Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Femern-forbindelsen er tæt på endelig vedtagelse

Byggeri | Af Kristian Troelsen | 23. apr. 2015 KL. 11:34

Tilbagebetalingstiden for forbindelsen er aktuelt på 39 år. Illustration: Femern A/S.
84428_1
I alt 89 elementer skal sænkes ned på havbunden, hvor de tilsammen vil danne den 18,2 kilometer lange tunnel. Illustration: Femern A/S.
84428_2
  • Play
    YouTube
  • 84428_1
  • 84428_2

Når Femern-forbindelsen formentlig vedtages i den kommende uge, bliver projektet til 64 milliarder kroner samtidig danmarkshistoriens største byggeprojekt.

Anlægsloven for tunnelen under Femern Bælt forventes tredje- og sidste-behandlet i Folketinget 28. april, og når politikerne som ventet stemmer ja i folketingssalen, vil det samtidig være det officielle startskud til danmarkshistoriens største byggeprojekt. Prisen for det samlede projekt er ad flere omgange steget, og udgangspunktet er nu, at det vil koste 64 milliarder kroner at skabe forbindelsen til Tyskland, hvilket giver en tilbagebetalingstid på 39 år.

For de penge får Danmark blandt andet verdens længste sænketunnel, og det er på mange måder et megaprojekt, der skal udfoldes de kommende år. Tunnelen skal placeres i 30 til 40 meters dybde under vandet, og op mod 3.000 personer skal undervejs samarbejde på en kompleks byggeplads.

citat start

Jeg er overbevist om, at projektet bliver en milepæl for dansk ingeniørkunst, som vil blive brugt som et internationalt pejlemærke i fremtiden.

Kim Smedegaard Andersen

Kontraktdirektør, Femern A/S

citat slut

International interesse

- Tunnelen er et enormt byggeri. Jeg er overbevist om, at projektet bliver en milepæl for dansk ingeniørkunst, som vil blive brugt som et internationalt pejlemærke i fremtiden. Allerede nu mærker vi, at projektet vækker interesse verden over, lyder det i en pressememeddelelse fra kontraktdirektør og civilingeniør hos Femern A/S, Kim Smedegaard Andersen, som også er formand for Dansk Forening for Tunnel- og Undergrundsarbejder.

Femern-tunnelen bygges efter samme princip som den 3,4 kilometer lange Øresundstunnel, men Femern-tunnelen er spækket med nye, innovative tiltag. For eksempel skal Femern-tunnelen udstyres med ti kældre, hvilket muliggør at meget af det tekniske udstyr kan samles i kældrene nogle få steder i tunnelen, så det bliver let at servicere det uden at forstyrre trafikken.

Verdens længste sænketunnel

Tunnelen bliver 18,2 kilometer lang inklusive op- og nedkørsler på hver side af Femern Bælt, hvilket er godt tre gange længere end verdens i øjeblikket længste sænketunnel under San Francisco Bugten og fem gange længere end sænketunnelen under Øresund. Tunnelen skal bygges af i alt 89 elementer, som støbes i beton og stål inde på land. Efterfølgende transporteres elementerne løbende ud på Femern Bælt og sænkes ned i en udgravet rende i havbunden, hvor de kobles sammen og dækkes til.

Der er plads til 10 tennisbaner oven på hvert enkelt element på 73.500 ton, og der skal udgraves materiale i havbunden svarende til 4.500 fyldte bybusser for at få plads til tunnelen.

Bredt flertal bag forbindelsen

- Vi har taget de bedste løsninger fra store byggerier i ind- og udland, og de erfaringer har vi så bragt et skridt videre på Femern-forbindelsen. På den måde er det blevet teknisk og økonomisk muligt at gennemføre det her enorme byggeri, siger Kim Smedegaard Andersen.

I øjeblikket lægger politikerne sidste hånd på arbejdet med at behandle den fremsatte anlægslov, der gør det muligt at opføre forbindelsen. Lovforslaget blev fremsat i slutningen af februar 2015 og skal nu gennem tredje og sidste behandling i Folketinget. Alle Folketingets partier med undtagelse af Enhedslisten står bag projektet. Når loven er på plads, kan arbejdet gå i gang, så snart der er underskrevet kontrakter med entreprenørerne og de nødvendige tyske myndighedsgodkendelser er på plads.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Femern-tunnelen

Tunnelen rummer en tosporet motorvej og to elektrificerede jernbanespor.

Tunnelen bygges af 89 tunnelelementer, hvoraf hovedparten er 217 meter lange, 42 meter brede og 9 meter høje.

På det dybeste sted kommer motorvejen i tunnelen til at ligge knap 39 meter under havets overflade. Den nedgravede tunnel dækkes med et stenlag på en meters tykkelse, som med tiden sander til.

Der skal bruges 3,2 mio. kubikmeter beton og 360.000 ton armeringsstål til byggeriet. Til Øresundsforbindelsen gik i alt 1 mio. kubikmeter beton og 200.000 ton stål.

Lignende artikler

  • 78 håndværkere ville normalt være alvorligt skadet - men der er 0
  • 28 russiske femern-arbejdere udvises
  • Illegal arbejdskraft på Femern
  • Femern Bælt udpeger leverandør til håndværkerby
  • Første spadestik er taget på Femern Bælt-forbindelsen
Se flere

Sponserede artikler

  • Uniplan støber 35.000 m2 hurtigt tørrende undergulve
  • Lette vådrumsplader sparer tid i badeværelset
  • Ambiente tænker arbejdspladsen indefra og ud
  • Urban barrier sætter en ny standard inden for segmentet af trafikværn til benyttelse i byområder
  • Asfalten er på vej mod en grønnere fremtid
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Konkurser og opløsninger - uge 4
  • Svanemærket børnehus hædret med Årets Arne
  • Ny beton-direktør skal sætte skub i den grønne omstilling
  • Vakuum-dræner havbunden: Kolding vil undgå udskældt klapning
  • Seniorbofællesskab skyder op i Helsinge - i 2024 er det Jyllands tur
  • EU vil tvangsindlægge 1,2 mio. danske boliger til energirenovering
  • Kommune samler bygningsdriften - million-besparelse i udsigt
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook