Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Vinder udpeget til cykel- og gangbro

Arkitektur | Af Torben Jastram | 26. jun. 2015 KL. 08:55

Cykel- og gangbroen bliver en enkel, kurvet linje, der får broen til at fremstå som en graciøs, spændt bue, der naturligt forbinder to bydele. Visualisering: Team BuroHappold Limited.
85325_1
  • 85325_1

Vinderprojektet bag den kommende cykel- og gangbro ved Vester Voldgade er en overbevisende og elegant bro med en enkel, kurvet linje.

Broen er tegnet af et internationalt team under ledelse af de britiske ingeniører BuroHappold Engineering med arkitekterne WilkinsonEyre og Urban Agency.

Broen strækker sig smukt fra det urbane Vester Voldgade og lander i et nyt byrum ved Langebrogade og hen mod Langebro - tæt på det gamle voldområde. Den nye bro skaber bedre vilkår for fodgængere og cyklister samt bringer byen og havnen tættere på hinanden.

Arkitektur og ingeniørkunst

Forslaget fra Team BuroHappold Engineering er udpeget som endelig vinder af konkurrencen.

Dommerkomitéen ser frem til den videre bearbejdning og endelige detaljering af projektets detaljer. Med opførelsen får København et projekt, hvor form og funktion smelter sammen i en nytænkende løsning på allerhøjeste, internationale niveau.

- I dommerkomitéen har vi vurderet, at vinderforslagets bærende kvalitet er det 'flydende tværsnit', der giver broen sin udtryksfulde spændstighed. Forslagets klare linjeføring over havnen er uden tvivl konkurrencens bedste besvarelse på en bro med et enkelt trafikalt flow mellem de to bydele, den skal forbinde. Det er en bro, vi mener, københavnerne kan være stolte af. Den præcise placering over havnerummet efterlader et ubrudt vandrum foran Bryghusprojektet, og tilgodeser i det hele taget, at der er frit rum omkring både broen, Bryghusprojektet og de mange vigtige, historiske anlæg i området, siger Peter Cederfeld, som er administrerende direktør i Realdania Byg

Færdig i 2018

Realdania giver broen som en gave for at udvikle de rekreative kvaliteter og tilgængeligheden i den centrale del af Københavns Havn.

Broprojektet bliver gennemført i et samarbejde mellem Realdania Byg (der er et datterselskab af Realdania) og Københavns Kommune. Københavns Kommune har haft en ny cykelforbindelse ved Langebro i kommuneplanen siden 2001. Broen forventes færdig i 2018.

Den nye bro aflaster Langebro, som bruges af 35.000 cyklister på hverdage. Broen tilbyder et attraktivt alternativ til Langebro og bliver en del af Det Grønne Cykelrutenet og 'Havneruten'.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Tidsplan for byggeriet

Forventet tidsplan for broprojektet:

Juni 2015: Vinderprojektet er fundet.

1. halvår 2016: Forventet endelig vedtagelse af lokalplan.

2016: Byggearbejdet begynder.

2018: Projektet er færdigt og afleveret.

Sponserede artikler

  • Først i Danmark: Belægningssten sparer over 50 procent CO2
  • Nu kan solcelleanlæg hurtigt flyttes til byggepladsen
  • Trægulve tåler spildt væske i tre døgn
  • LAUFEN lancerer armatur sortiment
  • Dansk patent sikrer døre og vinduer i byggefasen
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • 45 pct. af bygherrerne vil aflyse projekter i 2023
  • Katastrofe-tal: De næste to årtier bliver uden flere hænder
  • Davidsens omsætning runder 4 mia. kr. - resultatet følger ikke med
  • Aarsleff-koncernen øger omsætningen med 1,7 milliarder kroner
  • Odense: Penthouse får eget tårn og udsigt over unik papirfabrik
  • Cowi køber islandsk ingeniør med 280 ansatte
  • Markant mangel på plejeboliger - også fremtiden ser dyster ud
  • Aalborg-rådgiver styrker ledelsen til fremtidens grønnere krav
  • Forsvarsudspil: Pensionsselskaber klar til partnerskaber på kaserne-delen
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook