Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Tema magasin
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Kattegatkomiteen tager del i valgkampen

Politik | Af Dan Bjerring | 8. jun. 2015 KL. 12:04

Jens Kampmann afviser, at beslutningen om Togfonden.dk vil kunne komme i vejen for en Kategatforbindelse, men at de to projekter vil supplere hinanden. Foto: Colourbox.
85068_1
  • 85068_1

Kattegatkomitéen har udsendt et valgmateriale til alle opstillede kandidater til det kommende folketingsvalg.

Materialet fortæller i korte træk, hvilken betydning en fast Kattegatforbindelse til både hurtigtog og biler vil have for Danmark:

- En fast Kattegatforbindelse mellem Jylland og Sjælland vil være en helt enestående mulighed for at binde Danmark bedre sammen på tværs af landet og opnå hidtil usete muligheder for vækst og udvikling. Det er en mulighed, som vi ikke må lade forpasse, siger formanden for Kattegatkomitéen, tidligere trafik- og miljøminister Jens Kampmann.

citat start

Ser man realistisk på det, kan en fast forbindelse over Kattegat stå færdig mellem 2025 og 2030.

Jens Kampmann

Kattegatkomitéen

citat slut

Han understreger, at Danmark i international sammenhæng er et lille land, men et land med stor viden og mange potentialer:

- Vi må samle vores kræfter på tværs af landet. En forudsætning for at gøre det er, at vi bindes tættere sammen. Det giver bedre adgang for virksomheder til kvalificeret arbejdskraft, bedre jobmuligheder og lettere adgang til uddannelsesinstitutioner, siger han videre.

Den fjerde forbindelse

Kattegatkomiteen ønsker en fastforbindelse til hurtigtog og biler og peger blandt andet på, at med en fast Kattegatforbindelse vil Københavns Lufthavn udvide sit opland og fastholde sin stærke position:

- Vi vil med valgmaterialet holde Kattegatforbindelsen på den politiske dagsorden. Det seneste år er Kattegatforbindelsen, der skal være 'den fjerde forbindelse' i Danmark, druknet på den politiske dagsorden på grund af diskussionen om Femernforbindelsen, forklarer Jens Kampmann til Dagens Byggeri.

Han forventer dog ikke, at valget vil forsinke beslutningsprocessen yderligere og noterer, at det ikke er regeringens skyld, at beslutningsgrundlaget er forsinket, men at DTU har været umanerligt længe om opgaven, der er næsten skandaløst forsinket.

Færdig senest i 2030

Jens Kampmann afviser, at beslutningen om Togfonden.dk vil kunne komme i vejen for en Kategatforbindelse, men at de to projekter vil supplere hinanden, og at der ikke er tale om to konkurrerende projekter:

- Det er politisk besluttet, at faste forbindelser i Danmark skal brugerfinansieres, selv om de samfundsøkonomiske gevinster reelt kunne betale en del af regningen. Sådan har det været siden Storebæltsforbindelsen. Ser man realistisk på det, kan en fast forbindelse over Kattegat stå færdig mellem 2025 og 2030, slutter Jens Kampmann

Kattegatkomitéen blev stiftet i 2008 og er en sammenslutning af politikere og interessenter fra det private erhvervsliv, videninstitutioner og organisationer fra hele Danmark, der alle arbejder for en beslutning om etablering af en fast forbindelse til hurtigtog og biler over Kattegat mellem Jylland og Sjælland.

Jens Kampmann har siden 2009 været formand for Kattegatkomitéen.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

En fast Kattegatforbindelse:

- skal forbinde Sjælland og Jylland via Samsø.

- skal være både til biler og tog.

- vil reducere rejsetiden med tog mellem København og Aarhus til kun én time.

- skal brugerfinansieres - ligesom de andre store bro- og tunnelprojekter.

- vil koste mellem 100-120 milliarder kroner afhængig af endelig konstruktion og størrelsen af afsatte reserver.

- kan tilbagebetales via brugerbetaling i løbet af 30-40 år.

- vil medføre en reduktion af CO2-udledningen på omkring 500.000 tons/år.

- giver betydelige samfundsøkonomiske gevinster.

Lignende artikler

  • Kattegatforbindelse: Bro nord om Samsø bliver ikke en mulighed
  • Cowi vinder nye opgaver om Kattegatforbindelsen
  • Regeringen fortsætter undersøgelser om Kattegatbro
  • 0, 1, 2 eller 3 - skal milliarderne rulle til nye broprojekter i Danmark?
  • Kattegat-forbindelse skal undersøges nærmere
Se flere

Sponserede artikler

  • Nogle få klik på mobilen sikrer byggeriets kvalitet
  • BEWI lancerer banebrydende isoleringsprodukt i 100 procent genanvendt flamingo
  • Dansk badekultur: fra rutine til velvære
  • Ejendoms- og byggebranchen samles for at debattere fremtiden
  • Erhvervsgæster vælger grønnere hoteller
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Uforståeligt: En million danskere udsættes for radon uden at vide det
  • Ingeniør på digital fremmarch: "Vi har kun lige skrabet i overfladen af, hvad branchen skal kunne"
  • Colas opkøber grusgrave i Sønderjylland: Vil udnytte stærkt tysk netværk
  • Nye boligskatter sætter gang i boligsalget - især i hovedstaden
  • Fuld gang i uddeling af arkitekturpriser i hele landet
  • Building Green: Skal vi helt sige farvel til kapitalismen og indføre et stop for nybyggeri?
  • Populært boligkoncept går i jorden i Ølstykke
  • Solidt nordisk samarbejde skal fremme grøn omstilling - i hele Europa
  • Ny analyse: Jo større virksomheden er, jo færre lærlinge har den
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook