Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Nu vil sjællænderne også have motorveje

Politik | Af Dan Bjerring | 15. sep. 2015 KL. 10:38

De sjællandske borgmestre med Martin Damm i spidsen forsøger nu at skabe en pendant til 'den jyske trafikmafia'. Foto: Colourbox.
86318_1
Hør interviewet med Martin Damm.
audioBackdrop
  • 86318_1
  • Play
    audioBackdrop

De sjællandske kommuner har slået sig sammen for at lægge pres på Folketinget for at trække flere infrastrukturinvesteringer øst for Storebælt.

I dag er det nok svært for de fleste danskere at forestille sig, at Storebæltsforbindelsen kun blev bygget, fordi der blev indgået en politisk studehandel, nogle vil måske kalde det en latrinær aftale, der involverede datidens udgave af Den Jyske Trafikmafia.

Prisen for Storebæltsforbindelsen var, at socialdemokraten Risgaard-Knudsen fik to motorveje i Vendsyssel til Hirtshals og Frederikshavn. De to motorveje der fortsat den dag i dag i politiske kredse på Sjælland lidt hånligt betegnes de "to asfalterede nordjyske gedestier - Risgaard og Knudsen".

citat start

Nu vil vi gøre det nemt for Folketinget ved, at vi på tværs af alle kommuner og i regionen peger entydigt på, hvilke projekter der er klar til beslutning.

Borgmester Martin Damm

Kalundborg

citat slut

Det var dengang, at al infrastruktur i Danmark blev fordelt af Risgaard-Knudsen (S) - senere Helge Mortensen (S) - Kaj Ikast (K) og Svend Heiselberg (V) over en kop kaffe i Trafikministeriet.

Det skete efter devisen, at hvis du får en ny motorvej der, skal jeg have en omfartsvej der og så videre.

Lokale hensyn

Sjællandske politikere måtte finde sig i, at det ikke var behovet for vejene, der afgjorde fordelingen af infrastrukturkronerne, men lokal- og regionalpolitiske hensyn i forhold til, hvor politikerne var valgt.

I vore dage findes der ikke længere en så stærk trafikpolitisk mafia, selv om de sjællandske politikere fortsat synes, at jyderne får mere, end de er berettiget til i forhold til trafikmængde.

Det er derfor ikke overraskende, at de sjællandske borgmestre har slået sig sammen i et forsøg på at skabe en sjællandsk trafikmafia med formanden for Kommunernes Landsforening, Kalundborgs borgmester Martin Damm, i spidsen:

- Vi har på Sjælland ikke været så gode til interessevaretagelse på trafikområdet. Nu vil vi gøre det nemt for Folketinget ved, at vi på tværs af alle kommuner og i regionen peger entydigt på, hvilke projekter der er klar til beslutning, siger Martin Damm til Dagens Byggeri.

Sjællandsk tværmotorvej

Han understreger, at kommunerne alle peger på samme prioritering:

- Derved kan vi lægge et pres, ligesom de har været dygtige til i Jylland. Det vil de, hvis jeg kender dem ret, stadig være i Jylland. Nu prøver vi det samme på Sjælland. Sammensætningen i Folketinget har gjort, at det har været svært at fremme trafikinvesteringer på Sjælland. For nogle år siden lavede vi et trafikudspil på Sjælland, som alle 17 kommuner i Region Sjælland er enige om. Dengang sagde den daværende - og i øvrigt nuværende - transportminister Hans Chr. Schmidt, at 'det her bliver dyrt, for det ser ud som om, I er ved at blive enige'. Vi har prioriteret Kalundborgmotorvejen øverst, men dertil kommer den Vestsjællandske Tværmotorvej fra Rønnede på Sydmotorvejen over Næstved, der er besluttet, og videre til Slagelse og Kalundborg. Vi skal flytte meget arbejdskraft rundt på Sjælland, og det er svært at komme på tværs, siger Martin Damm.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Bispeengbuen: Regner på om en halv nedrivning giver en god løsning
  • Vejdirektoratet vurderer nye tiltag mod støj fra Silkeborgmotorvejen
  • Danmarks første dynamiske ruderanlæg er klar til brug
  • Ny motorvej er ujævn
  • Motorvejen er vigtig for AP Pension
Se flere

Sponserede artikler

  • Hillerød Kommune udbyder storparcel til opførelse af ca. 71 boliger
  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Kingspan rykker nærmere sine mål for klodens helbred
  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Skou Gruppen vinder svømmehal-sag i Roskilde: "Ærgerligt, når bygherren og rådgivere ikke vil lytte"
  • På vej: NCC vil bygge parkeringshuse i træ
  • Novo Nordisk-profil skal sætte kursen for Afrys pharma-byggeri
  • Efter blåt øje ser arkitekten igen lyst på fremtiden
  • Niras vækster 10 pct. i både top og bund
  • Første DGNB-Platin på vej til ombygning af Hellebæk Klædefabrik
  • Dansk Beton vil bruge mindre beton: Konstruktioner skal designes anderledes
  • Udvider nano-fabrik for 345 mio. og spejder efter de bedste entreprenører
  • En attraktiv arbejdsplads er afgørende for virksomhedens vækst
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook