Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Tema magasin
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Dom: Vildledende markedsføring

Erhverv | Af Line Brusgaard | 1. maj. 2015 KL. 08:39

Det er første gang, at Højesteret dømmer i en sag om greenwashing, og isoleringsvirksomheden Papiruld Danmark må som konsekvens ikke længere markedsføre papiruld som miljørigtigt. Foto: Colourbox.
84568_1
  • 84568_1

Højesteret har dømt Papiruld Danmark for vildledende markedsføring.

Papiruld Danmark A/S må hverken markedsføre sit produkt som miljørigtigt eller lige så brandsikkert som stenuld. Det er konklusionen, efter at Højesteret den 30. april 2015 stadfæstede en tidligere dom fra Sø- og Handelsretten i en sag mellem Rockwool Danmark og Papiruld Danmark om vildledende markedsføring. Sagen omhandler blandt andet udokumenterede miljøudsagn, hvilket gør dommen til den første af sin slags omhandlende greenwashing i Danmark.

Hos Rockwool Danmark er der tilfredshed med dommen, da den er af helt principiel karakter.

Vi mener, at det er vigtigt, at man som forbruger kan have tillid til, at virksomheders markedsføring er korrekt, og at udsagn kan dokumenteres. Det gælder markedsføringen fra alle virksomheder - store som små og inden for alle brancher, siger Lars Hørberg, marketingdirektør i Rockwool Danmark.

Han mener, at det er et problem ikke mindst i byggebranchen, hvor bæredygtighed og miljø er blevet væsentlige salgsparametre.

- Vi er tilfredse med, at Højesteret nu har pålagt Papiruld Danmark at stoppe deres vildledende markedsføring. Vi håber, at dommen kan være med til at sætte en stopper for den udokumenterede markedsføring, der i de seneste år har præget dele af isoleringsbranchen, fortsætter han.

Vigtigt med dokumentation

Afgørelsen i Højesteret hilses også velkommen af Dansk Byggeri.

- Det er vigtigt, at håndværkere og entreprenører kan rådgive deres kunder samt anvende de forskellige byggematerialer på et oplyst og korrekt grundlag. I sidste ende handler det om at beskytte forbrugerne mod vildledende markedsføring, så de ikke køber katten i sækken, siger direktør Michael H. Nielsen fra Dansk Byggeri og refererer blandt andet til en sag, hvor de populære MgO-vindspærreplader har vist sig at give fugtskader, en risiko, som ikke fremgik af dokumentationen for produktet.

- Byggeriet har desværre med eksempelvis sagen om de våde MgO-vindspærreplader konstateret betydningen og konsekvenserne af mangelfuld dokumentation på den hårde måde. Det er derfor Dansk Byggeris mening, at det er helt afgørende, at producent- og leverandørvirksomheder har dokumentation for de informationer, de oplyser om deres produkter, siger Michael H. Nielsen.

Analyse af dommen

Hos Papiruld Danmark A/S, der er den dømte part i sagen, opfattes striden af administrerende direktør Claus Skov som "elefantens kamp mod musen".

Samme dag som dommen blev afsagt valgte Papiruld Danmark A/S at lancere et nyt produkt. Det kan dog ikke fjerne opmærksomheden fra dommen, og Claus Skov lægger ikke skjul på, at sagen har været en udfordring for den lille virksomhed.

- Vi har brugt mange ressourcer både på at føre retssagerne og at indhente den fornødne dokumentation. Men nu har Højesteret truffet en afgørelse, og den vil vi analysere nøje og så fortsætte vores innovative tilgang til markedet og blive ved med at forny os, slutter Claus Skov.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Om dommen

Papiruld Danmark er af Højesteret blevet dømt for at overtræde markedsføringsloven ved at bruge en lang række udsagn, som retten har fundet er udokumenterede, vildledende og utilbørlig markedsføring. Foruden miljø og brandmodstand omfatter det blandt andet emnerne genanvendelighed, arbejdsmiljø og isoleringsevne.

Det er første gang i dansk retspraksis, at Højesteret tager stilling til dokumentationskrav ved sammenlignende reklame og miljømarkedsføringsudsagn, som dem Papiruld Danmark har anvendt.

Lignende artikler

  • Højesteret har talt: Slut med at stjæle kommunens jord
  • Isoleringskæmper slår pjalterne sammen
  • Vaskede millioner gennem fiktivt entreprenørfirma
  • Fængselsstraf til V2C-partner
  • Trævirksomhed har været på opkøb
Se flere

Sponserede artikler

  • Holbøll reducerer unødvendig tomgang
  • Facader i særklasse med Dekton
  • Hvor der er plads til ét ovenlysvindue, bør der ofte være to eller tre...
  • Leca vil være fossilfri i 2026
  • Fibercement er det bæredygtige og brandsikre valg til facaden
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Konkurser og opløsninger - uge 38
  • De første 'Boliger for Livet' er skudt i gang i Slagelse
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook