Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

115.000 tons giftjord skulle håndteres i hospitalsbyggeri

Byggeri | Af Kristian Troelsen | 27. maj. 2015 KL. 13:15

Forureningen på den gamle gasværksgrund lå visse steder helt ned i 10 meters dybde. Foto: Niras.
84904_1
Akuthospitalet i Viborg er et projekt til 1,15 milliarder kroner. Foto: Niras.
84904_2
  • 84904_1
  • 84904_2

Miljøtilsynet stod helt ude ved gravemaskinen, da 115.000 tons forurenet jord under Region Midtjyllands kommende akuthospital i Viborg skulle fjernes.

Regionens kommende akutcenter i Viborg skal opføres lige der, hvor et gammelt gasværk har forurenet undergrunden med stoffer som cyanid, olie, tjære, bly og PAH. Niras fik i forsommeren 2014 opgaven med at stå for byggeledelse og miljøtilsyn på projektet med at fjerne de 115.000 tons jord, og opgaven viste sig hurtigt at være kompliceret, blandt andet fordi den forurenede jord var blevet blandet og spredt, da gasværket i sin tid blev revet ned.

Marianne Pedersen og Hans Søren Sørensen har sammen ledet miljøtilsynet på opgaven og har med egne ord været "de irriterende typer", der har påtalt alt lige fra ureglementeret påklædning til, om der nu var trykkabine i gravemaskinen, og om alle lastbiler fik spulet hjul, undervogn og vanger, før de forlod byggepladsen.

citat start

Jeg ved da godt, at den lastbilchauffør, der ender med at skulle håndspule alle hjulene for forurenet jord, ikke synes, det er sjovt. Men sådan er det nu engang.

Marianne Pedersen

Ingeniør, Niras

citat slut

Måtte håndspule hjulene

- Vi har ikke altid været lige populære hos de øvrige projektdeltagere, men det hører med. I sidste ende handler det om at få miljøhensyn og pengepung til at gå op uden alt for mange konflikter. Jeg ved da godt, at den lastbilchauffør, der ender med at skulle håndspule alle hjulene for forurenet jord, ikke synes, det er sjovt. Men sådan er det nu engang, siger Marianne Pedersen.

Marianne Pedersen og Hans Søren Sørensen har også haft det sidste ord, når det kom til at vurdere, hvor stærk forureningen af jorden var. For at kunne inddele jorden i de forskellige forureningskategorier, har det visse steder været nødvendigt at inspicere hver enkelt skovlfuld jord.

- Cyanid farver for eksempel jorden blå, og fenoler minder om gammel motorolie. Vi har også fyldt to hele lastvogne med tjære, så jeg har nærmest et personligt forhold til alle sandkornene, siger Marianne Pedersen.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Håb om mere frisk luft på gamle skoler
  • PFA's kollegie i Aalborg tager form
  • Byens bygninger skal være holdbare og have godt indeklima
  • Sikkerheden var for dårlig ved alvorlig faldulykke
  • En, to, træ: Rejser bærende søjler af træ på endnu et projekt
Se flere

Sponserede artikler

  • Først i Danmark: Belægningssten sparer over 50 procent CO2
  • Nu kan solcelleanlæg hurtigt flyttes til byggepladsen
  • Trægulve tåler spildt væske i tre døgn
  • LAUFEN lancerer armatur sortiment
  • Dansk patent sikrer døre og vinduer i byggefasen
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • 45 pct. af bygherrerne vil aflyse projekter i 2023
  • Davidsens omsætning runder 4 mia. kr. - resultatet følger ikke med
  • Aarsleff-koncernen øger omsætningen med 1,7 milliarder kroner
  • Cowi køber islandsk ingeniør med 280 ansatte
  • Byggematerialer har aldrig været dyrere - og intet peger på prisfald
  • Nyt værktøj tilbyder LCA-hjælp til den tidlige designfase
  • Unge danske ingeniører imponerer internationalt
  • Københavnsk malerkæmpe: "Målet er at blive Fyns største malerfirma"
  • Ingeniører rykker ind i gammelt æggepakkeri
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook