Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Tema magasin
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Havnetunnel i København vil give milliardgevinst

Erhverv | Af Kristian Troelsen | 1. jul. 2015 KL. 08:59

En ny analyse fra Grontmij påviser milliardstore samfundsøkonomiske gevinster ved en havnetunnel i København. Foto: Colourbox.
85399_1
  • 85399_1

Ny analyse fra Grontmij viser, at en havnetunnel i København vil skabe nye bredere økonomiske effekter for 2,1 mia. kr. over en 50-årig periode.

Der er store samfundsmæssige gevinster at hente ved at etablere en havnetunnel i København. Det viser en ny analyse fra Grontmij, som peger på, at en havnetunnel vil reducere rejsetiden og dermed transportomkostningerne for godstransport, pendlere og forretningsrejser. Det giver igen mulighed for lavere priser til glæde for forbrugerne og øget produktion i virksomhederne. Endvidere vil virksomheder og ansatte lokalisere sig tættere på hinanden, hvilket øger produktiviteten. Disse effekter vil tilsammen skabe bredere økonomiske effekter for ca. 2,1 mia. kr. over en 50-årig periode. Effekter, der ikke er medregnet i den samfundsøkonomiske analyse fra Transportministeriet i 2013.

- En Østlig Ringvej i København fungerer som en trafikal bypass-operation. Projektet blev anbefalet af Infrastrukturkommissionen tilbage i 2009 og fremstår samfundsøkonomisk rentabelt i Transportministeriets strategiske analyse fra 2013. Hertil kommer Produktivitetskommissionens anbefaling fra 2014 om at investere i trafik, hvor der er størst trængsel. Oven i dette viser den nye analyse fra Grontmij, at der er bredere samfundsøkonomiske effekter for et betydeligt milliardbeløb, hvilket blot er et yderligere argument for, at et forhåbentlig bredt flertal i Folketinget snarest kan tage de næste skridt i realisering af havnetunnellen, siger koordinator for Københavnertunnelgruppen, cheføkonom i Dansk Byggeri Bo Sandberg.

citat start

Analysen viser, at der er bredere samfundsøkonomiske effekter for et betydeligt milliardbeløb, hvilket blot er et yderligere argument for, at et forhåbentlig bredt flertal i Folketinget snarest kan tage de næste skridt i realisering af havnetunnellen.

Bo Sandberg
Koordinator for Københavnertunnelgruppen

citat slut

Flere positive effekter

Det er Københavnertunnelgruppen, der har bestilt analysen hos Grontmij, der mener at have påvist det fulde økonomiske billede af en havnetunnel.

- Med analysen af de bredere økonomiske effekter af en havnetunnel i København er der nu skabt et mere fuldkomment økonomisk billede af en havnetunnel. Dels den samfundsøkonomiske forretning på 2,8 mia. kr. fra 2013 og dels bredere økonomiske effekter på 2,1 mia. kr. Men dermed ikke sagt, at der ikke er andre positive effekter af en havnetunnel. For det er der helt bestemt, siger analysechef hos Grontmij, Brian Gardner Mogensen.

Læs hele rapporten her.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Københavnertunnelgruppen

Privat tværpolitisk forening, der siden 2005 har arbejdet for en Østlig Ringvej, som leder biltrafikken fra Lyngbyvej/Helsingørmotorvejen uden om vejene i indre by, via Nordhavn og Refshaleøen, til Amagermotorvejen v/ Sjællandsbroen, så væsentlige boligområder og bydele i København undgår unødig gennemkørende trafik. Københavnertunnelgruppen består af enkeltmedlemmer, virksomheder og organisationer, herunder bl.a. Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Byggeri, DTL, Dansk Metal, 3F, BAT og Byggefagenes Samvirke.

Lignende artikler

  • Nu forundersøges havnetunnel i København
  • Nu er der lys for enden af københavnertunnel
  • Økonomiministeriet: Forvent 8,4 pct. prisfald på enfamilieshuse i år
  • Boligøkonom opfordrer til byggeri af flere lejelejligheder
  • Boligkøbere i provinsen må kigge langt efter parcelhuse til salg
Se flere

Sponserede artikler

  • Nogle få klik på mobilen sikrer byggeriets kvalitet
  • BEWI lancerer banebrydende isoleringsprodukt i 100 procent genanvendt flamingo
  • Dansk badekultur: fra rutine til velvære
  • Ejendoms- og byggebranchen samles for at debattere fremtiden
  • Erhvervsgæster vælger grønnere hoteller
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Uforståeligt: En million danskere udsættes for radon uden at vide det
  • Ingeniør på digital fremmarch: "Vi har kun lige skrabet i overfladen af, hvad branchen skal kunne"
  • Colas opkøber grusgrave i Sønderjylland: Vil udnytte stærkt tysk netværk
  • Nye boligskatter sætter gang i boligsalget - især i hovedstaden
  • Fuld gang i uddeling af arkitekturpriser i hele landet
  • Building Green: Skal vi helt sige farvel til kapitalismen og indføre et stop for nybyggeri?
  • Populært boligkoncept går i jorden i Ølstykke
  • Solidt nordisk samarbejde skal fremme grøn omstilling - i hele Europa
  • Ny analyse: Jo større virksomheden er, jo færre lærlinge har den
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook