Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Tema magasin
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Tynde elementer udfordrer designet

Byggeri | Af Kristian Troelsen | 22. jun. 2015 KL. 10:08

Luca Cargnino (tv) vandt årets FIB-talentpris, mens kollegaen Kåre Flindt Jørgensen fik hædrende omtale for sit arbejde på Bella Sky-hotellet i København. Foto: Rambøll.
85256_1
Queensferry Crossing i Skotland bliver verdens længste skråstagsbro.
85256_2
  • 85256_1
  • 85256_2

Luca Cargnino fra Rambøll har vundet det internationale betonforbunds talentpris for sit arbejde på Queensferry Crossing-broen i Skotland.

27-årige Luca Cargnino fra Rambøll er blevet tildelt FIB's internationale talentpris for unge ingeniører for sit arbejde på skråstagsbroen Queensferry Crossing i Skotland. FIB er det internationale betonforbund, og talentprisen tildeles ingeniører under 40 år, som har udmærket sig ved exceptionelt og innovativt arbejde på et konstruktionsprojekt. Luca Cargnino er blevet udvalgt blandt kandidater fra hele verden, og han har de sidste tre et halvt år været ansvarlig for betondesignet for kompositdækket til Quensferry Crossing, der er det største aktuelle broprojekt i Nordeuropa.

Dagens Byggeri har spurgt broingeniøren om udfordringerne ved at arbejde med beton.

- Hvilke begrænsninger har beton i forhold til dit arbejde på Queensferry Crossing?

- Beton er et meget komplekst materiale, der opfører sig forskelligt under henholdsvis tryk og træk. I en kompleks struktur som Queensferry Crossing, hvor betonen sammen med stål indgår i en kompositsektion, bliver betonens reaktion på tryk og trækspændinger endnu vigtigere, fordi det får indflydelse på den samlede struktur. Men i stedet for at kalde det en begrænsning, ville jeg sige, at det øger kompleksiteten af designprocessen, fordi det i så store bygningsværker med mange elementer og scenarier ikke er let at definere, hvordan betonen opfører sig. Det kræver nøje undersøgelser for hvert belastningsscenarie og det aktuelle statiske system, elementet indgår i, set med henblik på funktionen i den permanente samt midlertidige opførelsessituation.

- En anden begrænsning er egenvægten af betonen, hvilket i forhold til Queensferry Crossing-projektet nødvendiggjorde ganske lave dækhøjder, hvilket viste sig at være en udfordring gennem hele designet, fordi de typiske designmetoder ikke var anvendelige for de tynde betonelementer. Det øger kompleksiteten i designprocessen, hvorfor den skiller sig ud fra normalt brodesign.

- Slutteligt har beton også den udfordring i forhold til store bygningsværker, at tidsplanen bliver enormt vigtig, fordi beton jo skal igennem en hærdningsproces, før styrken udvikler sig. Det betyder, at det for at speede byggeprocessen op kan være nødvendigt at belaste elementerne, før de har nået deres fulde styrke. Det betyder, at betonegenskaber, der ændrer sig over tid, skal tages i betragtning under designet, hvilket igen gør designet mere komplekst.

- Hvis man kigger 10-20 år ud i fremtiden, hvordan vil beton så have udviklet sig sammenlignet med i dag?

- Beton er et meget kompliceret materiale, der stadig kræver masser af research. Der er emner inden for betonfaget, der er blevet undersøgt i årtier og stadig giver indtryk af, at teknologien ikke udvikler sig særlig hurtigt, men samtidig introduceres der også hele tiden nye løsninger, der giver udviklingen et boost. Det er nødvendigheden af stadigt mere omkostningseffektive bygningsværker, der driver udviklingen mod billigere, hurtigere og mere effektive løsninger. Anvendelsen og udnyttelsen af beton vil blive skubbet tættere og tættere på grænsen. Men jeg tror også, at der er brug for at investere og støtte standardiseringsarbejder og normudvalget, der hele tiden skal opsamle nye metoder og gøre dem anvendelige for hele industrien på en mere formaliseret måde ved mere regelmæssigt at udgive reviderede standarder. Det vil for mig at se være den bedste måde at udbrede viden til dem, der er "tvunget" til at basere deres design på standarderne og derfor ville være mere tilbøjelige til at bidrage til udviklingen inden for betonfaget gennem feedback baseret på deres erfaringer.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Queensferry Crossing

Broen fører henover Forth-flodens udmunding ved Edinburgh i Skotland. Længden på knap 2,7 kilometer vil gøre broen til den længste skråstagsbro i verden med to hovedfag og tre pyloner, og broen og vil under opførelsen bryde verdensrekorden for balanceret udkragning, idet brodækket vil hænge 321 meter frit udkraget til hver side. Rambøll er ledende partner på projektet i et design-joint venture, der også består af Grontmij og Leonhart, Andrä und Partners.

Lignende artikler

  • Skærer halvdelen af CO2-udledningen ud af nyt betonhus
  • Forsker vil have byggebranchen til at bruge genbrugstræ
  • Ny vejledning giver beton et grønligt skær
  • Skala hiver to store rammeaftaler hjem
  • Stort taksonomiarbejde giver gevinst - både for klimaet og på bundlinjen
Se flere

Sponserede artikler

  • BEWI lancerer banebrydende isoleringsprodukt i 100 procent genanvendt flamingo
  • Dansk badekultur: fra rutine til velvære
  • Ejendoms- og byggebranchen samles for at debattere fremtiden
  • Erhvervsgæster vælger grønnere hoteller
  • Holbøll reducerer unødvendig tomgang
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Cheføkonom: Byggeriet går et hårdt år i møde
  • Konkurser og opløsninger - uge 39
  • Lytt Architecture udnævner tre nye partnere
  • Byrum og bygninger - Aarhus kårer byens bedste arkitektur
  • 70 meter højt vartegn bliver som "et træ i skoven"
  • Pihl Koncernen: "Vores stærke setup er klar til vækst, når markedet tillader det"
  • Hjertet på rette sted: Stålmand vinder årets DI Pris
  • C.F. Møller designer "mere end en skole" ved norsk havnefront
  • Fik du læst dem: De ti mest læste artikler på Dagens Byggeri
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook