Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Cowi-analyse: Digerne ved Storebæltsforbindelsen skal hæves

Byggeri | Af Niels Johan Juel Jensen | 5. nov. 2015 KL. 08:16

Fremtidens klima betyder, at Storebæltstunnelen skal sikres yderligere. Foto: Colourbox.
87010_1
  • 87010_1

Senest i 2025 bør digerne ved Storebæltsforbindelsen hæves for at være fremtidssikret mod voldsomme havvandsstigninger og stormflod. Det viser en ny analyse, som Cowi har opstillet for A/S Storebælt.

Det er efterhånden et anerkendt faktum, at fremtiden byder på flere og mere voldsomme storme - storme som uundgåeligt også vil resultere i stormflod. Og stormene er blot ét element af de klimaforandringer, der stiller krav om tilpasning til fremtidens udfordringer - ikke mindst for Danmarks infrastruktur.

Det gælder også Storebæltsforbindelsen, som må karakteriseres som et trafikalt knudepunkt for Danmark. A/S Storebælt har derfor bedt Cowi analysere klimaforandringernes mulige konsekvenser for Storebæltstunnelens ramper og selve tunnelen. Med andre ord: Genbesøge klimasikringen af den snart 20 år gamle forbindelse, således at sikkerheden til stadighed kan opretholdes svarende til de oprindelige designkriterier for Storebæltsforbindelsen.

citat start

Det er vigtigt at tænke klimaforandringerne ind både af hensyn til økonomien og sikkerheden.

Jan Stæhr
Markedschef i Cowis vand- og miljødivision

citat slut

Ny viden

Siden forbindelsen stod færdig i 1998, er der nemlig kommet væsentlig ny viden og forskning til. Cowi har derfor vurderet klimasikringen af anlægget med udgangspunkt i den nyeste internationale viden og forskning.

- Det er vigtigt for os at fremtidssikre Storebæltsforbindelsen, så vi fortsat kan garantere, at sikkerheden er i top, og så der ikke ultimativt kan ske en oversvømmelse af tunnellen i forbindelse med ekstreme klimahændelser. Derfor har vi bedt Cowi kigge forbindelsen efter i sømmene - med den viden, der er til rådighed i dag. Analyserne kan vi omsætte i reelle og målrettede beslutninger, så vi er på forkant med klimaændringerne, fortæller Svend Gjerding, driftsleder for konstruktioner og geoteknik hos A/S Storebælt.

Storebæltsforbindelsen er som konsekvens af analysen da også allerede i gang med at planlægge konkrete handlinger.

Højere grundvandstryk

Cowis analyser har blandt andet omfattet studier af størrelse og hyppighed af stormflod og højere middelvandstande i havet, bølger, ekstreme regn hændelser samt påvirkninger i forhold til grundvand. De klimabetingede påvirkninger af grundvandet har haft særlig fokus, fordi højere vandstande i havet vil føre til et højere grundvandstryk i kystnære områder, også under Storebæltsramperne.

- Klimaforandringer fylder markant mere i planlægningen nu end tidligere. Det er, fordi klimaet ændrer sig hastigere. Fra 1890 til i dag er den danske middelhavvandstand i forhold til landniveau steget 8 centimeter, men kan forventes at stige med op til 70 centimeter eller mere over de næste 100 år. Der er endvidere stor risiko for at stormflodshøjderne ved ekstreme hændelser vil blive større i fremtiden. Også nedbøren i Danmark stiger mere i intensitet, end man vidste, da Storebæltsforbindelsen blev bygget, fortæller Jan Stæhr, markedschef i Cowis vand- og miljødivision, om fremtidsudsigterne.

- Desuden påvirker varierende vandstande i havet grundvandsstanden i de kystnære områder i væsentlig grad. Det bliver imidlertid ofte overset, når der fokuseres på effekten af klimaforandringerne. Men det har meget stor betydning for design og sikkerhed af eksisterende og nye konstruktioner i kystnære områder, fordi effekten heraf ikke blot kan elimineres ved at bygge højere diger, fortsætter han.

Dynamisk grundvandsmodel

Grundvandstrykket under ramperne ned til Storebæltstunnelen holdes i dag lavt via permanent drænede ramper. Når havvandstanden stiger, stiger trykket under ramperne også. For at kunne forudse udviklingen og imødegå konsekvenserne har Cowi opstillet en dynamisk grundvandsmodel, som kan simulere sammenhængen imellem varierende vandstande i havet og varierende grundvandstryk under ramperne.

Data fra blandt andet orkanen Bodil er benyttet til validering af grundvandsmodellen, og undersøgelserne bekræfter, at det er muligt at simulere den dynamiske sammenhæng imellem varierende vandstande i havet og varierende grundvandstryk.

Ligeledes er der regnet meget detaljeret på størrelsen af fremtidige klimabetingende stormflodshændelser. For at kunne vurdere effekten af ekstreme regnhændelser er der desuden lokalt opsat Mike Flood-modeller, som kan vise overfladevandets transportveje samt estimere vandmængder i forhold til afvandingssystemets kapacitet.

Diger skal hæves

Resultaterne af de udførte undersøgelser viser blandt andet, at fremtidige klimahændelser vil kræve, at digerne på Sprogø og ved Halsskov på sigt skal hæves, hvis de oprindelige designkriterier skal opretholdes.

Det kan også blive nødvendigt på længere sigt at øge pumpekapaciteten af hensyn til fremtidige nedbørshændelser. De permanent drænede ramper er robust designet, og beregningerne viser da også, at det ikke vil være nødvendigt at ændre på det permanente anlæg under ramperne for dræning og grundvandssænkning i forhold til de beregnede stigende grundvandstryk. Blot skal der løbende udføres den nødvendige overvågning og vedligeholdelse af systemet.

Jan Stæhr ser store perspektiver i at vurdere og genbesøge klimasikringen af en lang række danske anlæg. Ikke mindst når det gælder kystnære bygge- og infrastrukturprojekter - store som små.

- Det er vigtigt at tænke klimaforandringerne ind både af hensyn til økonomien og sikkerheden. Heldigvis er det ofte små og relativt billige tiltag, der skal til for at sikre tilstrækkeligt. Og især ved nye projekter gavner det helt klart projektøkonomien, hvis klimaaspekterne tænkes ind tidligt i designfasen, så man er på forkant med udviklingen, siger Jan Stæhr.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Holstebro: Plan for klimasikring af værdier for 4 mia. skudt i sænk
  • Ejendomsudvikler vil forskønne Nyborg Havn med 250 nye boliger
  • Stormflodssikker promenade skal skærme Faaborg mod vildt vejr
  • Louise gør Vallensbæk grønnere og klimasikrer byens huse
  • Stormflod truer Øresundstunnelen - nedgangene sikres nu med volde og højere mure
Se flere

Sponserede artikler

  • Uniplan støber 35.000 m2 hurtigt tørrende undergulve
  • Lette vådrumsplader sparer tid i badeværelset
  • Ambiente tænker arbejdspladsen indefra og ud
  • Urban barrier sætter en ny standard inden for segmentet af trafikværn til benyttelse i byområder
  • Asfalten er på vej mod en grønnere fremtid
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Konkurser og opløsninger - uge 4
  • Svanemærket børnehus hædret med Årets Arne
  • Ny beton-direktør skal sætte skub i den grønne omstilling
  • Seniorbofællesskab skyder op i Helsinge - i 2024 er det Jyllands tur
  • Vakuum-dræner havbunden: Kolding vil undgå udskældt klapning
  • EU vil tvangsindlægge 1,2 mio. danske boliger til energirenovering
  • Kommune samler bygningsdriften - million-besparelse i udsigt
  • Danskerne vælger singlelivet og presser boligmarkedet
  • Tegnestue udvider partnerkollektivet
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook