Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Gammel bro skal rives ned

Politik | Af Dan Bjerring | 5. maj. 2015 KL. 13:00

Transportminister Magnus Heunicke mener ikke, det er økonomisk forsvarligt at lade den gamle Storstrømsbro blive stående. Foto: Colourbox.
84617_1
  • 84617_1

Transportministeren mener ikke, at det er en statslig opgave at bidrage til, at den gamle Storstrømsbro kan bevares.

Der er lokale initiativer i Sydsjælland for at lade den gamle Storstrømsbro blive stående, efter at der er opført en ny.

Det er ellers politisk i Folketinget besluttet, at den gamle bro, som er i en dårlig stand, skal rives ned, efter den nye bro er bygget. Transportminister Magnus Heunicke har dog bedt Vejdirektoratet om at vurdere, om det vil være muligt at ombygge den gamle bro.

citat start

På baggrund af Vejdirektoratets beregninger kan det konkluderes, at det på længere sigt vil være væsentligt dyrere at bevare den eksisterende bro, end det vil være at rive den ned.

Magnus Heunicke

Transportminister

citat slut

Den ny Storstrømsbro får to jernbanespor, to kørespor og en cykel- og gangsti, og derfor skal den gamle Storstrømsbro kun kunne benyttes til rekreative formål med primært gang- og cykeltrafik.

- Broens vejkasse med vejbane og fortov vurderes ikke at kunne levetidsforlænges i forbindelse med bevarelse af Storstrømsbroen uden meget store udgifter til følge, oplyser Vejdirektoratet blandt andet.

Store beløb

Der peges på, at broens stålkonstruktioner har været løbende vedligeholdt frem til beslutningen om at gå videre med nedrivning, hvorimod vejkassen og cykelsti er i meget dårlig forfatning.

- En egentlig udskiftning af selve vejkassen vil ikke være rentabel. Det er derfor forudsat, at vejbane og fortov nedrives, og kun banedelen bevares og retableres. Spor, ballast, beton m.m. fjernes fra banedelen og der pålægges en kunststofbelægning, således at arealet kan anvendes som sti til rekreativ færdsel. Det er således muligt at etablere en sti med en bredde på cirka fire meter, oplyses det videre.

Prisen vil være i størrelsesordenen 75-115 millioner kroner til nedbrydning og bortskaffelse af vejbane og fortov og etablering af nyt rækværk på vestsiden af banetruget. Desuden skal blandt andet jernbanespor fjernes. De årlige drifts- og vedligeholdelsesudgifter vil være i størrelsesordenen 9-13 millioner kroner til blandt andet maling.

Ned med den

En permanent bevarelse er vurderet til 80-90 år. Kulturstyrelsen har i øvrigt understreget broens bevaringsværdier, men ønsker alligevel ikke at rejse en sag om bygningsfredning.

- På baggrund af Vejdirektoratets beregninger kan det konkluderes, at det på længere sigt vil være væsentligt dyrere at bevare den eksisterende bro, end det vil være at rive den ned. Jeg mener ikke, at det er en statslig opgave at bidrage til, at den gamle bro kan bevares, og vil - i overensstemmelse med det fremsatte lovforslag og forligskredsens beslutning - anbefale, at den gamle bro rives ned, slutter Magnus Heunicke.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Ny Storstrømsbro bliver fire kilometer
  • 150 lastbiler i pendulfart sikrede beton til Storstrømsbroens pylonfundament
  • Minister: Hærvejsmotorvej må vente
  • Rådgiver skal findes til milliarddyr nedrivning
  • Montagefirma lukker elementfabrikker i en fart
Se flere

Sponserede artikler

  • Veldesignet ophængssystem sparer montagetid
  • Facader i særklasse med dekton
  • Uniplan støber 35.000 m2 hurtigt tørrende undergulve
  • Lette vådrumsplader sparer tid i badeværelset
  • Ambiente tænker arbejdspladsen indefra og ud
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Højesteret har talt: Slut med at stjæle kommunens jord
  • Konkurser og opløsninger - uge 5
  • Konsortium skriver under på Jernbanebyen - og samler ejerskabet af hele området
  • HusCompagniet hænger i - opfører 52 bæredygtige rækkehuse
  • Milliard-omsætning: Teknikentreprenør lander bedste regnskab nogensinde
  • Entreprenør udvider direktionen - og frigør ressourcer til vækst og udvikling
  • Byggecentre skal gøre bæredygtighed forståelig
  • Direktør stopper i Rådet for Bæredygtigt Byggeri
  • 16.000 m2: Solceller dækker både taget og energiforbruget på Bella Center
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook