Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Anlægsentreprenører: Pensionsfonde kan finansiere hul i Togfonden

Politik | Af Dan Bjerring | 27. aug. 2015 KL. 10:21

Niels Nielsen opfordrer til at inddrage private investeringer fra blandt andre danske pensionskasser. Foto: Ricky John Molloy.
86041_1
Hør interviewet med Niels Nielsen.
audioBackdrop
  • 86041_1
  • Play
    audioBackdrop

Der vil ikke være problemer ved at lade pensionskasserne stå for de store investeringer i nye og bedre jernbaner.

Regeringen lægger op til en meget stram finanslov, og det betyder ikke mindst, at anlægsinvesteringerne gennemgås med en tættekam.

Ikke mindst reduktionen i EU-tilskuddet på 4,5 milliarder kroner til Femernprojektet er et problem - sammen med den langt dyrere samlede pris for projektet - som kan få konsekvens på Finansloven.

citat start

Pengeproblemerne i Togfonden vil være en god anledning til at få betydelige private investeringer i spil.

Direktør Niels Nielsen

Danske Anlægsentreprenører

citat slut

Men direktør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører kalder det lidt paradoksalt at trække finansieringen og EU-støtten til Femernprojektet ind i problemstillingen om Finansloven:

- Det er et projekt, som skal lånefinansieres efter Storebæltsmodellen, og bemærkningerne om Femernprojektet i relation til Finansloven giver et unødigt bidrag til usikkerheden om projektet, som der ikke er brug for på nuværende tidspunkt, siger Niels Nielsen til Dagens Byggeri.

Oliepris skudt i sænk

Samtidig peger han på spørgsmålstegnene omkring Togfonden, eftersom investeringerne på 28,5 milliarder kroner skulle finansieres via indtægterne fra olieaktiviteterne i den danske del af Nordsøen. Imidlertid er en af de væsentlige forudsætninger for finansieringsmodellen - en oliepris på 121 dollars pr. tønde - skudt i sænk af de faldende oliepriser, så der mangler penge i Togfonden i størrelsesordenen ti milliarder kroner.

Det har Niels Nielsen imidlertid også en løsning på. Han opfordrer til at inddrage private investeringer fra blandt andre danske pensionskasser:

- Pengeproblemerne i Togfonden vil være en god anledning til at få betydelige private investeringer i spil. Der vil ikke være problemer ved at lade pensionskasserne stå for de store investeringer i nye og bedre jernbaner, så timemodellen kan realiseres, siger Niels Nielsen, der kalder anlægsinvesteringerne for kloge investeringer.

Løsningen er der

Han henviser til, at pensionsselskaberne søger emner til investeringer i infrastruktur i udlandet, og de investeringer kunne efter Danske Anlægsentreprenørers opfattelse lige så godt foretages i dansk infrastruktur:

- Kloge investeringer er investeringer i vores fremtidige velfærd. En velfungerende infrastruktur er en klar forudsætning for en fremadrettet udvikling af velfærdssamfundet. Der skal tænkes langsigtet, og det må øjeblikkelige problemer med en finanslov ikke forhindre, når nu løsningsmulighederne i form af private midler kan bruges, slutter Niels Nielsen.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Danske Anlægsentreprenører: Politikerne skal have is i maven
  • Overdreven kritik af Femernprojektet
  • Gylden mulighed for Femern
  • Positiv modtagelse af HH-forbindelse
  • Kommuneaftale beskytter mod vand i kælderen
Se flere

Sponserede artikler

  • LUA - Fleksibel komplet badeværelseskollektion med æstestik og funktionel merværdi
  • Jens skulle bruge byggematerialer, han selv kunne bære
  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • DS Flexhal får ekstra direktør
  • Carlsbergs ikonisk røde lagerbygning skifter hænder
  • 2.300 hektar mere skov og flere naturhuse skyder op nær Hovedstaden
  • Han får ansvar for over 3.000 almene boliger i Hillerød-området
  • Hvem kan finde værdien i genbrug af bærende konstruktioner?
  • LCA: Ny regnemodel giver gennemsigtige data
  • Byggeriets faggrupper tager digitale værktøjer til sig
  • Første i verden: Ørsted øger energikrav til alle sine leverandører i byggeriet
  • Efter test og flere PFAS-fund: Store oprensningopgaver ligger forude
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook