Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Elektrificeringsopgave tæt på afgjort

Erhverv | Af Torben Jastram | 18. maj. 2015 KL. 14:08

Banedanmark er i gang med de afsluttende forhandlinger om elektrificering af jernbanenettet. Kontrakten forventes underskevet med Aarsleff/Siemens sidst på måneden. Foto: Robert Attermann/Banedanmark.
84786_1
Efter evaluering af de fire modtagne bud og forhandlinger med de bydende konsortier går Banedanmark nu i slutforhandling med Aarsleff-Siemens om opgaven med at elektrificere størstedelen af det danske jernbanene. Foto: Per Aarsleff A/S.
84786_2
  • 84786_1
  • 84786_2

Banedanmark er nu i slutforhandlinger med et konsortie om elektrificering af det danske jernbanenet.

Det danske jernbanenet skal elektrificeres. Fire konsortier bød ind på den omfattende opgave, og Banedanmark har nu indledt slutforhandlingerne med det konsortium, der er blevet foretrukket. Det drejer sig om Aarsleff-Siemens.

- Vi har været rigtig glade for at have stået med fire stærke bydere med stærke referencer fra lignende projekter, hvor de har leveret til aftalt tid og pris. Det har givet os en skarp konkurrence og gode bud på så vigtig en opgave i forhold til at skabe rammerne for en langt mere moderne jernbane. Med el-tog kan vi skabe en mere fleksibel og effektiv jernbanedrift for person- og godstransport, samtidigt med at vi tager større hensyn til miljøet, siger adm. direktør Jesper Hansen, Banedanmark.

Valget af Aarsleff-Siemens sker, fordi konsortiet har afgivet det samlede set økonomisk mest fordelagtige bud.

- Det har også været væsentligt for Banedanmark at få en leverandør, der har den fornødne erfaring fra lignende projekter, hvor elektrificering af mere end 1.300 km jernbane skal koordineres med andre store projekter - for Banedanmarks vedkommende primært Signalprogrammet og hastighedsopgraderinger i forhold til Timemodellen, siger han.

Tildelingskriterierne er vægtede således, at prisen er afbalanceret over for den tekniske løsning og evnen til at gennemføre projektet til tiden med så få gener for passagererne som muligt.

Jesper Hansen forventer, at den endelige kontrakt på elektrificering af den danske jernbane underskrives sidst i maj.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Elektrificeringsprogrammet

I alt skal 1300 km jernbane elektrificeres frem mod 2026.

Den første strækning er den 57 km lange strækning mellem Esbjerg-Lunderskov. Denne strækning vil blive færdiggjort i 2. halvår af 2016.

Efterfølgende skal strækningerne Køge Nord-Næstved, Ringsted-Rødby og København-Ringsted elektrificeres.

Som en del af aftalen om Togfonden DK blev der afsat yderligere midler til at elektrificere strækningerne Fredericia-Aalborg, Aalborg-Frederikshavn, Vejle-Struer og Roskilde-Kalundborg.

Den kommende kontrakt om elektrificering indeholder derudover en række optioner, som giver Banedanmark muligheder for at elektrificere yderligere nye strækninger i Togfonden.

Der er afsat 12 mia. kr. til hele elektrificeringsprogrammet.

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • C.F. Møllers udvider direktionen med svensk arkitekt
  • Klar til storskalaproduktion af papbaserede konstruktionsplader
  • Årets skolebyggeri har det perfekte læringsmiljø. Men hvem vinder?
  • Kommuner og Metroen vil sikre mindre røg, støj og CO2 på byggepladserne
  • Her er de: Danmarks første fugemontører
  • Tilstandsrapporten kommer nu fra NRGi
  • Grønt er godt, men ikke nok - anlægsgartner vil også øge biodiversiteten
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook