Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Tema magasin
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Planen klar for bedre byggesagsbehandling

Erhverv | Af Niels Johan Juel Jensen | 23. sep. 2015 KL. 14:02

En brugerundersøgelse blandt Københavns byggesagskunder sætter nu gang i flere forbedrende tiltag af byggesagsbehandlingen. Foto: Colourbox.
86423_1
  • 86423_1

Andelen af utilfredse byggesagskunder i København skal nedbringes fra 42 procent i dag til højst 20 procent i 2017, lyder ambitionen fra Teknik- og Miljøforvaltningen, som nu sætter gang i konkrete tiltag.

Byggesagsbehandling er og bliver et omdiskuteret emne inden for byggebranchen. Mange har oplevelsen af, at bureaukrati og langsommelige sagsbehandlingstider er en hæmsko for byggeprocessen. Det vil man i Københavns Kommune nu gøre noget ved.

Teknik- og Miljøudvalget har på udvalgsmødet 21. september 2015 således drøftet og godkendt de tiltag, som forvaltningen vil gennemføre for netop at forbedre byggesagsbehandlingen. Tiltagene sker som følge af en kundetilfredshedsundersøgelse, som forvaltningen har fået gennemført blandt borgere og virksomheder, der har haft en byggesag til behandling i kommunen i 2015, og som viser, at 42 procent af kunderne i dag er utilfredse med servicen.

citat start

Målet for vores indsatser samlet set er, at andelen af utilfredse kunder skal falde fra de nuværende 42 procent til 20 procent i 2017.

Anne-Sofie Degn

Serviceområdechef i Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns Kommune

citat slut

- Vi sætter gang i en række indsatser, som følger op på undersøgelsens resultater og konklusioner, og som skal sikre, at vi får forandret og forbedret vores servicekultur markant. Noget skal ske her og nu, og andet skal ske på den lange bane, siger serviceområdechef Anne-Sofie Degn fra Teknik- og Miljøforvaltningen i en pressemeddelelse.

Større forståelse

Helt overordnet skal dialogen mellem kunder og sagsbehandlere styrkes, og sagsbehandlingen skal være mere effektiv, forudsigelig og løsningsorienteret. Sagsbehandlerne skal udvise større forståelse for den enkelte sag og hjælpe kunderne til at forstå og finde vej i byggesagsforløbet.

- Sagsbehandleren skal være sparringspartner og vejviser i ansøgningsprocessen frem for kun at være den myndighed, der træffer afgørelsen. Vi skal sørge for, at der er klarhed og gennemsigtighed i sagsbehandlingen, og kunderne oplever, at der er en rød tråd fra begyndelse til afslutning, fortæller Anne-Sofie Degn.

På kort sigt etablerer forvaltningen et dialogteam allerede pr. 1. oktober 2015, som skal fungere som knudepunkt for kundernes henvendelse, og hvor de med det samme kan mærke en øget mulighed for dialog og afklaring. Desuden deltager alle medarbejdere i efteråret i en servicekulturuddannelse, som skal skabe et fælles afsæt for en stærkere servicekultur end den, der har hersket hidtil.

Større tilfredshed

På langt sigt sætter forvaltningen gang i et udviklingsprojekt, der skal sikre, at den fremtidige byggesagsbehandling netop imødekommer de behov, som kunderne har givet udtryk for i tilfredshedsundersøgelsen. Projektet skal således udvikle servicetilgangen og optimere selve byggesagsprocessen ud fra et kundeperspektiv.

- Målet for vores indsatser samlet set er, at andelen af utilfredse kunder skal falde fra de nuværende 42 procent til 20 procent i 2017, hvor vi planlægger at gentage kundeundersøgelsen. Indtil da vil vi måle på kundeoplevelsen løbende for at sikre, at vi er på rette vej. For eksempel begynder vi inden længe at sende et evalueringsskema med, når vi sender afgørelser til kunderne, ligesom vi vil prøve kræfter med forskellige former for åbent hus, så vi sikrer, at vi holder en kurs, der matcher kundernes behov, siger serviceområdechef Anne-Sofie Degn.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Nu går det fremad med byggesagerne i København
  • København har sat ind over for udskældt byggesagsbehandling
  • Byggesagsbehandlingen halter i København
  • Overborgmester: Branchen er klar til større klimaansvar
  • Nrep afsætter 50 mio. til CO2-forbedring af københavner-hotel
Se flere

Sponserede artikler

  • Biologisk baseret støvbindingsmiddel er en klar succes
  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Slidstærke vinylgulve er populære hos udlejerne
  • Nyd stilheden på badeværelset
  • Virksomheder kan skære op til halvdelen af varmeregningen væk
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Første kommune tilslutter sig Reduction Roadmap
  • "Tiden er moden": Intego-stifter giver endeligt stafetten videre
  • C.F. Møller vinder i Norge: "Et kulturelt fyrtårn og generator for byudvikling"
  • Elektrisk tunnelovn skal bringe Laufen-ejer tættere på CO2-neutralitet
  • Overborgmester: Branchen er klar til større klimaansvar
  • Limtræstræer sikrer Henning Larsen banegårdsprojekt i Prag
  • Lægger Kongelunden i hænderne på fire entreprenør-teams
  • Danske Malermestre: Finanslov er et tyndt lag leverpostej
  • Lynetteholm på vej: Sidste 5,4 km stendæmning står klar i 2026
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook