Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Dansk Folkeparti afviser forligsbrud om togfond

Politik | Af Dan Bjerring | 23. jul. 2015 KL. 11:23

Der kan måske blive behov for at ændre i forliget om Togfonden.dk ved eventuelt at droppe den planlagte jernbanebro over Vejlefjord, for at kompensere for de faldende oliepriser. Foto: Colourbox.
85629_1
Hør interviewet med Kim Christiansen.
audioBackdrop
  • 85629_1
  • Play
    audioBackdrop

Al tyder det på, at olieprisen kommer til at ligge stabilt omkring 62-63 dollars pr tønde råolie de kommende år, og det er under halvdelen af den pris, der var forudsætningen for hele togfonden.

Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen har peget på, at der kan være behov for at ændre i forliget om Togfonden.dk ved eventuelt at droppe den planlagte bro over Vejlefjord, for at kompensere for de faldende oliepriser.

Det får nu Enhedslisten til at anklage DF for at skabe utryghed om hele aftalen om togfonden, og kalder det snublende tæt på at lave et regulært forligsbrud:

citat start

Vi har stadig nogle visioner om, at jernbanen over de næste 15 år skal have et løft i forhold til elektrificeringen og til nogle hastighedsopgraderede strækninger. Men vi skal også udvise økonomisk ansvarlighed.

Kim Christiansen

Trafikordfører, Dansk Folkeparti

citat slut

- DF er jo direkte på vej mod forligsbrud. Selve aftalen om togfonden er jo en samlet pakke, som er kommet ud af lange og komplicerede forhandlinger. DF accepterede Vejlefjord-broen mod, at vi kunne få lavet en ny bane fra Vejle til Billund. Når de sådan åbner op for at ændre i aftalen, bringer de jo alle elementer i spil. De kan spænde ben for den planlagte bane mellem Vejle og Billund, som Enhedslistens også kæmpede for ved forhandlingsbordet, siger Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested.

Ligesom motorveje

Han mener også, at DF bryder aftalen om finansiering ved faldende oliepriser. Så skulle togfonden nemlig finansieres via finansloven:

- Ikke ved at forringe jernbanetrafikken som DF nu lægger op til. Det adskiller sig ikke fra de mange motorvejsprojekter, som DF bakker op om. De finansieres ligeledes af finansloven. Togfonden skulle sikre et historisk løft at den danske jernbanetransport og gøre togtrafikken mere attraktivt og tidssvarende. Jeg frygter at DFs kursskifte vil spænde ben for den ambition. Vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at holde DF op på de løfter de gav i forligskredsen. Og så håber vi, at DF kommer på bedre tanker. Hvis man ikke kan stole på de aftaler DF indgår, svækker det tilliden til dem som forhandlingspartner. Jeg håber virkelig, at DF tænker sig om en ekstra gang, inden de begiver sig ud i et regulært forligsbrud, siger Henning Hyldested.

Servicetjek

Kim Christiansen afviser dog, at der er tale om forligsbrud. Han siger til Dagens Byggeri, at Dansk Folkeparti blot har inviteret forligskredsen bag Togfonden til at lave et 'servicetjek' på aftalen:

- Med den internationale aftale om Irans atomprogram tyder det på, at olieprisen kommer til at ligge stabilt omkring 62-63 dollars pr tønde råolie de kommende år, og det er under halvdelen af den pris, der var forudsætningen for hele togfonden. Det får den konsekvens, at vi enten skal finde elementer at pille ud af aftalen om togfonden, eller også skal vi på finansloven finde nogle skattekroner og fylde i togfonden. Det sidste har vi været indstillet på, men vi er nok oppe i en størrelsesorden, hvor det ikke vil være økonomisk ansvarligt. Derfor er vi nødt til at kigge hele aftalen igennem, siger Kim Christiansen til Dagens Byggeri.

Svær opgave

Han erkender, at med udsigten til de nye og meget lavere udsigter for oliepriserne, ser det svært ud at finansiere togfonden:

- Men vi har stadig nogle visioner om, at jernbanen over de næste 15 år skal have et løft i forhold til elektrificeringen og til nogle hastighedsopgraderede strækninger. Men vi skal også udvise økonomisk ansvarlighed. Vi kan ikke bruge penge, som vi ikke har. Det kan være, at tingene kan gøres på en helt anden måde til billigere penge. Ellers må de øvrige partier i forligskredsen anvise alternativ finansiering. Jeg ved ikke, om de har tænkt sig at tage pengene fra ældre- eller sundhedsområdet. Det er mange penge, der skal findes på en finanslov, slutter Kim Christiansen.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Håndværkerfradraget bør være permanent og også gælde indvendigt malerarbejde
  • Finanslov sender millioner i byggeriets retning
  • Finansaftale: Solid hjælp til landets håndværkere
  • Håndværkerfradrag fordobles midlertidigt i 2021
  • Finansloven skal holde hånden under vækst og arbejdspladser
Se flere

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • C.F. Møllers udvider direktionen med svensk arkitekt
  • Klar til storskalaproduktion af papbaserede konstruktionsplader
  • Årets skolebyggeri har det perfekte læringsmiljø. Men hvem vinder?
  • Kommuner og Metroen vil sikre mindre røg, støj og CO2 på byggepladserne
  • Her er de: Danmarks første fugemontører
  • Grønt er godt, men ikke nok - anlægsgartner vil også øge biodiversiteten
  • Tilstandsrapporten kommer nu fra NRGi
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook