Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Københavnertunnel med i blåt regeringsgrundlag

Politik | Af Dan Bjerring | 9. jun. 2015 KL. 10:50

Det er allerede blevet besluttet, at det igangværende byggeri af Nordhavnsvej føres videre ud til selve Nordhavn. Nu vil Venstre sikre, at projektet føres videre til Refshaleøen og slutdestinationen omkring Sjællandsbroen. Foto: Colourbox.
85085_1
  • 85085_1

Venstre er parat til at udarbejde projekteringsforslag og finansieringsplan for trafikal "bypassoperation" i hovedstaden.

Venstre har i forbindelse med valgkampen meddelt, at projekteringen af en københavnsk havnetunnel kommer til at indgå i regeringsgrundlaget, hvis Danmark efter valget får en blå regering.

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen siger til Dagens Byggeri, at det er et uhyre vigtigt projekt, som kan bidrage til mindre trængsel i København.

citat start

Projektet har ligget underdrejet i årevis, men nu skal der ske noget.

Kristian Pihl Lorentzen

Transportordfører, Venstre

citat slut

- Der vil med en havnetunnel som østlig ringvej køre færre biler gennem byen, og det kan både give erhvervslivet et løft, styrke Københavns Lufthavn og forbedre miljøet. Projektet har ligget underdrejet i årevis, men nu skal der ske noget, siger Kristian Pihl Lorentzen til Dagens Byggeri.

Linieføring

Han understreger videre, at linieføringen er principbesluttet, og at projektet nyder opbakning i både Borgerrepræsentationen og trafikforligspartierne.

- Næste trin er at udarbejde en konkret forprojektering og lave en finansieringsplan. Det går vi til valg på, og det skal iværksættes hurtigst muligt efter valget. Det er et gigantisk projekt til i størrelsesordenen 15-20 milliarder kroner, og det skal planlægges grundigt, siger Venstres transportordfører.

Københavnertunnelgruppen, som i 10 år har arbejdet for en havnetunnel i København, glæder sig over, at netop havnetunnellen er kommet på dagsordenen i valgkampen.

- Venstres melding om, at havnetunnellen skal ind i et eventuelt kommende regeringsgrundlag er uhyre positiv, ligesom vi også med tilfredshed har noteret os, at heller ikke regeringen afviser en beslutning om en fuld Østlig Ringvej i den kommende valgperiode, siger Bo Sandberg, der ud over at være cheføkonom i Dansk Byggeri også er koordinator for Københavnertunnelgruppen.

Trafikal blindtarm

Havnetunnellens 1. etape, Nordhavnsvej, åbner i 2017. Der er truffet principbeslutning om 2. etape, Nordhavnstunnellen, til selve Nordhavn, der dog tidligst kan være færdig i 2020.

- Nu skal vi videre med næste etape til Refshaleøen og slutdestinationen omkring Sjællandsbroen, siger Bo Sandberg, der afviser, at det er Københavnertunnelgruppen, der har plantet tunnelprojektet ind i valgkampen.

- Det er en trafikal bypassoperation, og det virkelig gode spørgsmål er, hvorfor tunnelen ikke er gennemført for længst. Trafikken er der, og den skal bare ledes mere intelligent uden om centrum. Københavns placering betyder, at Amager i dag er en trafikal blindtarm, og at vi kun har "halve ringveje" mod vest. Vi mangler den østlige ringvej, og det vil havnetunnelprojektet ændre på, siger Bo Sandberg til Dagens Byggeri.

Intet barmarksprojekt

Han understreger også, at det ikke bliver noget problem at få finansieret projektet.

- Projektet kan finansieres dels af brugerbetaling og dels gennem kapitalisering af værdispringet for grundene på Refshaleøen. Samtidig står danske pensionskasser nærmest i kø for at være med i et OPP-projekt. Det gælder både PFA, Pensiondanmark og Pensam, der gerne vil være med til finansieringen. Det er jo et projekt uden den store risiko og en god økonomi. Det er jo ikke et barmarksprojekt. Trafikken kører ind og ud af København hver dag, så brugerbetalingen kan blive en fast indtægtskilde, siger Bo Sandberg.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Ti argumenter for projektet

Trafikken er der i forvejen - skal blot ledes mere intelligent uden om centrum

Investering i infrastruktur, der hvor det gør mest samfundsøkonomisk gavn

Færre lastbiler gennem byen

Mindsker spildtid på indfaldsvejene (koster mellem 8½ og 10 mia. kr. årligt)

Giver mulighed for byudvikling af bl.a. Refshaleøen

Rensning for partikelforurening & NOx i tunnelen

Havnetunnellen kan evt. opføres etapevis: Gør økonomien endnu mere overkommelig

Pensionskasser står klar. Vil gerne investere i danske arbejdspladser

Vi kan ikke byde krydstogtsturisterne timelange køer for at komme ind til byen

Mulighed for at fredeliggøre Indre By, Østerbro, Vesterbro, Christianshavn mv.

Lignende artikler

  • Nordhavnstunnel: Fem dyster om at bygge erstatningshavn
  • Byggebranchen forventer vækst - vi skal hjælpe
  • Stor international interesse for milliardprojekt i København
  • Branche i bøn til ordførere: Giv os noget, vi kan regne med
  • Se Nordhavnsløsning fra luften
Se flere

Sponserede artikler

  • Først i Danmark: Belægningssten sparer over 50 procent CO2
  • Nu kan solcelleanlæg hurtigt flyttes til byggepladsen
  • Trægulve tåler spildt væske i tre døgn
  • LAUFEN lancerer armatur sortiment
  • Dansk patent sikrer døre og vinduer i byggefasen
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • 45 pct. af bygherrerne vil aflyse projekter i 2023
  • Davidsens omsætning runder 4 mia. kr. - resultatet følger ikke med
  • Aarsleff-koncernen øger omsætningen med 1,7 milliarder kroner
  • Cowi køber islandsk ingeniør med 280 ansatte
  • Byggematerialer har aldrig været dyrere - og intet peger på prisfald
  • Nyt værktøj tilbyder LCA-hjælp til den tidlige designfase
  • Unge danske ingeniører imponerer internationalt
  • Københavnsk malerkæmpe: "Målet er at blive Fyns største malerfirma"
  • Ingeniører rykker ind i gammelt æggepakkeri
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook