Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Pas på bondefangeri

Erhverv | Af Dan Bjerring | 10. apr. 2015 KL. 12:50

Håndværksrådet advarer mod bondefangeri. Foto: Colourbox.
84251_1
  • 84251_1

Varemærke Organisationen Danmark forsøger at lokke virksomheder til at betale 10.000 kroner for noget, de selv kan ordne på et splitsekund for cirka 500 kroner.

For de fleste virksomheder, også inden for bygge- og anlægsbranchen, er deres logo og firmanavn en del af "arvesølvet", der skal beskyttes og fastholdes, da det er en del af virksomhedens image og dermed markedsføringsinstrument.

Men det gælder om at være vågen over for, at der er plattenslagere, som forsøger at udnytte virksomhedernes opmærksomhed - eller måske det modsatte - på deres varemærker.

citat start

Varemærke Organisationen Danmarks tilbud om at forny varemærkerne ligner de metoder, tidligere tiders annoncehajer brugte.

Jeppe Rosenmejer, chefkonsulent og jurist i Håndværksrådet

citat slut

Håndværksrådet har ikke mindst haft stor succes med en kampagne mod de såkaldte annoncehajer og bidraget til, at de værste af slagsen blev buret inde. Men når det gælder varemærkebeskyttelse minder det, som Varemærke Organisationen Danmark A/S tilbyder virksomhederne, ifølge chefkonsulent og jurist Jeppe Rosenmejer i Håndværksrådet om bondefangeri.

Gør det selv

- Varemærke Organisationen Danmark minder virksomhederne om, at de skal forny deres varemærker, men til en pris der ligger meget langt over, hvad det ville koste virksomheden at stå for fornyelsen selv. Forretningen bygger på bondefangeri af kunderne, siger Jeppe Rosenmejer til Dagens Byggeri.

- Varemærke Organisationen Danmarks tilbud om at forny varemærkerne ligner de metoder, tidligere tiders annoncehajer brugte. I stedet vil jeg opfordre virksomheder til selv at forny varemærket via Patent- og Varemærkestyrelsens hjemmeside. Det koster en brøkdel og er let gjort, siger Jeppe Rosenmejer.

Snyder virksomhederne

Varemærke Organisationen Danmark har ifølge Jeppe Rosenmejer gennem en årrække narret typisk omkring 10.000 kroner fra de firmaer, der har ladet sig snyde af virksomhedens officielt udseende henvendelse.

At forny sit varemærke kan gøres "på et splitsekund" med nogle få klik på Patent- og Varemærkestyrelsens hjemmeside, og det koster ifølge Jeppe Rosenmejer kun omkring 500 kroner. Han mener dog ikke umiddelbart, at Varemærke Organisationen Danmark begår lovovertrædelser, da man på den medfølgende blanket kan læse, at prisen er de 10.000 kroner, men han mener, at "det er klart et eksempel på bondefangeri", fordi kunderne får det indtryk, at de svarer på en henvendelse fra en myndighed.

- I virkeligheden er det blot en dyr aftale med en virksomhed, siger han til Dagens Byggeri.

Påmindelser

Varemærke Organisationen Danmark tjekker på Patent- og Varemærkestyrelsens hjemmeside, hvornår virksomheders varemærker nærmer sig udløb og sender så sine "påmindelser" til virksomhederne kort tid inden Patent- og Varemærkestyrelsens gør det samme.

- Så kan Varemærke Organisationen Danmark håbe, at kunderne ikke opdager, at skrivelsen ikke kommer fra Patent- og Varemærkestyrelsen, og at den derfor ubemærket kører gennem bogholderiet og bliver betalt.

- Brevet fra virksomheden ser umiddelbart troværdigt ud med stregkode og andet udstyr, men nærlæser man den såkaldte "påmindelse", ser man flere ligheder med annoncehajers ofte ret ubehjælpsomme forsøg på at fremstå troværdige. Det nærmer sig det rene volapyk, men hvis man ikke læser det med småt, kan man godt lade sig narre, siger Jeppe Rosenmejer, der opfordrer virksomhederne til at smide henvendelser fra Varemærke Organisationen Danmark ud.

Fængselsstraffe

Det lykkedes ellers Håndværksrådet for nogle år siden at besejre de traditionelle annoncehajer, der nærmest er en udryddet art, efter at de skyldige blev idømt ret hårde fængselsstraffe.

- Efter at annoncehajerne blev idømt fængselsstraffe, hører vi næsten aldrig om lignende sager. En enkelt eller to engang imellem, men slet ikke i samme omfang som tidligere. Og er man i tvivl, kan man altid ringe til Håndværksrådets hotline, så kan vi hjælpe dem med, hvad de skal gøre. Og det er alle virksomheder, ikke bare Håndværksrådets medlemmer, der kan gøre brug af vores hotline, slutter Jeppe Rosenmejer.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Håndværksrådet skifter navn til SMVdanmark
  • Løkke overser vores måske største problem
  • Regeringen i splid med sig selv om erhvervsuddannelser
  • SMV'erne har brug for satsning på digital vækst
  • Udvid håndværkerfradraget og bekæmp sort arbejde
Se flere

Sponserede artikler

  • Først i Danmark: Belægningssten sparer over 50 procent CO2
  • Nu kan solcelleanlæg hurtigt flyttes til byggepladsen
  • Trægulve tåler spildt væske i tre døgn
  • LAUFEN lancerer armatur sortiment
  • Dansk patent sikrer døre og vinduer i byggefasen
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Fest i aftes: Her er de fire vindere af betonens priser
  • Pulje på 150 mio. kommer hårdtramte kyster til undsætning
  • Rådgiver er valgt: "Vil løfte verdens bedste metro til næste niveau"
  • Danske skoler inspirerer ud over landets grænser
  • Søger du ejerlejlighed i hovedstaden? Så kan du komme til at lede længe
  • Børn med særlige behov får bedre forhold i Hørning
  • Bygma elsker Esbjerg - snart er der to byggecentre i byen
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook