Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Grøn beton gør bro miljøvenlig

Byggeri | Af Torben Jastram | 2. nov. 2015 KL. 10:14

Der er tale om en konventionel betonbro på i alt cirka 60 meters længde og cirka seks meters bredde mellem kantbjælkernes inderside. Visualisering: Vejdirektoratet.
86956_1
  • 86956_1

Vejdirektoratet støber en bro på Holstebromotorvejen i en grøn cementblanding, som udleder mindre CO2.

Som bygherre på vejprojekter anvender Vejdirektoratet massevis af cement og beton. Derfor har Vejdirektoratet interesse i at finde de mest miljørigtige løsninger.

Direktoratet er med i et innovationskonsortium, der arbejder på teknologier til omstilling til en mere grøn cement- og betonproduktion. Den grønne beton kommer af cement, der er fremstillet ved lavere forbrændingstemperaturer og anvendelse af alternative råmaterialer.

citat start

Vi har en forpligtigelse til at medvirke i udviklingen af fremtidens grønne betonløsninger.

Afdelingsleder Niels Højgaard Pedersen

Vejdirektoratet

citat slut

Vejdirektoratet har stillet et demonstrationsprojekt til rådighed, hvor grønne betonløsninger vil blive afprøvet i stor skala. Forsøget med grøn beton bliver på Holstebromotorvejen. Den grønne beton skal anvendes i broen, der fører Lindholtvej over den kommende motorvej sydøst for Holstebro, lige udenfor Tvis. Erfaringerne vil efterfølgende blive indarbejdet i fremtidige projekter og beskrivelser, afhængigt af resultaterne.

Konventionel betonbro

Broen over Lindholtvej er en mindre bro, som fører en eksisterende grusvej med beskeden trafik hen over motorvejen. Der er tale om en konventionel betonbro på i alt cirka 60 meters længde og cirka seks meters bredde mellem kantbjælkernes inderside.

- Det bliver spændende at prøve at bruge grøn beton til en bro på Holstebromotorvejen. Vejdirektoratets store motorvejsprojekter er oplagte til at afprøve forskellige metoder for innovation. Vi ser frem til at følge denne bro og høre nærmere omkring de erfaringer der høstes undervejs. Jeg håber, at det bliver en succes, og at vi fremover kan anvende grøn beton på andre af vores projekter, siger projektleder for strækningen Aulum-Holstebro, Janie Winther Ipsen.

3,5 storebæltsbroer pr. år

I dag bidrager cementproduktionen med fem procent af den totale menneskeskabte CO2-udledning på verdensplan.

Prognoserne forudsiger, at behovet for cement og beton i 2050 er dobbelt så stort, som det var i 2010. Beton benyttes nemlig i store mængder og er nok verdens vigtigste konstruktionsmateriale. I Danmark alene bruges otte millioner tons beton hvert år, hvilket svarer til 3,5 gange Storebæltsbroen.

Derfor er der et stadigt voksende behov for at afkoble CO2-udledningen fra det stigende behov for cement og beton - dog uden at sænke betonkvaliteten.

- Vi har en forpligtigelse til at medvirke i udviklingen af fremtidens grønne betonløsninger igennem forsøgsbroer som denne på Holstebromotorvejen. Jo mere, vi kan mindske CO2-udledningen i fremstillingen af cement, jo bedre er det for miljøet, siger afdelingsleder Niels Højgaard Pedersen fra Vejdirektoratet.

Kontrakten med entreprenøren er allerede indgået nu, fordi at der skal udføres en del forudgående planlægning, prøvning af beton og tilhørende laboratorieundersøgelser, inden arbejdet kan startes op i marken.

Anlægsarbejdet på broen over Lindholtvej forventes påbegyndt sidst i 2015, og broen skal stå færdig sommeren 2016.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Ny motorvej er ujævn
Se flere

Sponserede artikler

  • LUA - Fleksibel komplet badeværelseskollektion med æstestik og funktionel merværdi
  • Jens skulle bruge byggematerialer, han selv kunne bære
  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Aart satser på spaceplanning - udvider med ny afdeling
  • Tårnby: Investor vil omdanne asfaltfabrik til nyt erhvervs- og aktivitetsområde
  • 1:1 Landskab deler sig op og udnævner ny direktør
  • HP Byg har afløseren på plads: Økonomidirektør bliver administrerende
  • Målrettet arkitekturpolitik gør Michael Ziegler til årets arkitekturborgmester
  • Bravida i fireårig lys-kontrakt med kommune
  • Efter 12 år: Kan snart afslutte omfattende udviklingsprojekt
  • Niras i svensk opkøb: Tæt på 300 miljøkonsulenter
  • Trods nedgang tror Hoffmann på bedre tider
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook