Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

DF kræver fuldt økonomisk overblik for Femern-tunnel

Politik | Af Dan Bjerring | 7. sep. 2015 KL. 14:21

Er isvinteren ved at ramme Femern-forbindelsen? Dansk Folkeparti frygter nu, at den langstrakte beslutningsproces på tysk side - med øgede milliardudgifter på dansk side til følge - øger risikoen for, at den faste forbindelse kan komme til at lide rentedøden. Foto: Colourbox.
86188_1
Hør interview med Kim Christiansen
audioBackdrop
  • 86188_1
  • Play
    audioBackdrop

Dansk Folkeparti frygter, at langsommelig tysk myndighedsbehandling af miljøgodkendelse og sandsynlige retssager vil forsinke første spadestik til 2019 eller 2020.

Forvirringen om Femernforbindelsen breder sig. Senest er det kommet frem, at ud over fordyrelsen via højere priser for selve entreprenøromkostningerne på tunnelen og mindre EU-tilskud, koster forsinkelsen i det tyske miljøgodkendelsessystem i sig selv over to milliarder kroner yderligere i finansiering, og det er vel at mærke en ekstraregning, som havner hos brugerne.

Det får Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen til at hejse advarselsflaget. Han vil ikke være med til allerede i efteråret, som det ellers var ventet, at give grønt lys for forbindelsen, når man ikke kender resultatet fra dels de tyske myndigheder og dels de retssager, der allerede nu er bebudet om sagen på tysk side.

citat start

Dansk Folkeparti vil ikke være med i forliget længere, hvis vi bare kommer i nærheden af at skulle bruge skatteyderkroner på projektet.

Kim Christiansen
Transportordfører, Dansk Folkeparti

citat slut

Første spadestik

Han spår derfor, at man risikerer at nå frem til 2020, før det første spadestik til forbindelsen er taget, og i hele den tid skal der være en organisation, der venter på projektet, der i dagens kroner forventes at løbe op i størrelsesordenen 65 milliarder kroner:

- Så længe der ikke er mere håndfast fra de tyske myndigheders side omkring myndighedsgodkendelsen, kan vi ikke i Folketinget træffe en ansvarlig endelig beslutning. Vi ved ikke, om den kommer i 2016, 2017 eller 2018. Så er det svært at træffe den endelige beslutning. Det er bekymrende, at hver gang, broen bliver forsinket, koster det millioner af kroner. Vi har aftalt i forligskredsen, at vi i efteråret skal have et samlet overblik for forbindelsen, hvor vi håber, at bestyrelsen for forbindelsen har fundet nogle besparelser. Det regnestykke vil vi have med, så vi ved, hvad det koster, hvis godkendelserne forsinkes 3-4 år, siger Kim Christiansen til Dagens Byggeri.

Rentedøden

Han understreger, at forbindelsen skal kunne anlægges, så den bliver brugerbetalt og kan tilbagebetales over en fornuftig årrække, så den ikke lider rentedøden:

- Dansk Folkeparti vil ikke være med i forliget længere, hvis vi bare kommer i nærheden af at skulle bruge skatteyderkroner på projektet, slutter Kim Christiansen.

Alene anlægsbudgettet står til at blive næsten ni milliarder kroner dyrere end forventet, og dertil kommer, at tilskuddet fra EU kun bliver på cirka 4,5 milliarder kroner - cirka halvdelen af det, man oprindeligt regnede med.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Poul Nyrup skal skaffe lærlinge til Femern Bælt-projektet
  • Opfører 500 midlertidige boliger på Lalandia-jord
  • Kontorhotel åbner ved landets største anlægsprojekt
  • Femern sætter fut i Region Sjælland
  • 28 russiske femern-arbejdere udvises
Se flere

Sponserede artikler

  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • BIG vinder koncerthus for næsen af internationalt anerkendte tegnestuer
  • Ny kurs: JFP jagter overskud med mindre projekter
  • Aalborg: Sætter alment byggeri for 140 mio på pause
  • Største bid af ny Aalborg-bydel solgt
  • Ups - entreprenørgarantien forsvandt delvist
  • Ny jernbane: Fra Odense til Aarhus på én time
  • Henning Larsen lader propperne springe i franske Reims
  • Ny asbestaftale: Strammer op for at beskytte håndværkere
  • Ny topchef skal forløse stort Nordic Build-potentiale
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook