Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Prøvetur med letbanen

Byggeri | Af Torben Jastram | 17. jun. 2015 KL. 13:28

Designet på de to nye togtyper blev i dag afsløret af Aarhus Letbane. Illustration: Aarhus Letbane.
85204_1
Sporvognene (trams) vil især køre på den indre strækning i Aarhus og til Odder og er derfor indrettet med mange ståpladser og færre siddepladser samt centralt placerede dobbeltdøre, så passagerer hurtigt kan stige på og af. Denne type har en længde på 32,3 meter, kan køre 80 km/t og har plads til 224 passagerer. Illustration: Aarhus Letbane.
85204_2
Letbanetogene (tram-trains) vil især køre på de lange stræk til Grenaa, hvor passagererne sidder længere tid i toget. Derfor er der mange siddepladser og færre ståpladser. Desuden er sæderne mere komfortable, ligesom togene har luftaffjedring. Denne type har en længde på 39,2 meter, kan køre 100 km/t og har plads til 266 passagerer. Illustration: Aarhus Letbane.
85204_3
  • Play
    YouTube
  • 85204_1
  • 85204_2
  • 85204_3

Video: Det bliver enkle og funktionelle letbanetog af høj kvalitet, der fra 2017 er på skinnerne i Aarhus.

Aarhus Letbane har i dag løftet sløret for den kommende banes togdesign.

Totalentreprenøren ASAL-konsortiet har samarbejdet med en arkitekturgruppe bestående af Aarhus' stadsarkitekt samt repræsentanter fra Aarhus Letbane og Midttrafik om at designe togene. Også eksterne designere, underleverandører og Aarhus Letbanes råd for tilgængelighed har taget del i arbejdet.

citat start

Letbanen skal være her længe, og design og materialer er nøje udvalgt, så togene også fremstår elegante om 10, 20 og 30 år.

Direktør Claus Rehfeld Moshøj

Aarhus Letbane

citat slut

- Letbanen kommer til at spille en fremtrædende rolle i de østjyske byer og landskaber. Derfor er det afgørende, at togene er i harmoni med omgivelserne. Letbanen skal være her længe, og design og materialer er nøje udvalgt, så togene også fremstår elegante om 10, 20 og 30 år, fortæller direktør Claus Rehfeld Moshøj, Aarhus Letbane.

To typer tog

Letbanetogene bliver grå med et strejf af blåt, som harmonerer med nærheden til havet. Men ikke kun visuelt får togene et regionalt præg. Den internationalt anerkendte tekstilvirksomhed Kvadrat, som hører hjemme i Ebeltoft, leverer sædebetrækkene, hvis farve og vævning er skabt i samarbejde med kunstnerduoen AVPD.

På letbanestrækningen vil der køre to forskellige typer tog. Selvom der er forskelle i størrelse og indretning, vil de to togtyper ligne hinanden. Til letbanetoget har togproducenten Stadler nemlig udviklet en unik front, der har stor lighed med den på sporvognen.

- Aarhus Letbane bliver et reelt og attraktivt alternativ til regionaltog, busser og biler. Design og valg af materialer afspejler, at offentlig transport sagtens kan være moderne, miljøvenlig, hurtig og komfortabel og samtidig præsentere sig i et stilrent og tidsløst design, siger Claus Rehfeld Moshøj.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

To forskellige togtyper

Sporvognene (trams) vil især køre på den indre strækning i Aarhus og til Odder og er derfor indrettet med mange ståpladser og færre siddepladser samt centralt placerede dobbeltdøre, så passagerer hurtigt kan stige på og af. Denne type har en længde på 32,3 meter, kan køre 80 km/t og har plads til 224 passagerer.

Letbanetogene (tram-trains) vil især køre på de lange stræk til Grenaa, hvor passagererne sidder længere tid i toget. Derfor er der mange siddepladser og færre ståpladser. Desuden er sæderne mere komfortable, ligesom togene har luftaffjedring. Denne type har en længde på 39,2 meter, kan køre 100 km/t og har plads til 266 passagerer.

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook