To forskellige togtyper
- Sporvognene (trams) vil især køre på den indre strækning i Aarhus og til Odder og er derfor indrettet med mange ståpladser og færre siddepladser samt centralt placerede dobbeltdøre, så passagerer hurtigt kan stige på og af. Denne type har en længde på 32,3 meter, kan køre 80 km/t og har plads til 224 passagerer.
- Letbanetogene (tram-trains) vil især køre på de lange stræk til Grenaa, hvor passagererne sidder længere tid i toget. Derfor er der mange siddepladser og færre ståpladser. Desuden er sæderne mere komfortable, ligesom togene har luftaffjedring. Denne type har en længde på 39,2 meter, kan køre 100 km/t og har plads til 266 passagerer.
Aarhus Letbane har i dag løftet sløret for den kommende banes togdesign.
Totalentreprenøren ASAL-konsortiet har samarbejdet med en arkitekturgruppe bestående af Aarhus’ stadsarkitekt samt repræsentanter fra Aarhus Letbane og Midttrafik om at designe togene. Også eksterne designere, underleverandører og Aarhus Letbanes råd for tilgængelighed har taget del i arbejdet.
Letbanen skal være her længe, og design og materialer er nøje udvalgt, så togene også fremstår elegante om 10, 20 og 30 år.
Direktør Claus Rehfeld Moshøj Aarhus Letbane
– Letbanen kommer til at spille en fremtrædende rolle i de østjyske byer og landskaber. Derfor er det afgørende, at togene er i harmoni med omgivelserne. Letbanen skal være her længe, og design og materialer er nøje udvalgt, så togene også fremstår elegante om 10, 20 og 30 år, fortæller direktør Claus Rehfeld Moshøj, Aarhus Letbane.
To typer tog
Letbanetogene bliver grå med et strejf af blåt, som harmonerer med nærheden til havet. Men ikke kun visuelt får togene et regionalt præg. Den internationalt anerkendte tekstilvirksomhed Kvadrat, som hører hjemme i Ebeltoft, leverer sædebetrækkene, hvis farve og vævning er skabt i samarbejde med kunstnerduoen AVPD.
På letbanestrækningen vil der køre to forskellige typer tog. Selvom der er forskelle i størrelse og indretning, vil de to togtyper ligne hinanden. Til letbanetoget har togproducenten Stadler nemlig udviklet en unik front, der har stor lighed med den på sporvognen.
– Aarhus Letbane bliver et reelt og attraktivt alternativ til regionaltog, busser og biler. Design og valg af materialer afspejler, at offentlig transport sagtens kan være moderne, miljøvenlig, hurtig og komfortabel og samtidig præsentere sig i et stilrent og tidsløst design, siger Claus Rehfeld Moshøj.

