Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Håndværkere skal beskyttes mod forbrugere

Erhverv | Af Niels Johan Juel Jensen | 10. jun. 2015 KL. 13:13

Dansk Håndværk står bag en debat på folkemødet på Bornhom, der sætter fokus på, hvorvidt forbrugerbeskyttelsen har taget overhånd. Foto: Colourbox.
85110_1
  • 85110_1

Debat på folkemødet skal sætte fokus på, om forbrugerbeskyttelsen har taget overhånd - og om det nu er håndværkerne, der skal beskyttes.

Årets folkemøde på Bornholm giver traditionen tro rig mulighed for at debattere aktuelle problemstillinger - også inden for byggebranchen.

Et godt eksempel er en debat arrangeret af Dansk Håndværk, der går under overskriften "Har forbrugerbeskyttelsen taget overhånd, og er det nu de små og mellemstore virksomheder, der skal beskyttes mod forbrugerne".

citat start

Vi kan se, at grænserne for forbrugerbeskyttelse hele tiden udvides, og at det ikke møder meget modstand i den offentlige debat.

Morten Frihagen

Direktør i Dansk Håndværk

citat slut

- Vi kan se, at grænserne for forbrugerbeskyttelse hele tiden udvides, og at det ikke møder meget modstand i den offentlige debat. Men det er en udvikling, som bekymrer mange mindre håndværksmestre, fordi de i højere og højere grad føler sig som den svage part i juridiske tvister med forbrugere - netop på grund af det fortrin og den beskyttelse, som forbrugere i stigende grad får, forklarer direktør i Dansk Håndværk, Morten Frihagen.

Stor forskel på forbrugere

Lovgivningen beskytter for eksempel forbrugeren mod såkaldte voldgiftsklausuler indgået før en uenighed er opstået, hvor en privat ret afgør uenigheder med bindende virkning for parterne. Begrundelsen er, at udgifterne til voldgiftsbehandling ofte er højere end en normal domstolsbehandling.

- Men der er jo stor forskel på det, man kalder forbrugere. Nogle får udført arbejde for 50.000 kroner, hvor de selv står for styring af byggeriet. Men andre forbrugere får udført arbejde for 10 millioner kroner og har hyret en professionel byggeherrerådgiver. De er dækket af de samme regler. Og derfor oplever håndværkerne, at der spekuleres i forbrugerbeskyttelsen, forklarer arbejdsgiverdirektøren.

Kan forhale sagen

Et eksempel kunne være opførelse af en luksusvilla til 16 millioner kroner. Bygherre - altså kunden - har hyret en bygherrerådgiver til at styre byggeriet, som har lavet en entrepriseaftale, hvor det udtrykkeligt står, at tvister skal afgøres ved voldgiftsnævnet for Bygge- og Anlægsvirksomhed.

Undervejs i byggeriet opstår der en uenighed om betalingen, og håndværkeren sender som aftalt sagen til Voldgiftsnævnet. Men nu afviser kunden voldgiftsklausulen med henvisning til reglerne om forbrugerbeskyttelse.

Dermed kan han forhale sagen ved at kræve den overført til de almindelige domstole, hvor ventetiden normalt er længere. Det betyder, at der kan gå lang tid, før virksomheden vinder sagen og får sine penge - det kan ligefrem koste en virksomhed livet, mens den venter på at få ret.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Om debatten:

Dansk Håndværks debatarrangement fredag den 12. juni kl. 14.30 -15.15 i Håndværksrådets telt på ydermolen i Allinge plads G9.

Formand for Dansk Håndværk, Niels Techen, Forbrugerrådet Tænks direktør, Lars Pram, og vicedirektør i tænketanken Kraka, Jens Hauch. Christiansborgjournalisten Dan Bjerring fra Dagens Byggeri er ordstyrer i debatten.

Er den pris, forbrugerbeskyttelsen har, altid prisen værd.

Hvis forbrugerne kendte prisen, ville de så betale for den.

Er moderne forbrugere pr. definition den svage part.

Er det rimeligt, at lovgivningen ikke skelner mellem den veloplyste, professionelle forbruger og den uoplyste, "almindelige" forbruger, der er kommet i klemme.

Lignende artikler

  • Godt håndværk i fokus på Folkemøde
  • Et projekt om passion for håndværket
  • Konkursraterne vækker bekymring
  • Skræmmende læsning: Manglen på håndværkere spidser til
  • Robotterne kommer og gør det sjovere at være håndværker
Se flere

Sponserede artikler

  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
  • Byggebranchen har opdaget kvaliteterne ved bambus
  • Danpor og Skagen Beton i samarbejde om komplet RADON-system - gennemtænkt og testet
  • Byggematerialer fra gammel skole genbruges til nyt musikhus
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Konkurser og opløsninger - uge 11
  • Statiker skal få Norconsults konstruktionsafdeling til at vokse
  • Forbes: 3D print-pionererne Mikkel og Hasan er blandt verdens bedste unge iværksættere
  • Byggeri'23 tager imod - 300 udstillere, konkurrencer og faglige seminarer om bæredygtighed
  • Fiskefest i Aarhus Havn: Udvider stenrev med 2.000 tons sten
  • Han skal stå for Lemvigh-Müllers stålindkøb til byggeriet
  • DI-Økonom: Ny fase for boligmarkedet
  • AAB renoverer seniorvenligt: Antallet af ældreboliger skal op
  • Megaprojekter med store budgetoverskridelser og fejl - derfor går det så galt
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook