Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Tema magasin
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Håndværkere bruger sociale medier for lidt

Håndværk | Af Dan Bjerring | 11. sep. 2015 KL. 12:21

Små og mellemstore håndværksvirksomheder kan bruge de sociale medier til at skabe sig et netværk, der kan kaste ordrer af sig. Foto: Colourbox.
86281_1
  • 86281_1

De sociale medier kan give små og mellemstore håndværksvirksomheder langt mere salg, end de tror, hvis de blot forstår, hvordan de skal bruges.

De fleste danskere kender Facebook og andre sociale medier som et sted på nettet, hvor man kan dele private oplevelser og film med venner og familie.

Men de sociale medier, herunder også Linkedin, byder på helt andre muligheder for markedsføring, hvis man er opmærksom på det, og det gælder ikke kun store virksomheder.

citat start

De fleste håndværkere har jo kunder på det private marked, hvor man typisk bruger Facebook, mens erhvervsmarkedet og dermed beslutningstagerne findes på Linkedin.

Jeppe Dalhus

Erhvervscoach

citat slut

Erhvervscoachen Jesper Dalhus, der har 20 års erfaring i at undervise håndværkere i salg og markedsføring, peger på, at mange små virksomheder som eksempelvis håndværkere tror, at sociale medier som Linkedin kan bruges til direkte salg, ligesom gammeldags reklamering.

- Men de går glip af det allervigtigste. De sociale medier kan nemlig skabe et netværk til de personer, der afgør, hvor en ordre skal placeres, siger Jesper Dalhus.

Gør en forskel

Han siger til Dagens Byggeri, at det er vigtigt i den hårde konkurrence, at håndværkerne gør en forskel, og den forskel kan gøres på de sociale medier.

- De kan med deres smartphone tage nogle billeder eller lave en lille film, der viser deres omgangskreds, netværk og mulige kundeemner, hvad de laver, så andre får lyst til at bruge dem. Tidligere mødtes håndværkere med andre håndværkere for at skabe forretning med hinanden. På de sociale medier kan netværket udvides betragteligt. Som håndværker er der to relevante sociale medier. De fleste håndværkere har jo kunder på det private marked, hvor man typisk bruger Facebook, mens erhvervsmarkedet og dermed beslutningstagerne findes på Linkedin, siger Jeppe Dalhus.

Ikke EU-udbud

- Det er klart at man ikke kan vinde et EU udbud ved at kende nogen, der kender nogen. Der er jo stramme regler for, hvordan det skal foregå. Men der er masser af arbejde, vedligeholdelse og andre opgaver, hvor en mellemleder blot skal træffe en afgørelse om, hvem de skal spørge om en pris. Og for at sige det lidt firkantet, så drejer det sig jo om, at netop de folk kender firmaets navn, dets fagområde og en person i virksomheden på forhånd. Så alene det, at man, allerede før en opgave viser sig, har beslutningstageren i sit virtuelle netværk, giver det lille forspring, der gør, at chancerne forbedres voldsomt, siger Jesper Dalhus.

Ingen tidsrøver

Han understreger, at det ikke behøver at tage specielt lang tid at passe sin facebookprofil og bruge nettet markedsføringsmæssigt.

- Det er den frygt, de fleste har. Men når de finder ud af, hvor kort tid de skal bruge, og de mærker effekten, når kunderne begynder at henvende sig, er det ikke en tidsrøver, men en del af den daglige markedsføring, slutter Jeppe Dalhus, der som praktisk eksempel på, at den form for markedsføring virker, henviser til Bo Michelsen A/S, der er en entreprenørvirksomhed, som både henvender sig til private virksomheder og til det offentlige.

Her er resultatet af mødet med Jeppe Dalhus, at virksomheden har fået langt større effekt, når de bruger sociale medier, fordi man har fået kontakt med de beslutningstagere, der afgør, hvor en opgave havner.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Facebook bruges aktivt af byggebranchen
  • Ejendomsbranchen erobrer de sociale medier
  • Opkøbt: Nordjyske E-Komplet øjner europæisk succes
  • ATP Ejendomme inviterer folkeskolen med ind i byggebranchen
  • Minister-initiativ mod frafald på faguddannelser er forkert taktik
Se flere

Sponserede artikler

  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Slidstærke vinylgulve er populære hos udlejerne
  • Nyd stilheden på badeværelset
  • Virksomheder kan skære op til halvdelen af varmeregningen væk
  • Genvej til et funktionelt designerbadeværelse
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Konkurser og opløsninger - uge 47
  • Vil omdanne kæmpe minkfarm til grøn bydel
  • Med livet som indsats: Migrantarbejdere trues til tavshed
  • Første kommune tilsluttet sig Reduction Roadmap
  • PKA og Nordstern holdt rejsegilde på svanemærket Herning-projekt
  • SMVdanmark: Finansloven rammer godt - men mangler 2 vigtige tiltag
  • Stor udvidelse af Aarhus-motorvej går i gang
  • Gør klar til fremtiden - erhvervshavn vil være aktieselskab
  • 2. danske opkøb i år - "Et skræddersyet match"
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook