Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Transport- og bygningsministeren:Nu er det vejenes tur

Politik | Af Dan Bjerring | 7. sep. 2015 KL. 09:20

Transport- og bygningsministeren understreger, at der ikke er midler nok til alle projekter. Foto: Colourbox.
86176_1
Hør interviewet, hvor transport- og bygningsministeren kommer med sit syn på den aktuelle situation for landets vejprojekter.
audioBackdrop
  • 86176_1
  • Play
    audioBackdrop

Hans Christian Schmidt understreger, at der slet ikke er midler nok til alle de projekter, der ligger i pipelinen.

Ser man på væggen i Transport- og Bygningsministeriet, hænger der et hav af portrætter, der vidner om, at posten som transport/trafikminister ikke ligefrem er noget, politikere hænger fast ved i længere tid. Ministeriet betegnes da også ofte blandt journalister som "Svingdørsministeriet". Hurtigt ind og ud igen.

Der er dog undtagelser som Flemming Hansen, der besad posten i seks år, og det mest bemærkelsesværdige ved den nuværende transportminister, der har føjet titlen "bygningsminister" til porteføljen, er, at han tidligere har haft posten i cirka halvandet år.

citat start

Vi skal gerne fortsætte med det nuværende vedligehold af vejene, men det kræver et totalt overblik i forhold til økonomien.

Hans Christian Schmidt
Transport- og bygningsminister

citat slut

Det er derfor ingen nybegynder, der har indtaget ministeriet, og det vil embedsmændene hurtigt opdage.

Kasseeftersynet

Dagens Byggeri spurgte derfor den "nye" minister, hvilke projekter han fortsat, trods truende besparelser på finansloven for 2016, forventer at kunne gennemføre på vejområdet:

- Det er klart, at de projekter, vi allerede har sat gang i, som eksempelvis Helsingørmotorvejen og broen ved Frederikssund, vil blive fortsat. Desuden de projekter, der er nævnt i regeringsprogrammet. Det bliver en hård prioritering, som jeg ikke kan gå ind i, før vi er kommet tættere på Finansloven. Derfor vil vi også undersøge mulighederne for en udvidelse af den østjyske motorvej og en tunnel i København. Men vi har foretaget et kasseeftersyn, og deraf kan vi se, at der slet ikke er midler nok til alle de projekter, der ligger i pipelinen, siger Hans Christian Schmidt til Dagens Byggeri.

Vedligeholdelse

Der har tidligere været store problemer med nedslidning af vejnettet i en sådan grad, at genopretningen endte med at blive langt dyrere, end hvis vejene var blevet vedligeholdt med rettidig omhu.

- Vi skal gerne fortsætte med det nuværende vedligehold af vejene, men det kræver et totalt overblik i forhold til økonomien. Nu har den kollektive trafik dog fået meget, så nu må det være vejenes tur, siger Hans Christian Schmidt, der som sønderjyde har bemærket OPP-projektet for Kliplev-Sønderborg motorvejen. En løsning har ikke vil afvise for andre lignende projekter.

- Det har den fordel, at man kender udgiften i en lang årrække fremover. Det er svært at sige, om OPP-modellen kan bruges i andre projekter, men man skal ikke afskrive sig nogle muligheder på forhånd, siger ministeren.

Den Jyske Mafia

Et velkendt fænomen på transportområdet har været "Den Jyske Trafikmafia" - fremtrædende jyske politikere, der sikrede Jylland en uforholdsmæssig stor del af infrastrukturinvesteringerne - ikke mindst i deres egne valgkredse. Men Hans Christian Schmidt afviser, at den situation gentager sig.

- Jeg har aldrig deltaget i den slags - heller ikke da jeg sidste gang var transportminister. Jeg er transportminister for hele landet, og der er store og nødvendige projekter på Sjælland. Jeg har netop åbnet den første etape af Frederikssundmotorvejen, og der kommer yderligere to etaper. Der er projekter i hele landet, siger transportministeren.

Kattegatrapport kommer

Direkte adspurgt om, hvornår han venter Kattegatrapporten, der igen og igen er blevet forsinket, svarer Hans Christian Schmidt:

- Jeg regner med, at rapporten kommer inden for nær fremtid. Når den kommer, vil jeg forelægge den i en politisk følgegruppe med blandt andre formændene for regionerne og Kattegatkomitéen. De har alle fulgt løbende med i hele projektet.

Sidst, men ikke mindst, spørger Dagens Byggeri ministeren, om der er ting - mærkesager - der fortsat ligger og venter, fra han sidst sad i ministerstolen:

- Der ligger altid mange projekter, og når jeg kommer rundt om i landet, får jeg ideer til mange gode og sunde projekter. Men lige nu bruger jeg meget tid på Femernbæltprojektet, og jeg skal bruge megen tid på takstharmonisering. Dertil kommer nye områder, som byggeri og færdselsloven, så jeg kommer ikke til at kede mig, slutter transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Verdens første perlekædebro
  • Nu skal flere små entreprenører ud på vejene
  • Ny vej ved Aarhus skal udvides til tre spor
  • Ny bro støbes ved siden af banen og skubbes derefter på plads
  • NCC etablerer ny asfaltfabrik
Se flere

Sponserede artikler

  • Nu kan solcelleanlæg hurtigt flyttes til byggepladsen
  • Trægulve tåler spildt væske i tre døgn
  • LAUFEN lancerer armatur sortiment
  • Dansk patent sikrer døre og vinduer i byggefasen
  • Facaden er certificeret til en bæredygtig fremtid
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook