Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Usikker analyse for Storebæltsforbindelse

Politik | Af Dan Bjerring | 14. apr. 2015 KL. 13:02

Transportminister Magnus Heunicke tror ikke på nogen stor samfundsøkonomisk gevinst ved at gøre det gratis at køre over Storebæltsforbindelsen. Foto: Colourbox.
84298_1
  • 84298_1

Transportministeren tror ikke på samfundsøkonomisk gevinst ved at gøre det gratis at køre over Storebælt.

Transportminister Magnus Heunicke (S) afviser over for Annette Vilhelmsen (SF), at der skuklle være en stor samfundsøkonomisk gevinst ved at gøre det gratis at køre over Storebæltsforbindelsen - at lade forbindelsen finansiere over skatterne og ikke brugerbetaling.

Baggrunden er en analyse fra Grontmij, der viste, at det vil gavne den danske økonomi med over 16 milliarder kroner, hvis broafgiften helt bortfalder - selv hvis staten finansierer det med en tilsvarende skattestigning.

citat start

Analysen forholder sig således ikke til en stigende trafik på de tilstødende veje, eksempelvis på E20 hen over Fyn, hvor de reelle kapacitetsudfordringer og behov for investeringer vil opstå med den øgede trafik.

Magnus Heunicke

Transportminister

citat slut

- Jeg har noteret mig, at der ifølge analysen er en stigning i den samfundsøkonomiske gevinst fra 379 milliarder kroner 397 milliarder kroner frem mod 2050 ved at flytte regningen fra brugerne af den faste forbindelse til alle skatteborgere. Det er dog umiddelbart vurderingen, at man ikke skal lægge for meget vægt på de konkrete tal i analysen, der er usikre, og hviler på væsentlig flere antagelser og simplificeringer, end hvad der er normalt i samfundsøkonomiske analyser, oplyser transportministeren.

Driftsunderskud på færgefart

Han peger på, at analysen eksempelvis kun fokuserer på de 18 kilometer mellem Korsør og Nyborg:

- Analysen forholder sig således ikke til en stigende trafik på de tilstødende veje, eksempelvis på E20 hen over Fyn, hvor de reelle kapacitetsudfordringer og behov for investeringer vil opstå med den øgede trafik. På lignende vis forholder analysen sig heller ikke til færgegarantien på Kattegat, der vil kunne blive udløst, hvis broafgiften blev sat ned eller fjernet. Molslinien sejler i dag på kommercielle vilkår, hvilket sandsynligvis ikke ville kunne lade sig gøre, hvis det blev gratis at passere Storebælt. Derved ville overfarten skulle udbydes og driftsunderskuddet dækkes, ligesom driftstilskuddet til Spodsbjerg-Tårs ville stige, slutter Magnus Heunicke.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Ny Storstrømsbro bliver fire kilometer
  • Nej til mindre trafikstøj gennem lavere hastighed
  • Første skridt mod en Kalundborgmotorvej
  • Gammel Lillebæltsbro har 80 leveår tilbage
  • Motortrafikvej bør udbygges til motorvej
Se flere

Sponserede artikler

  • Uniplan støber 35.000 m2 hurtigt tørrende undergulve
  • Lette vådrumsplader sparer tid i badeværelset
  • Ambiente tænker arbejdspladsen indefra og ud
  • Urban barrier sætter en ny standard inden for segmentet af trafikværn til benyttelse i byområder
  • Asfalten er på vej mod en grønnere fremtid
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Konkurser og opløsninger - uge 4
  • Svanemærket børnehus hædret med Årets Arne
  • Ny beton-direktør skal sætte skub i den grønne omstilling
  • Seniorbofællesskab skyder op i Helsinge - i 2024 er det Jyllands tur
  • Vakuum-dræner havbunden: Kolding vil undgå udskældt klapning
  • EU vil tvangsindlægge 1,2 mio. danske boliger til energirenovering
  • Kommune samler bygningsdriften - million-besparelse i udsigt
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook