Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Sønderjyder vil også have timemodel

Politik | Af Niels Johan Juel Jensen | 9. jun. 2015 KL. 12:54

Ambitionen for Region Syddanmark er, at man som togpassager skal kunne komme fra Odense til grænsen på én time. Foto: Colourbox.
85089_1
  • 85089_1

Trafikforsker påpeger dog, at det også vil kræve en forbedring af banenettet i Nordtyskland.

Region Syddanmark foreslår nu, at man udvidder timemodellen til også at omfatte Sønderjylland, da det vil give et løft til grænselandet og Trekantsopmrådet. Det skriver Ingeniøren.

Opfordringen stammer fra en kommende regional banestrategi, hvor timemodellen skal gøre det muligt at komme fra Odense til den dansk-tyske grænse på én time.

citat start

Jeg mener, det er helt tosset at indføre en timemodel, som ikke også omfatter strækningen ned til grænsen og ned mod Sønderjylland.

Stephanie Lose

Formand for Region Syddanmarks udvalg for regional udvikling

citat slut

- Vi har hele tiden haft som en prioritet, at den her timemodel ikke kun skulle gå til Esbjerg, men også til grænsen. Jeg mener, det er helt tosset at indføre en timemodel, som ikke også omfatter strækningen ned til grænsen og ned mod Sønderjylland, siger Stephanie Lose (V), formand for Region Syddanmarks udvalg for regional udvikling, ifølge Ingeniøren.

Avisen oplyser desuden, at Atkins er i gang med udarbejdelsen af en teknisk rapport, der skal klarlægge potentialet i den udvidede timemodel.

Tyskland skal med

Hele forudsætningen for, at et opgraderet jernbanet skal have en værdi i Sønderjylland, er dog, at der sker et tilsvarende løft syd for grænsen, mener Per Homann Jespersen, trafikforsker på Roskilde Universitet, som Ingeniøren har været i kontakt med.

- For at det skulle være relevant med en times køretid mellem Odense og grænsen, skulle man have nogle væsentlige forbedringer i samspillet mellem den tyske og den danske side. Hvis man forestillede sig, man kunne køre rigtig hurtigt til grænsen, skal det jo flugte med, hvad der sker på den anden side, og det projekt er, så vidt jeg ved, ikke blevet løst, siger Per Homann Jespersen således.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Ny pumpestation lægger til ved Mølleåen
  • Nyt plejehjem skal styrke fællesskabet i Tinglev
  • Nyt domicil til SlothMøller
  • Nyåbnet skole er et eftertragtet udflugtsmål
  • Biogasanlæg til 250 millioner påbegyndes
Se flere

Sponserede artikler

  • Hillerød Kommune udbyder storparcel til opførelse af ca. 71 boliger
  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Kingspan rykker nærmere sine mål for klodens helbred
  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Sweco-rapport finder milliard-besparelser i cirkulær brug af råstoffer
  • Efter knapt et år: Aarsleff har solgt sine russiske forretninger
  • Har store planer med Danmark: Ejendomsudvikler starter i Vejle
  • Den første af 40 ladeparker står klar på Fyn
  • VAM kommer med skuffende regnskab
  • Graver 500 meter fjernkølerør ned i Aarhus - midt i påsken
  • Her går strømmen fra Danmarks største havvindmøllepark i land
  • Arkil-koncernen overgår målsætning - nærmer sig 4 milliarder
  • Kongeåen: Kæmpe naturprojekt skal dæmme op for klimaforandringer
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook