Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Femern-forbindelsen sat under yderligere pres

Politik | Af Dan Bjerring | 6. okt. 2015 KL. 15:42

Forbindelsen over Femern Bælt er løbet ind i yderligere problemer, og situationen vækker bekymring hos flere politiske partier. Visualisering: Femern A/S.
86626_1
Hør udtalelserne fra partierne her:
audioBackdrop
  • 86626_1
  • Play
    audioBackdrop

Liberal Alliance, De Radikale og Dansk Folkeparti udtrykker skepsis og utilfredshed med situationen.

Selv om de tyske politikere formelt har givet støtte til etableringen af Femern-forbindelsen, så står den tyske miljøgodkendelse fortsat uafklaret, og det er ikke sikkert, at den bliver nem.

Den tyske myndighedsgodkendelse er endnu ikke givet, og ifølge Reinhard Meyer, delstatstransportminister i Slesvig-Holsten, kan det trække ud i lang tid.

citat start

Det er utrolig trist, at vi på så sent et tidspunkt får oplysninger om, at vi ikke kan komme i gang før 2019. Det hænger ikke sammen med det hastværk, vi har haft på dansk side for at få vedtaget anlægsloven.

Villum Christensen, Liberal Alliance

citat slut

Den tyske godkendelse kommer tidligst i 2017, og derefter må man imødese en række miljøsager ved det tyske domstolssystem. Hvor længe det varer er svært at sige, men de kan godt trække sagen yderligere to-fem år, før de er endelig afgjort, og inden da er der ingen danske politikere med fornuften i behold, der tør sætte en spade i jorden.

Det ville nemlig ikke være så godt at stå midt ude i Østersøen med en tunnel, der ikke kan komme videre, fordi tyskerne vender tommelen nedad eller ikke kan leve op til aftalerne omkring tyske landanlæg.

Økonomisk bæredygtighed

Den danske proces er ellers i fuld gang, og i midten af september modtog Femern A/S de endelige tilbud, svarende til 75-80 procent af projektets anlægsentrepriser, og det forventes, at der i november kan præsenteres en finansiel analyse af projektets økonomiske bæredygtighed.

Dels på baggrund af den nye tyske tidsplan og dels mulighederne for at udnytte den tildelte EU-støtte, som er givet for perioden 2016-2019.

Radikal skepsis

Et af de partier, der er med i forliget om Femern-forbindelsen, er De Radikale, og partiets transportordfører Andreas Steenberg siger til Dagens Byggeri:

- Vi bliver nødt til at vente i den tid, som er nødvendig. Projektet er meget udfordret, både hvad angår økonomi og miljøgodkendelser i Tyskland. Derfor må vi sætte os ned med ministeren og finde ud af, hvad vi skal gøre ved det. Tålmodigheden fra vores side rækker til, at kan det ikke lade sig gøre at finansiere projektet med brugerbetaling, stopper det. Det er et problem, at vi ikke kan komme i gang, for vi er i færd med at lave kontrakterne. Får vi ikke flere penge fra EU, hvis ikke tyskerne godkender, eller hvis priserne på anlægsopgaverne ikke kommer ned, kan projektet ikke gennemføres, siger Andreas Steenberg.

Beklageligt

Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen understreger, at "det er beklageligt med forsinkelserne", og han siger videre:

- Vi kan ikke forsinke projektet i al evighed. For hvert år Femern-forbindelsen forsinkes, koster det 700-800 millioner kroner ekstra alene for at holde processen i gang. Der er en smertegrænse, men lad os se, hvordan økonomien ser ud, når vi har talt med Femern A/S bestyrelse. Jeg tror stadig på projektet. Men kommer vi helt hen i 2021 eller måske 2023, ved vi eksempelvis ikke, hvordan renten udvikler sig. Der er mange ubekendte, og jeg er ikke parat til at sætte entreprenører i gang, før der er en sikkerhed for, at vi kan komme i land på den anden side hos tyskerne, siger Kim Christiansen til Dagens Byggeri.

"Utrolig trist"

Heller ikke Liberal Alliances Villum Christensen er helt tryg ved situationen:

- Det er utrolig trist, at vi på så sent et tidspunkt får oplysninger om, at vi ikke kan komme i gang før 2019. Det hænger ikke sammen med det hastværk, vi har haft på dansk side for at få vedtaget anlægsloven. Det er ikke synkroniseret med det, der sker på den anden side af Østersøen. Jeg tror ikke, at nogen trækker stikket, men det er utrolig trist, at vi har brugt så meget krudt på at få entreprenører i tale og aftaler på plads, hvis vi må meddele dem, at vi ikke kan skrive under før om fire år. Det er ikke rettidig omhu, siger Villum Christensen.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
  • Byggebranchen har opdaget kvaliteterne ved bambus
  • Danpor og Skagen Beton i samarbejde om komplet RADON-system - gennemtænkt og testet
  • Byggematerialer fra gammel skole genbruges til nyt musikhus
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Forbes: 3D print-pionererne Mikkel og Hasan er blandt verdens bedste unge iværksættere
  • Megaprojekter med store budgetoverskridelser og fejl - derfor går det så galt
  • Investerer rekordbeløb i fynsk erhvervsområde - efter det bedste resultat nogensinde
  • Dansk Brodag sætter Infrastrukturplanen under lup
  • Digitale Dage: Strammer kravene til årets opgave
  • Politisk aftale på plads: Københavnerne får nyt havnebad til over 50 mio. kroner
  • Arkitema får vendt nedgangen: I plus på top og bund
  • AAB renoverer seniorvenligt: Antallet af ældreboliger skal op
  • Udvikler 50 meter høj svejserobot til tusindvis af kæmpevindmøller i Nordsøen
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook