Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Anlægsbranche risikerer at komme på smalkost

Politik | Af Dan Bjerring | 12. okt. 2015 KL. 14:54

Lange udsigter for elektrificeringen af jernbanenettet og etableringen af Femern-forbindelsen giver panderynker i anlægsbranchen. Foto: Colourbox.
86699_1
Hør interview med Finn Bo Frandsen
audioBackdrop
  • 86699_1
  • Play
    audioBackdrop

Chefanalytiker i Dansk Byggeri, Finn Bo Frandsen, ser betænkeligt på de resultater, der er kommet ud af Dansk Byggeris Konjunktur-Update 2015.

- Der er sået tvivl om Femernbælt-forbindelsen, og der er også stor usikkerhed om Togfondens fremtid, advarer chefanalytiker i Dansk Byggeri, Finn Bo Frandsen, og fortsætter:

- Det går godt for anlægsbranchen i øjeblikket, men desværre er der udsigt til tilbagegang på mange områder, hvis vi ser blot et enkelt år frem i tiden. Det gælder vejområdet, varmeforsyning, spildevandsanlæg og metrocityringen i København. Aktiviteterne på sidstnævnte kulminerer i år, og der er på længere sigt ikke tegn på, at anlægsarbejderne på Femernbælt-forbindelsen eller Togfonden kommer i gang. Der er for meget cigarkassetænkning i dansk transportpolitik, siger Finn Bo Frandsen til Dagens Byggeri.

citat start

Der er på længere sigt ikke tegn på, at anlægsarbejderne på Femernbælt-forbindelsen eller Togfonden kommer i gang.

Finn Bo Frandsen

Chefanalytiker, Dansk Byggeri

citat slut

Højt afkast

Han peger på, at hvis der er tale om investeringer, der giver et højt samfundsøkonomisk afkast, bør man finde finansieringen til det, uanset om det er penge fra olieindtægterne i Nordsøen eller skattepenge. Og han frygter, at den lange forsinkelse af Femernbælt-forbindelsen kan skabe yderligere usikkerhed om finansieringen:

- Entreprenørkonsortierne, der har budt på projektet, har brugt store ressourcer, men de må vente længe på at komme i gang med at sætte det i værk. De kan jo ikke bare sidde med hænderne i skødet, og når de så endelig skal gang, vil det kræve meget tid at komme ind på banen igen. Til den tid kan priserne og finansieringsomkostningerne have ændret sig. Samtidig er situationen alvorlig på Storstrømsbroen, der er i en meget dårlig stand. Derfor bør man gå i gang med arbejdet straks. Den er projekteret, og der er ingen grund til at udskyde arbejdet, siger Finn Bo Frandsen.

Alternative penge

Han opfordrer derfor politikerne til at finde penge til infrastrukturprojekter på alternativ facon:

- Regeringen hævder, at der ikke er penge nok i Infrastrukturfonden. Men når man budgetterer, er der indlagt reserver i tilfælde af, at et projekt bliver dyrere. Men anlægsarbejderne holder budgetterne, og dermed bruger man ikke reservemidlerne i Infrastrukturfonden. De penge kan bruges, og det er også derfra, midlerne til Storstrømsbroen er fundet. Politikerne må ikke begynde at ryste så meget på hånden, at de ikke tør investere i fremtiden. Der er behov for at tænke langsigtet. Hvis ikke politikerne selv tør, så skal de tænke i alternativ finansiering i form af private investorer, pensionskasser og offentligt-privat-samarbejde, siger Finn Bo Frandsen videre.

LER afslører

Som tegn på, at det går lidt trægt i anlægssektoren, henviser Finn Bo Frandsen til de seneste tal fra Ledningsejerregistret, LER, hvor det areal, der hentes graveforespørgsler på, er faldet fra 8.300 kvadratkilometer i 2013 til forventet 3.200 kvadratkilometer i år:

- Det er en klar indikation på, at der ikke er mange anlægsprojekter på tegnebrættet, som skal sættes i gang i nærmeste fremtid, siger han.

I år arbejder cirka 19.000 i anlægsbranchen, men allerede til næste år falder det tal med et par tusinde.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Anlægsinvesteringerne falder frem mod 2025
  • Gylden Femern-chance til 50 milliarder venter på virksomheder
  • Så kom smilet tilbage til Lolland-Falster
  • Anlægsentreprenører: Pensionsfonde kan finansiere hul i Togfonden
  • Nu skal verdens længste sænketunnel støbes - 18 km og 5 mio. tons tunnelelementer
Se flere

Sponserede artikler

  • Hillerød Kommune udbyder storparcel til opførelse af ca. 71 boliger
  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Kingspan rykker nærmere sine mål for klodens helbred
  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Skou Gruppen vinder svømmehal-sag i Roskilde: "Ærgerligt, når bygherren og rådgivere ikke vil lytte"
  • På vej: NCC vil bygge parkeringshuse i træ
  • Novo Nordisk-profil skal sætte kursen for Afrys pharma-byggeri
  • Efter blåt øje ser arkitekten igen lyst på fremtiden
  • Niras vækster 10 pct. i både top og bund
  • Første DGNB-Platin på vej til ombygning af Hellebæk Klædefabrik
  • Dansk Beton vil bruge mindre beton: Konstruktioner skal designes anderledes
  • Udvider nano-fabrik for 345 mio. og spejder efter de bedste entreprenører
  • En attraktiv arbejdsplads er afgørende for virksomhedens vækst
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook