Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Odense Letbane søger leverandører

Byggeri | Af Torben Jastram | 7. jul. 2015 KL. 09:15

Visualisering: Odense Letbane P/S.
85465_1
Visualisering: Odense Letbane P/S.
85465_2
Visualisering: Odense Letbane P/S.
85465_3
  • 85465_1
  • 85465_2
  • 85465_3

Odense Letbane P/S udbyder nu to af udbudspakkerne, og samtidig vil man iværksætte tiltag, så underleverandører får mulighed for at vise deres interesse.

Lige nu er forsyningsselskaberne i gang med at flytte deres rør og kabler for at bane vej for, at letbane senere kan blive anlagt. Prækvalifikation på de første to store udbudspakker gik i gang 2. juli.

- Det første vi udbyder er transportsystemet, som skal bestå af skinner, stationer, master, kabler, signalsystemer og det store vedligeholdelsescenter nede ved Hjallese. Vi udbyder samtidig letbanevognene. Her er tale om to udbud, hvor ekspertisen findes i udlandet, da der ikke er bygget letbaner i Danmark før, fortæller adm. direktør Mogens Hagelskær.

citat start

Vi er som bygherre ikke involveret i, hvilke underleverandører, der kan få opgaver hos letbanen. Det afgør alene de kommende hovedentreprenører.

Adm. direktør Mogens Hagelskær

Odense Letbane P/S

citat slut

Den såkaldte prækvalifikation er blevet udbudt på en EU-database kaldet TED. Herefter kan interesserede leverandører melde deres interesse for at byde på opgaverne. Dernæst udvælger Odense Letbane P/S op til fem leverandører pr. pakke, som får lov til at byde.

Vælges i 2016

Efter første bud forhandles der efter en række på forhånd opstillede kriterier. Så bydes der anden gang, og forhandles igen.

Tredje gang er sidste bud. Herefter vælger letbanen sine to hovedleverandører til transportsystemet og letbanevognene. Hovedleverandørerne forventes udpeget i slutningen af 2016.

Undervejs i udbudsprocessen får de udenlandske bydere på pakkerne behov for at undersøge markedet for underleverandører. For at hjælpe hovedleverandører og underleverandører til at finde hinanden, iværksætter Odense Letbane P/S to tiltag.

Dels afholdes der to leverandørdage i efteråret - én for hver pakke - hvor det bliver muligt for de prækvalificerede og mulige underleverandører at etablere kontakt. Dernæst er letbanen ved at etablere et mødested på nettet, et såkaldte Konsortiematch, hvor interesserede underleverandører kan vise deres interesse for projektet ved at oprette en profil på sitet. Her kan de kommende bydere så lede efter underleverandører.

- Vi er som bygherre ikke involveret i, hvilke underleverandører, der kan få opgaver hos letbanen. Det afgør alene de kommende hovedentreprenører. Men vi vil gerne understøtte processen ved at hjælpe såvel byderne samt alle interesserede underleverandører til at finde hinanden. Så min opfordring til underleverandørerne er at benytte sig af de muligheder, som vi stiller til rådighed, lyder det fra Mogens Hagelskær.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Sidste to pakker

De to øvrige pakker bliver udbudt senere. Den ene er den såkaldte Civil Works-pakke. Den omhandler alt det, som skal ske i byen frem til, at skinnerne bliver lagt. Det vil for eksempel sige flytning af fortove, cykelstier og vejbaner samt etableringen af nye byrum gennem byen, blandt andet Richards Møllers Plads, Benedikts Plads samt pladsen foran banegårdcentret.

Odense Letbane P/S har besluttet selv at detailprojektere denne pakke, derfor bliver den først udbudt sidst på året.

Drift og vedligeholdelsespakken bliver udbudt som den sidste af de fire pakker.

Lignende artikler

  • Uenighed i Odense - hurtigbusser eller mere letbane?
  • Letbaneprojekt ramt af coronaregning på 70 millioner
  • Første spadestik tages til Odense Letbane
  • Eriksson snupper ny bid af letbanen i Odense
  • Barslund vinder endnu en kontrakt på letbanearbejde i Odense
Se flere

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook