Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Danfoss-bro løser ikke Storebæltsbroens sårbarhed

Politik | Af Dan Bjerring | 19. maj. 2015 KL. 09:47

En erhvervsgruppe på Als vil supplere Alssundbroen med en 11 kilometer lang bro til Fyn. Foto: Colourbox.
84795_1
  • 84795_1

Formanden for Kattegatkomiteen venter spændt på, at regeringen opfylder sit valgløfte om en Kattegatanalyse.

En gruppe interessenter fra erhvervslivet og den politiske verden i Sønderjylland med Danfoss-ejer Jørgen Mads Clausen i spidsen vil forsøge at få politikerne på Christiansborg til at sætte gang i anlægget af en ny cirka 11 kilometer lang fast forbindelse mellem Fyn og Als, hvor der i dag findes en færgelinie.

Det kommer ikke bag på formanden for Kattegatkomiteen, tidligere miljø- og trafikminister Jens Kampmann, der til Dagens Byggeri siger, at en sådan forbindelse, hvis den blev realiseret, ville kunne komme i vejen for en Kattegatforbindelse. Og han mener fortsat, at "den fjerde forbindelse" - den faste forbindelse over Kattegat - vil være den rigtige løsning. De tre andre forbindelser er Storebæltsforbindelsen, Øresundsforbindelsen og Femernforbindelsen:

citat start

Kattegatforbindelsen er den naturlige udbygning, der også aflaster Storebælt, som udgør en meget sårbar del af infrastrukturen.

Jens Kampmann

Formand for Kattegatkomiteen

citat slut

- Den fjerne forbindelse skal gå mellem de to store befolkningskoncentrationer i hovedstadsområdet og Aarhus-området. Der er ikke andre forbindelser med de forudsætninger, forklarer Jens Kampmann.

Landstrafikmodel forsinket

Han henviser i øvrigt til, at der allerede i forbindelse med regeringsgrundlaget forelå et løfte om at udarbejde en analyse omkring samfundsøkonomien i en fast Kattegatforbindelse, men at den har ladet vente på sig, fordi Landstrafikmodellen ikke er klar endnu.

- Landstrafikmodellen er forsinket flere år. Men nu siges det med stor sikkerhed, at analysen snart vil være færdig. Jeg forventer, at analysen entydigt vil vise, at en Kattegatforbindelse både privat- og samfundsøkonomisk vil være særdeles rentabel, siger Jens Kampmann, der i øvrigt ikke mener, at Togfonden med dens timemodel vil være en barriere for en fast Kattegatforbindelse.

Argumentatorisk sten

- Det er til gengæld vigtigt at få afklaret Kattegatforbindelsen, før man lægger sig fast på en række andre store infrastrukturinvesteringer. Det sidste halve år har man kun snakket Femern, Femern og Femern. Nu er den så afklaret på dansk side. Så mangler vi kun det samme fra tysk side. Nu er den sten argumentatorisk ryddet af vejen, så nu kan kræfterne samles om Kattegat. Får vi en Kattegatforbindelse, skal der ske én form for udbygning af infrastrukturen i Jylland. Kommer den ikke, er det en anden udbygning. Kattegatforbindelsen er den naturlige udbygning, der også aflaster Storebælt, som udgør en meget sårbar del af infrastrukturen, slutter formanden for Kattegatkomiteen.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Tidligere S-minister: En Kattegatforbindelse kan fås med minusrente
  • Cowi vinder nye opgaver om Kattegatforbindelsen
  • Stærke lokale investorer sikrer sønderjysk ferieresort
  • Tilpassede facadeplader fik projekt i mål til tiden
  • Kattegat-forbindelse skal undersøges nærmere
Se flere

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Konkurser og opløsninger - uge 20
  • Omkamp: Tre hold fortsætter dysten om nyt stadion i Aarhus
  • Nye tal imponerer: Over 30 pct. flere lærlingeaftaler
  • Håndværksfirmaer er klædt bedre på til en usikker fremtid
  • Aarhus sparker anlægsprojekter for 50 mio til hjørne
  • Nyt digitalt redskab skal få bugt med temperatur, træk, ventilation og støj
  • Problematisk at gaspulje løber tør
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook