Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Svenskere: Sælg Øresundsbroen og byg tunnel

Politik | Af Niels Johan Juel Jensen | 28. okt. 2015 KL. 10:54

Et salg af Øresundsbroen kan give økonomisk råderum til at anlægge en tunnel mellem Danmark og Sverige. Foto: Colourbox.
86895_1
  • 86895_1

Højtstående svenske politikere vil sælge Øresundsbroen for at skaffe penge til en tunnel mellem Helsingborg og Helsingør.

Argumenterne for at bygge tunnel mellem Sverige og Danmark har ulmet gennem længere tid på den anden side af Øresund, og det er efterhånden højtstående politikere, der ser på projektet med positive briller.

Det store problem er som altid, at der skal findes midler til financiere så stort et projekt, og dette anslås at komme til at koste i omegnen af 30 milliarder svenske kroner.

citat start

Pengene fra et salg skal kunne anvendes til at investere i det næste store projekt. Vi har peget på en tunnel mellem Helsingborg og Helsingør.

Allan Larsson
Tidligere finansminister i Sverige

citat slut

For at se på mulige financieringsmuligheder har man bedt den såkaldte Infrastrukturkommission, som blandt andet tæller tidligere finansminister Allan Larsson, om at se på de muligheder, der kan hjælpe projektet på vej. De foreslår blandt andet, at man financierer tunnelforbindelsen ved at sælge Øresundsbroen. Det skriver det svenske medie DN.

For lidt med én forbindelse

Der peges på, at blandt andre forsikringsselskaber og pensionsselskaber har midlerne til en sådan investering.

- Det er en unik mulighed for at frigøre penge. Hvis man skal få de selskaber med, som forvalter pensioner, så må man også finde en intæktskilde, som giver et langsigtet og stabilt afkast. Det har de fleste veje og jernbanestrækninger ikke, men Øresundsbroen er en lysende undtagelse, siger Allan Larsson til DN.

- Pengene fra et salg skal kunne anvendes til at investere i det næste store projekt. Vi har peget på en tunnel mellem Helsingborg og Helsingør, fortsætter han.

I den svenske artikel peges der på, at det for et eksportland som Sverige er for lidt med kun én forbindelse over Øresund.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Nu undersøges muligheden for en Helsingør-Helsingborg-tunnel
  • Cyklister: Lynetteholm har brug for mange tunneller - ikke en bro
  • 78 håndværkere ville normalt være alvorligt skadet - men der er 0
  • Ny aftale: Nu kan danske EPD'er også anvendes i Sverige og Norge
  • Femern Bælt udpeger leverandør til håndværkerby
Se flere

Sponserede artikler

  • Hillerød Kommune udbyder storparcel til opførelse af ca. 71 boliger
  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Kingspan rykker nærmere sine mål for klodens helbred
  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Sweco-rapport finder milliard-besparelser i cirkulær brug af råstoffer
  • Efter knapt et år: Aarsleff har solgt sine russiske forretninger
  • Har store planer med Danmark: Ejendomsudvikler starter i Vejle
  • Den første af 40 ladeparker står klar på Fyn
  • VAM kommer med skuffende regnskab
  • Graver 500 meter fjernkølerør ned i Aarhus - midt i påsken
  • Her går strømmen fra Danmarks største havvindmøllepark i land
  • Arkil-koncernen overgår målsætning - nærmer sig 4 milliarder
  • Kongeåen: Kæmpe naturprojekt skal dæmme op for klimaforandringer
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook