Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Femern A/S står fast

Erhverv | Af Dan Bjerring | 10. apr. 2015 KL. 09:34

Transportministeriet regner med, at de rejsende foretrækker kortere rejsetid frem for billigere færgebilletter. Foto: Colourbox.
84243_1
  • 84243_1

Femern A/S holder fast i, at det ud fra en samfundsøkonomisk betragtning stadig er en gevinst at etablere den faste forbindelse.

Politikerne i Folketingets Transportudvalg udsættes for noget, der kunne ligne et tæppebombardement med kritik af den samfundsøkonomiske analyse af en fast Femern-forbindelse.

Senest af Scandlines, der har bedt det tyske konsulentfirma Diwecon om at foretage en kritisk gennemgang af den samfundsøkonomiske analyse fra Incentive, som Femern A/S har benyttet som beslutningsgrundlag. Det har sendt Femern A/S på overarbejde for at udarbejde svar på den rejste kritik, der fordeler sig på en lang række scenarier.

Dansk praksis

- Kritikken fra Diwecon giver ikke anledning til at ændre på den samfundsøkonomiske analyse. Det skyldes blandt andet, at en række af kritikpunkterne lader til at basere sig på, at Diwecon tilsyneladende ikke kender til den danske praksis og det danske metodegrundlag for at udarbejde samfundsøkonomiske analyser. En række af kritikpunkterne forekommer desuden at have karakter af partsindlæg, forklarer Femern A/S, der understreger, at det ud fra en samfundsøkonomisk betragtning stadig er en gevinst at etablere den faste forbindelse, men at afkastet naturligvis er lidt lavere, når man indregner de nye, højere anlægsomkostninger.

Ikke realistisk

Femern A/S afviser blandt andet, at det er realistisk at opretholde en færgedrift på niveau med den eksisterende, efter at den faste forbindelse er åbnet - selv om billetterne på færgerne skulle være 10 procent lavere end for tunnelen:

- Femern A/S har fået gennemført trafikmodelberegninger af de tyske konsulenthuse Intraplan og BVU, der viser, at der ikke er trafikalt grundlag for et sådant koncept. Erfaringerne fra Storebæltsbroen og Øresundsbroen indikerer i øvrigt, at det ikke er muligt at opretholde en konkurrerende, parallel færgeforbindelse, oplyser Femern A/S.

Det understreges, at kortere rejsetid er "den helt centrale gevinst ved at bygge Femern Bælt-forbindelsen" . Og Transportministeriet har opgjort, at en times sparet rejsetid i 2015 er cirka 85 kroner værd for fritidsrejsende.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Afviser argumenter

Diwecon fremfører fire argumenter mod de af Femern A/S anvendte tidsværdier:

1. At tidsværdierne i den samfundsøkonomiske analyse adskiller sig fra de tidsværdier, der er anvendt i trafikmodellen til at beregne ændringen i trafikanternes adfærd.

2. At tidsværdierne i den samfundsøkonomiske analyse er baseret på danske tidsværdier, mens mange af de rejsende er tyskere og svenskere.

3. At tidsværdierne ikke er justeret for præferencer for tunnelangst, glæde ved at tage færgen, etc.

4. At tidsværdierne svinger fra land til land, og at der skal derfor laves specifikke undersøgelser af de rejsendes tidsværdier.

Men ingen af disse argumenter giver anledning til at ændre beregningsmetoden for Femern A/S.

Lignende artikler

  • Femernforslag blev taget af dagsordenen
  • Kæmpe-donkraft har skubbet rundt med Femern-forbindelsens første elementer
  • Femern: Arbejdshavn klar til at modtage 70.000 tons råmaterialer - om ugen
  • Poul Nyrup skal skaffe lærlinge til Femern Bælt-projektet
  • Opfører 500 midlertidige boliger på Lalandia-jord
Se flere

Sponserede artikler

  • LUA - Fleksibel komplet badeværelseskollektion med æstestik og funktionel merværdi
  • Jens skulle bruge byggematerialer, han selv kunne bære
  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Taasinge Elementer lukker sin fabrik i Hampen
  • Første nogensinde - privat byggeri opnår DGNB Diamant
  • Rejsegilde ved Silkeborgsøerne - lejeboliger bliver klar før tid
  • Tre nye seniorbofællesskaber er kun begyndelsen
  • Store aktører i samarbejde om at nedbringe CO2-aftrykket for betonbyggeri
  • Hun skal sikre Aalborg 'den grønne førertrøje'
  • Danmark bygger - i Syddanmark
  • Bygningsstyrelsen vælger Bauherr og Exigo
  • Psykiatrisygehus går i gang - bedre behandling venter
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook