Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Alvorlig situation for Femernforbindelsen

Politik | Af Dan Bjerring | 14. aug. 2015 KL. 10:18

Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) erkender, at man nok bliver nødt til at vente på de tyske miljøgodkendelser. Illustration: Femern A/S.
85836_1
Hør hele interviewet med Kristian Pihl Lorentzen.
audioBackdrop
  • 85836_1
  • Play
    audioBackdrop

Tyske miljømyndigheder lader sig ikke koste rundt med. Ting tager tid, og det gælder ikke mindst miljøgodkendelser for den faste Østersøforbindelse.

Man skal ikke sælge skindet, før bjørnen er skudt.

Det gamle ordsprog kan vise sig endegyldigt, når det gælder den faste forbindelse under Østersøen mellem Lolland og Femern.

citat start

Når vi iværksætter et så stort milliardprojekt, er vi nødt til på forhånd at sikre os, at der er harmoni i tidsplanerne på både dansk og tysk side.

Kristian Pihl Lorentzen

Transportordfører i Venstre

citat slut

Først viste det sig, at forbindelsen bliver adskillige milliarder kroner dyrere end forventet. Så trak EU en del - fire milliarder kroner - af det forventede milliardtilsagn om støtte til projektet tilbage, og nu viser det sig, at de tyske miljøgodkendelser bliver kraftigt forsinket.

Det betyder i praksis, at den danske beslutning om at anlægge forbindelsen - tyskerne vil jo ikke være med til at betale gildet - kan blive yderligere forsinket. Det var ellers ventet, at de danske forligspartier bag beslutningen kunne stemme anlægsloven igennem til efteråret, men transportminister Hans Chr. Schmidt (V) erkender, at man nok bliver nødt til at vente på de tyske miljøgodkendelser.

Styr på tingene

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen kalder situationen alvorlig og siger til Dagens Byggeri, at der er opstået usikkerhed omkring den tyske godkendelsesproces.

- Når vi iværksætter et så stort milliardprojekt, er vi nødt til på forhånd at sikre os, at der er harmoni i tidsplanerne på både dansk og tysk side. Det vil jo være en skandale, hvis vi har bygget en masse på dansk side, og så er man ikke klar på den tyske side, når der engang skal åbnes. Vi skal have styr på både tidsplanen, økonomien og den tyske godkendelsesproces, for at vi kan trykke på startknappen, siger Kristian Pihl Lorentzen og henviser til, at der findes en traktat mellem Danmark og Tyskland om at gennemføre projektet.

En anden proces

Han tror dog fortsat på, at Femernforbindelsen bliver gennemført, men at Danmark er nødt til at respektere, at der i Tyskland findes en helt anden proces for miljøgodkendelser.

- I Danmark danner en VVM-undersøgelse grundlag for en anlægslov, hvor politikerne også tager stilling til og politisk ansvar for miljøspørgsmål. I Tyskland kører hele miljøprocessen i et særskilt system på delstatsniveau - når det gælder Femernforbindelsen er det Slesvig-Holsten - og det er en proces, som politikerne ikke har styr på. Men der er en smertegrænse for, hvor længe vi kan vente, og derfor ser transportministeren på sagen med stort alvor. Vi håber alle sammen på, at de store sten er ryddet af vejen til oktober, men der er også en udfordring omkring økonomien. Der skal vi også sikre os, at vi er i det grønne område med en tilbagebetalingstid på under 40 år, så der ikke opstår risiko for, at skatteyderne betaler gildet, slutter Kristian Pihl Lorentzen.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Transportministeren besøger anlægsprojekter
  • Femernprojektet på vej ind i smult vande
  • Transportministeren: Regeringen dropper Kattegatforbindelsen
  • Forligskredsmøde om Femern Bælt udsættes
  • Transportministeren tror stadig på Femernprojekt
Se flere

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Omkamp: Tre hold fortsætter dysten om nyt stadion i Aarhus
  • Konkurser og opløsninger - uge 20
  • Nyt digitalt redskab skal få bugt med temperatur, træk, ventilation og støj
  • NCC pakker nordsjællandsk hospital ind i træ
  • Aarhus sparker anlægsprojekter for 50 mio til hjørne
  • 770 km dansk kabelforbindelse skal sikre briterne grøn strøm
  • Håndværksfirmaer er klædt bedre på til en usikker fremtid
  • 80 nye lejeboliger på vej til Lisbjerg
  • Nye tal imponerer: Over 30 pct. flere lærlingeaftaler
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook