Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Tema magasin
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Prestigefyldt baneprojekt til dansk virksomhed

Erhverv | Af Niels Johan Juel Jensen | 12. jun. 2015 KL. 09:16

Det bliver primært danske baneingeniører og projektledere fra Atkins, som skal sikre at signalerne kommer til at virke, når den norske Follobane skal føres ind på Oslos centralstation. Pressefoto.
85137_1
- Det kan godt blive lidt af en udfordring, siger direktør Johan Stranddorf fra Atkins Danmark om projektet. Pressefoto.
85137_2
  • 85137_1
  • 85137_2

Rådgivningsvirksomheden Atkins er valgt til at stå for signalarbejdet på den norske Follobane.

I området omkring Oslo i Norge er man ved at udvide jernbanenettet med højhastighedsbanen Follobanen. Der er tale om et større projekt, som strækker sig fra Oslo til Ski sydøst for Oslo med lange tunnelstrækninger, som bores ud i fjellet.

Nu er det kommet frem, at det primært bliver baneingeniører og projektledere fra den danske rådgivende ingeniørvirksomhed Atkins, som skal sikre, at signalerne kommer til at virke, når Follobanen skal føres ind på Oslos centralstation. Det oplyser Atkins i en pressemeddelelse.

citat start

Meget af arbejdet skal udføres i de korte perioder, hvor togtrafikken står stille, og det kan godt blive lidt af en udfordring.

Johan Stranddorf

Direktør i Atkins Danmark

citat slut

Den 22 kilometer lange højhastighedsbane skal stå klar i slutningen af 2021, og der er tale om det største igangværende trafikprojekt i Norge med et samlet budget på 27 milliarder norske kroner.

Udfordrende

Banen halverer rejsetiden mellem Oslo og Ski fra 22 til 11 minutter, får Nordens længste jernbanetunnel på 20 kilometer og bliver designet, så tog kan køre med op til 250 kilometer i timen. Tunnelen skal udgraves ved hjælp af fire tunnelboremaskiner, samt ved konventionel sprængning.

Opgaven for de danske ingeniører rummer store udfordringer. Follobanens signalsystem er baseret på den samme teknologi, som i dag bruges på Oslo centralstation. Atkins skal således tilpasse den nye Follobane til det eksisterende signalanlæg. Derfor skal der foretages store forandringer i det eksisterende signalanlæg, og ændringerne skal gennemføres med hensyntagen til såvel signalanlæggets oppetid som robusthed i togdriften.

Atkins baneingeniører og projektledere kommer til at samarbejde med det norske Jernbaneverkets egne faglige ressourcer inden for signalteknologi.

- Meget af arbejdet skal udføres i de korte perioder, hvor togtrafikken står stille, og det kan godt blive lidt af en udfordring. Derfor er det væsentligt for os at have fokus på det gennem hele vores projektering og planlægning. Det skal lykkes, siger direktør Johan Stranddorf fra Atkins Danmark.

Kender forholdene

Atkins kender de lokale forhold og har tidligere både arbejdet med signalanlægget på Oslo centralstation og ligeledes været med i den overordnede planlægning af Follobanens indføring på centralstationen.

Ifølge Anne Margrethe Waage, der er ansvarlig for Follobanens signalsystemer, har Atkins folk et godt kendskab til både anlæg og teknologierne. Og de har vist, at de har kompetence og erfaring inden for disse systemer.

- Ressourcerne, som de stillede til rådighed, betyder meget for valget af Atkins som samarbejdspartner. De forstår hvilken hjælp, vi har behov for, og vi har stor tiltro til, at de kan klare opgaven, siger Anne Margrethe Waage.

Atkins-kontrakten har en størrelse på op til 40 millioner norske kroner og løber frem til Follobanen står færdig i 2021.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Ny jernbane: Fra Odense til Aarhus på én time
  • Norske entreprenører presses udefra
  • Hvem skal anlægge jernbanen under Femern? Forventet pris: 1,5 mia. kr.
  • Siger Jaja til Norge
  • Michelle giver verdens længste hængebro et langt liv
Se flere

Sponserede artikler

  • Holbøll reducerer unødvendig tomgang
  • Facader i særklasse med Dekton
  • Hvor der er plads til ét ovenlysvindue, bør der ofte være to eller tre...
  • Leca vil være fossilfri i 2026
  • Fibercement er det bæredygtige og brandsikre valg til facaden
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Konkurser og opløsninger - uge 38
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook