Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Tema magasin
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Dansk overimplementering af reglerne om fartskrivere

Politik | Af Dan Bjerring | 8. jul. 2015 KL. 13:49

Dansk Byggeri mener, at reglerne om fartskrivere i håndværkerbiler overimplementeres. Foto: Colourbox.
85497_1
Hør hele interviewet med Michael Riff Allexandersen.
audioBackdrop
  • 85497_1
  • Play
    audioBackdrop

Dans Byggeri opfordrer den nye regering til at tolke regler om fartskrivere i håndværkerbiler mindre restriktivt.

Det er ikke kun landbruget, der klager over dansk overimplementering af EU-direktiver. Dansk Byggeri peger på, at byggesektoren er ude for det samme, når det gælder krav om fartskrivere i håndværkerbiler.

Ifølge EU-reglerne skal alle køretøjer have en fartskriver installeret, hvis de vejer over 3,5 ton inklusiv anhænger, og de kører mere end 100 kilometer væk fra firmaadressen.

citat start

Der er jo ingen logik i, at en håndværker skal betale over 10.000 kroner for at installere en fartskriver i en bil, der vejer under 3,5 tons, bare fordi han krydser landet.

Michael Riff Alexandersen

Erhvervspolitisk konsulent i Dansk Byggeri

citat slut

- Men når en virksomhed har filialer flere steder i landet, så strammer Danmark EU-reglerne langt mere end nødvendigt, siger erhvervspolitisk konsulent i Dansk Byggeri Michael Riff Alexandersen.

Rigspolitiet fortolker eksempelvis reglen i Danmark på følgende måde:

- En varevogn kører fra firmaets hjemmeadresse i Jylland til en filial i Københavnsområdet. Under den tur vejer varevognen under 3,5 ton. På filialen i Københavnsområdet bliver en anhænger spændt bag varevognen, og den vejer nu mere end 3,5 ton. Rigspolitiet fortolker reglen med de 100 kilometer, som gældende allerede fra firmaadressen - ikke fra filialen på Sjælland og dermed fra det tidspunkt, hvor totalvægten er over 3,5 ton.

Ingen logik

- Der er jo ingen logik i, at en håndværker skal betale over 10.000 kroner for at installere en fartskriver i en bil, der vejer under 3,5 tons, bare fordi han krydser landet. Der er jo masser af håndværkere, som kører fra Jylland til Sjælland eller omvendt for at arbejde. Her er min klare vurdering, at Rigspolitiet overfortolker EU-reglerne. De 100 kilometer bør først tælle fra en virksomheds filial, og altså dermed fra når totalvægten overstiger 3,5 ton. Med andre ord bør det være muligt at køre fra Jylland til en filial i Københavnsområdet, spænde sin anhænger på her, og køre 100 kilometer ud derfra. At de 100 kilometer tæller hele vejen hjemme fra Jylland skader mobiliteten for danske håndværkere, siger Michael Riff Alexandersen, der over for Dagens Byggeri peger på, at de 100 kilometers afstand såmænd også kan ligge alene i Jylland eller på Sjælland.

Nyt ministerium

Dansk Byggeri ønsker i stedet, at den danske regering retter henvendelse til EU for at bløde op på reglerne.

- Som håndværker, der ikke er en professionel chauffør, men alene transporterer materialer og maskiner til egne byggeopgaver, bør der ikke være de pågældende krav. Det er en lang og sej sag at trække gennem EU-systemet, men vi håber, at når transportområdets regler er flyttet fra Justitsministeriet til Transport- og Bygningsministeriet, flyttes reglerne samtidig fra et ministerium med "firkantede juristbriller" til et ministerium med erhvervsfokus, der vil modvirke den danske overimplementering, siger Michael Alexandersen.

Rammer skævt

Han peger på, at de pågældende EU-regler oprindelig var tiltænkt til kontrol af lastbilschauffører og buschauffører, der transporterer varer og passagerer over lange strækninger tværs gennem Europa, og han understreger, at den måde, Danmark administrerer EU-forordningen på, rammer skævt i forhold til, hvordan den oprindeligt er tiltænkt.

- Det bør politikerne se nærmere på, og eftersom den nye regering har meldt ud, at den vil se på overimplementering af EU-regler, så er her et oplagt eksempel, som de kan tage fat i, siger Michael Riff Alexandersen.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Håndværkere slipper måske for fartskrivere
  • Boliger er afgørende for ministerens demensplan
  • Lad dig ikke friste af sort arbejde
  • BoligJobordningen bekæmper sort arbejde
  • Lidt er bedre end ingenting
Se flere

Sponserede artikler

  • Holbøll reducerer unødvendig tomgang
  • Facader i særklasse med Dekton
  • Hvor der er plads til ét ovenlysvindue, bør der ofte være to eller tre...
  • Leca vil være fossilfri i 2026
  • Fibercement er det bæredygtige og brandsikre valg til facaden
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Konkurser og opløsninger - uge 38
  • De første 'Boliger for Livet' er skudt i gang i Slagelse
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook