Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Tema magasin
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

500 tons stålfag monteres på ny københavnerbro

Byggeri | Af Kristian Troelsen | 3. aug. 2015 KL. 14:37

Inderhavnsbroen er den ene af tre nye broer, der skal gøre det let for cyklister og gående at komme fra Nyhavn til Christianshavn. Illustration: Københavns Kommune.
85692_1
Stålbrofagene er lige ankommet og ligger klar til afhentning ved Esplanaden. Foto: Katrine Rimer.
85692_2
I maj blev de store næsehjul monteret på broen. Foto: Københavns Kommune.
85692_3
  • 85692_1
  • 85692_2
  • 85692_3

Fra i eftermiddag kan københavnerne følge monteringen af 500 tons stålfag på Inderhavnsbroen.

Københavns Kommune er i gang med opførelsen af tre gang- og cykelbroer, der skal binde Kongens Nytorv og Christianshavn sammen via Nyhavn og Grønlandske Handels Plads, og nu skal de 50 meter lange og 500 tons tunge stålfag monteres på den ene af de tre broer, Inderhavnsbroen.

Stålfagene ankom med pram fra Polen i weekenden og vil i København blive monteret fra en flydekran, som sejler hen til prammen og henter et stålfag ad gangen. Prammen lægger til kaj ud for A.P. Møllers hovedsæde, idet kran og pram er så store, at de ikke kan manøvrere rundt ved siden af hinanden helt henne ved Inderhavnsbroen.

citat start

Det har været et meget komplekst forløb, hvor vi har mødt en række udfordringer, blandt andet fordi vores oprindelige entreprenør gik konkurs tidligt i forløbet.

Anders Møller

Serviceområdechef, Teknik- og Miljøforvaltningen (KK)

citat slut

Monteres om natten

Monteringen nærmest Grønlandske Handels Plads skulle oprindeligt have fundet sted om natten, men er nu blevet fremrykket, fordi vejret er optimalt. Dermed går monteringen i gang i eftermiddag den 3. august, hvorefter stålfaget nærmest Nyhavn vil blive monteret.

Det særlige ved Inderhavnsbroen er, at den er en skydebro, som i stedet for at åbne og lukke som en traditionel klap- eller svingbro skal trækkes frem og tilbage af et wiresystem. De øvrige byggekomponenter er ankommet løbende igennem de seneste måneder og er blevet monteret på betonfagene på hver side af havneløbet. I maj ankom broens to næsehjul, som skal medvirke til, at stålfagene kan køre frem og tilbage. I juni er monteringen af stålrækværker på betonfagene påbegyndt, og der er blevet arbejdet på betontrapper og kunststofbelægningen.

Tæt på målet

Når stålfagene efter ankomsten er blevet monteret på broen, skal der tilsluttes el og mekanik samt installeres belysning og udføres kunststofbelægning. Og så skal alle funktionerne testes grundigt igennem, før Inderhavnsbroen er klar til indvielse.

- Vi er meget tæt på målet nu, og det er vi selvfølgelig rigtig godt tilfredse med. Det har været et meget komplekst forløb, hvor vi har mødt en række udfordringer, blandt andet fordi vores oprindelige entreprenør gik konkurs tidligt i forløbet. Vi ser derfor rigtig meget frem til at kunne indvie Inderhavnsbroen sammen med københavnerne og A. P. Møller Fonden senere på året, siger serviceområdechef i Teknik- og Miljøforvaltningen, Anders Møller.

Det vil senere på sommeren bliver meldt ud, hvornår og hvordan indvielsen af Inderhavnsbroen kommer til at foregå.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Inderhavnsbroen

Broen er en del af den gang- og cykelforbindelse, som sikrer sammenhængen mellem Kongens Nytorv og Christianshavn via Nyhavn og Grønlandske Handels Plads med videre forbindelse mod nord via broen over Proviantmagasingraven og mod Amager via broen over Christianshavns Kanal/Trangraven. Når broerne er færdige kan man som fodgænger eller cyklist let komme fra Nyhavn til Christianshavn og Holmen og videre til Amager.

Det forventes, at der dagligt vil køre 3-7.000 cyklister på Inderhavnsbroen.

De nye broer kan lukkes op og har frihøjder, der tilgodeser de sejlende. Frihøjden på 5,40 m under broen svarer til højden under de øvrige broer i havneløbet.

Det særlige ved broen er, at det er en skydebro. Den åbner ved, at de midterste brofag trækkes ind i de brofag, der ligger mod land.

Lignende artikler

  • Nu driller Inderhavnsbroen igen
  • Brofag mødes ikke rigtigt
  • Bromontage trækker ud på tredje døgn
  • Tietgensgadebroen skal renoveres
  • Nye store problemer med Inderhavnsbroen
Se flere

Sponserede artikler

  • Holbøll reducerer unødvendig tomgang
  • Facader i særklasse med Dekton
  • Hvor der er plads til ét ovenlysvindue, bør der ofte være to eller tre...
  • Leca vil være fossilfri i 2026
  • Fibercement er det bæredygtige og brandsikre valg til facaden
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Ny afdeling: Friis & Moltke vil være førende energiarkitekter
  • Statsstøtten røg. Nu får LCAByg støtte fra en anden kant
  • De nye klimakrav er for slappe - branchen må selv tage taktstokken
  • Rådgivere hyrer langt flere ikke-ingeniører - og eksperter fra udlandet
  • FRI: Endelig landede en aftale om CO2-lagring
  • Overborgmester: Rå profit skal ikke styre boligmarkedet
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook