Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Stadig usikkerhed om Femernforbindelsen

Politik | Af Dan Bjerring | 28. apr. 2015 KL. 15:35

Den faste forbindelse til Tyskland er nu vedtaget, men partierne i forligskredsen har stadig forbehold for økonomien i projektet. Foto: Femern A/S.
84509_1
  • 84509_1

Anlægsloven for Femern-forbindelsen er vedtaget i Folketinget med så mange forbehold, at ingen kan vide sig sikker på, at "den er hjemme".

Som ventet vedtog Folketinget med et bredt flertal - kun Enhedslisten var imod - at anlægge en fast forbindelse under Østersøen; Femernforbindelsen.

Dermed dog ikke være sagt, at det er den endelige vedtagelse, for der er i lovteksten taget en række forbehold omkring finansieringen. Der er nemlig fortsat usikkerhed om økonomien på en række punkter, ikke mindst efter at det kom frem, at forbindelsen bliver betydeligt dyrere end ventet.

Blandt de misteltene, der skal tages i ed, er hvor stor en del af forbindelsen, EU vi medfinansiere, og så er der jo lige ekstraregningen på ni milliarder kroner.

Enhedslisten undrer sig

Henning Hyllested fra Enhedslisten undrede sig såre over, hvorfor Danmark skal betale forbindelsen alene, og at Tyskland kører på frihjul, når det nu hævdes at være så god en investering, ligesom han peger på, at det først og fremmest er transit til og fra Norge og Sverige, der får glæde af den nye faste forbindelse.

Fra Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen er det tidligere slået fast, at forbindelsen skal være brugerfinansieret, og at der hverken overføres skattekroner eller indtægter fra Storebæltsforbindelsen til tunnelen under Femern Bælt.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Femernforslag blev taget af dagsordenen
  • 10.000 tons stål bliver tunnelelementfabrikkens rygrad
  • Slut med kontanthjælp: Femern-tunnel genererer jobs på stribe på Lolland
  • 78 håndværkere ville normalt være alvorligt skadet - men der er 0
  • Femern vil have den bedste jernbane - forbereder udbud til 1,5 mia. kroner
Se flere

Sponserede artikler

  • Uniplan støber 35.000 m2 hurtigt tørrende undergulve
  • Lette vådrumsplader sparer tid i badeværelset
  • Ambiente tænker arbejdspladsen indefra og ud
  • Urban barrier sætter en ny standard inden for segmentet af trafikværn til benyttelse i byområder
  • Asfalten er på vej mod en grønnere fremtid
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Konkurser og opløsninger - uge 4
  • Svanemærket børnehus hædret med Årets Arne
  • Ny beton-direktør skal sætte skub i den grønne omstilling
  • Vakuum-dræner havbunden: Kolding vil undgå udskældt klapning
  • Seniorbofællesskab skyder op i Helsinge - i 2024 er det Jyllands tur
  • EU vil tvangsindlægge 1,2 mio. danske boliger til energirenovering
  • Kommune samler bygningsdriften - million-besparelse i udsigt
  • Danskerne vælger singlelivet og presser boligmarkedet
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook