinjer, men da de er baseret på erfaring, er de bundet til for eksempel den belægningstype og de klimaforhold og belastninger, de er blevet testet under. Men det vil ph.d.-studerende Asmus Skar fra Cowi gerne lave om på.

citat start

Det øgede kendskab til belægningers opførsel vil i sidste ende potentielt set betyde længere holdbarhed og færre skader såsom huller og sporkøring i belægningen.

Gregers Hildebrand

Sektionsleder i Veje og lufthavne, Cowi

citat slut

- Mit ønske var altså at udvikle en generel teoretisk model, som giver belægningsdesignere langt bedre indsigt i, hvordan belægningen i højt belastede områder opfører sig, og hvornår de går i stykker, siger Asmus Skar i en pressemeddelelse om baggrunden for projektet.

Færdig om et år

Der resterer knap et år af projektet, og hvis alt går som forventet, vil projektet resultere i en model, hvor man kan regne på konsekvensen af alt fra, hvordan kraner og maskiner kører rundt i området, til forskellige belægningstyper og klimaforhold.

Sektionsleder i Cowis afdeling for veje og lufthavne, Gregers Hildebrand, forventer, at den nye model vil gavne et bredt spektrum af grupper inden for havne- og industriområdet.

- Det øgede kendskab til belægningers opførsel vil i sidste ende potentielt set betyde længere holdbarhed og færre skader såsom huller og sporkøring i belægningen. Så vi vil sandsynligvis også kunne optimere anlægs- og levetidsomkostninger og dermed spare nogle penge for ejere, operatører og investorer, siger Gregers Hildebrand.

Tyndere belægninger

Fordi man med modellen vil kunne regne på nær sagt alle scenarier, vil designere også kunne gå tættere på grænsen for materialernes holdbarhed og dermed for eksempel designe tyndere belægninger. Det betyder langt større fleksibilitet på det enkelte projekt.

- Vi kan altså tilbyde vores kunde den sikkerhed, han har brug for, så billigt som muligt, siger Gregers Hildebrand.

Kigger man længere ud i fremtiden, vil den nye model kunne bane vejen for mere omkostningseffektive, innovative og bæredygtige belægninger. Det vil blive nemmere at afprøve materialer som for eksempel genbrugsmaterialer og affaldsprodukter fra industrien.

Cowi har valgt at investere i ph.d.-projektet, fordi den type projekter giver organisationen og medarbejderne mulighed for at udvikle sig fagligt.

- Vi får en unik faglig viden, som vi forventer vil være interessant for ejere og operatører i havne- og containerterminalbranchen. Og så er Cowi generelt en virksomhed, der investerer i udvikling og innovation og på den måde giver vores medarbejdere mulighed for at udvikle sig fagligt på det højeste niveau, slutter Gregers Hildebrand.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Forskningsmiljøer i international klasse
  • V2C og Cowi vinder byggeledelsen på Køge-hospital
  • Cowi-forskning i indvendig efterisolering
  • Ud med cementmørtel - ind med genanvendte mursten
  • 6 rådgivere løber med rammeaftale på 450 mio. kr.
Se flere

Sponserede artikler

  • Holbøll reducerer unødvendig tomgang
  • Facader i særklasse med Dekton
  • Hvor der er plads til ét ovenlysvindue, bør der ofte være to eller tre...
  • Leca vil være fossilfri i 2026
  • Fibercement er det bæredygtige og brandsikre valg til facaden
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Ny afdeling: Friis & Moltke vil være førende energiarkitekter
  • Statsstøtten røg. Nu får LCAByg støtte fra en anden kant
  • De nye klimakrav er for slappe - branchen må selv tage taktstokken
  • Rådgivere hyrer langt flere ikke-ingeniører - og eksperter fra udlandet
  • FRI: Endelig landede en aftale om CO2-lagring
  • Overborgmester: Rå profit skal ikke styre boligmarkedet
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook