Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Aarhus Letbane installerer 3.000 master

Byggeri | Af Torben Jastram | 5. okt. 2015 KL. 10:31

Illustration: Aarhus Letbane.
86593_1
Letbanen i Aarhus åbner i 2017. Illustration: Aarhus Letbane.
86593_2
  • 86593_1
  • 86593_2

I sidste uge startede arbejdet med at placere betonfundamenter til 3.000 master, der skal bære køreledninger til de eldrevne letbanetog.

30. september begyndte arbejdet med at elektrificere Aarhus Letbane. Første skridt er at etablere betonfundamenter til de i alt 3.000 master, der skal stilles op langs med letbanestrækningen, og som holder ledningerne med kørestrøm.

Betonfundamenterne er mellem 3,5 og 5 meter lange og rammes ned i jorden med en særlig maskine. Den såkaldte maste-rig kører på skinner og begyndte på strækningen mellem Lystrup og Lisbjerg, hvorefter den arbejder sig ind mod Aarhus.

citat start

Da betonpælene kun skal rammes få meter ned i jorden, og rammemaskinen bevæger sig et par hundrede meter eller mere om dagen, er generne relativt kortvarige for de berørte naboer.

Anlægschef Jørgen Hansen

Aarhus Letbane I/S

citat slut

I alt skal der etableres fundamenter til køreledningsmaster langs 110 km letbane. Udover 12 km nye letbanespor i Aarhus drejer det sig om 98 km spor på de eksisterende nærbaner til Odder og Grenaa.

14 km fundamenter

Den skinnebårne rig er en effektiv maskine, der selv medfører betonpælene og som kan ramme op til to-tre fundamenter i timen. I åbent land placeres fundamenterne med op til 60 meters afstand, mens afstanden er op til 25 meter på den indre strækning i Aarhus. Herinde er der endnu ikke lagt skinner, så her afløses riggen af et bæltekøretøj, der også kan ramme to-tre betonpæle i timen.

Ramningen, hvor betonpælene bankes ned i jorden, vil medføre nogen støj og vibrationer:

- Men da betonpælene kun skal rammes få meter ned i jorden, og rammemaskinen bevæger sig et par hundrede meter eller mere om dagen, er generne relativt kortvarige for de berørte naboer. Desuden vil arbejdet på de 12 km nye letbanespor udelukkende blive udført i dagtimerne på hverdage, siger Jørgen Hansen, anlægschef i Aarhus Letbane I/S.

Næste fase af elektrificeringen begynder omkring årsskiftet, når der skal rammes fundamenter til master på de nuværende nærbaner til Grenaa og Odder. Her vil en stor del af arbejdet blive udført om natten og i weekender, så nærbanerne fortsat kan køre på hverdage.

Der er tale om en omfattende opgave: Placerer man alle 3.000 betonfundamenter i forlængelse af hinanden, vil de strække sig over 14 km - eller hvad der svarer til Letbanens indre strækning fra banegraven ved Aarhus H til Lystrup.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Risskov fik nyt letbanestop
  • Politiske drøftelser om letbanen på Ring 3
  • Forslag til ny letbaneetape i Aarhus
  • Niras vinder to rammeaftaler til samlet 450 mio. kr.
  • Endnu en forsinkelse rammer Odense Letbane: Nyt bud er foråret 2022
Se flere

Sponserede artikler

  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • BIG vinder koncerthus for næsen af internationalt anerkendte tegnestuer
  • Ny kurs: JFP jagter overskud med mindre projekter
  • Aalborg: Sætter alment byggeri for 140 mio på pause
  • Største bid af ny Aalborg-bydel solgt
  • Ups - entreprenørgarantien forsvandt delvist
  • Henning Larsen lader propperne springe i franske Reims
  • Ny jernbane: Fra Odense til Aarhus på én time
  • Ny asbestaftale: Strammer op for at beskytte håndværkere
  • Ny topchef skal forløse stort Nordic Build-potentiale
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook