Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Nu skal vejene i højsædet

Politik | Af Dan Bjerring | 23. jun. 2015 KL. 14:39

Kristian Pihl Lorentzen (V). Foto: ft.dk.
85285_1
  • 85285_1

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen vil afløse flere års ensidig fokus på den kollektive transport med flere investeringer i vejnettet.

I et indlæg i Berlingske Tidende peger Jesper Arkil fra Arkil Holding A/S på en række af de udfordringer, en kommende transportminister kan stå over for i forhold til vejinfrastrukturen.

Han peger på, at langt størstedelen af investeringerne i infrastrukturen gennem de senere år er foretaget i jernbanenettet, herunder den københavnske metro og den nye jernbane mellem København og Ringsted.

citat start

Det er meget farligt at disponere over nogle penge, der endnu ikke er kommet i kassen.

Kristian Pihl Lorentzen (V)

MF, Transportordfører

citat slut

Bortset fra Silkeborg/Herning motorvejen er der langt mellem udbud med kød på i vejområdet, påpeger Jesper Arkil.

Men vil en ny blå regering lave om på det? Endnu er der ikke sat navn på en eventuel ny transportminister, men Kristian Pihl Lorentzen kan være et godt bud, selv om han selv afviser at have den slags spekulationer:

- Det handler ikke om enten jernbaner eller veje, men om 'både og'. Men der er ingen tvivl om, at efter nogle år med ensidig fokus på den kollektive trafik, herunder jernbanerne, er der brug for, at vejene kommer i højsædet, siger Kristian Pihl Lorentzen til Dagens Byggeri.

Rulles ud nu

Han peger på, at der mange steder i landet kan skabes vækst og arbejdspladser med en mere effektiv vejtransport, og derfor erklærer han sig enig med Jesper Arkil:

- Vi har brug for forstærket fokus på vort vejnet og at kanalisere flere af vore anlægskroner over på vejene de kommende år. Der er en række projekter, som er igangsat for flere år siden, som er ved at blive rullet ud, men der er ikke sat meget i gang de seneste år. Der er mange vejnet med hængepartier, der skal gøres færdige. Så får vi mere effektive transportkorridorer til gavn for virksomhederne og dem, der skal pendle til og fra arbejde. Når der skal besluttes infrastruktur, er der tale om langsigtede projekter, og derfor skal vi som politikere have modet til at træffe beslutninger om langsigtede masterplaner, hvor vi ser længere frem i tiden i stedet for at tage stilling fra år til år. Der er brug for at have det lange lys på, fortsætter Kristian Pihl Lorentzen.

De lange spor

Han har været godt tilfreds med, at der blev planlagt frem mod 2020, men samtidig understreger han behovet for at se frem mod 2030:

- Vi skal prøve at lægge de lange spor ud i en helhedsplan i stedet for stop-and-go. Vi får langt mere for pengene, hvis vi tænker i helheder frem for meget kortsigtet. Kommuner og erhvervsliv skal kunne disponere i tillid til, at de planlagte projekter føres ud i livet, siger Kristian Pihl Lorentzen, der samtidig peger på, beslutningen omkring den tidligere regerings prestigeprojekt, Togfonden.dk, bør revideres:

- Det har vist sig, at Togfonden er klart underfinansieret med i omegnen af 14 milliarder kroner - halvdelen af de penge, man regner med. Det er en udfordring, og jeg håber, at fornuftige partier kan finde sammen om at lave et kasseeftersyn, så vi kan se, hvad der er råd. Det er meget farligt at disponere over nogle penge, der endnu ikke er kommet i kassen. Det kan enten medføre voldsomme besparelser på andre områder - det kunne være nødvendige vejstrækninger - eller også skal man dreje på skatteskruen. Begge dele er lige slemme, og derfor er det vigtigt at sikre sammenhæng i Togfondens økonomi, slutter Kristian Pihl Lorentzen.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • V: Behov for nye motorveje
  • Jernbaneprojekt dyrere end forventet
  • Udvidelse af E45 er det første skridt
  • Udsigt til Storstrømsbro vækker glæde
  • Flertal bag Togfond sætter pres på regeringen
Se flere

Sponserede artikler

  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
  • Byggebranchen har opdaget kvaliteterne ved bambus
  • Danpor og Skagen Beton i samarbejde om komplet RADON-system - gennemtænkt og testet
  • Byggematerialer fra gammel skole genbruges til nyt musikhus
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Forbes: 3D print-pionererne Mikkel og Hasan er blandt verdens bedste unge iværksættere
  • Megaprojekter med store budgetoverskridelser og fejl - derfor går det så galt
  • Investerer rekordbeløb i fynsk erhvervsområde - efter det bedste resultat nogensinde
  • Dansk Brodag sætter Infrastrukturplanen under lup
  • Digitale Dage: Strammer kravene til årets opgave
  • Politisk aftale på plads: Københavnerne får nyt havnebad til over 50 mio. kroner
  • LCA'en har talt: Asfalt i tynde lag begrænser CO2-udledningen
  • Udvikler 50 meter høj svejserobot til tusindvis af kæmpevindmøller i Nordsøen
  • Arkitema får vendt nedgangen: I plus på top og bund
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook