Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Nordjylland presser på for 3. Limfjordsforbindelse

Byggeri | Af Dan Bjerring | 8. apr. 2015 KL. 12:13

Komitéen for en 3. Limfjordsforbindelse lægger nu pres på Folketingets Transportudvalg. Foto: Colourbox.
84208_1
  • 84208_1

Komitéen for en 3. Limfjordsforbindelse mener, at de gamle forbindelser over Limfjorden snart ikke kan klare mere trafik, og at trængslen er tæt på at være kritisk.

Medlemmerne af Folketingets transportudvalg bombarderes næsten konstant med henvendelser fra forskellige lobbyister, der forsøger at presse deres trafikprojekter frem foran andre i køen.

Hærvejsmotorvej, Kattegatbro, Ny Lillebæltsbro, Sjællandsk Tværforbindelse og så videre. Listen over lokale og regionale ønsker er lang - og dyr.

citat start

Behovet for den 3. Limfjordsforbindelse er stort og stigende. De gamle forbindelser over fjorden kan snart ikke klare mere trafik, og trængslen er tæt på at være kritisk. Derfor haster det med anlægsloven, som er forudsætningen for, at byggeriet kan komme i gang.

Henvendelse fra Komitéen
for en 3. Limfjordsforbindelse
til Folketingets transportudvalg

citat slut

Og nu forsøger Komiteen for en 3. Limfjordsforbindelse sig også med at presse politikerne på Christiansborg. Et flertal i Folketinget blev i juni 2014 enige om, at den 3. Limfjordsforbindelse skal anlægges som en helt ny forbindelse vest om Aalborg og føres over Limfjorden via Egholm. Med den beslutning ligger linieføringen fast. Men spørgsmålet er hvornår?

Brug for afklaring

- Behovet for den 3. Limfjordsforbindelse er stort og stigende. De gamle forbindelser over fjorden kan snart ikke klare mere trafik, og trængslen er tæt på at være kritisk. Derfor haster det med anlægsloven, som er forudsætningen for, at byggeriet kan komme i gang. Vi har brug for en afklaring, så vi kan komme videre med at udvikle Nordjylland. Den 3. Limfjordsforbindelse er vigtig for at sikre en positiv fremtidig samfundsudvikling i Nordjylland, hedder det i henvendelsen til Transportudvalget, der er ledsaget af en 32 siders skrivelse med argumenter for, hvorfor netop dette infrastrukturprojekt skal frem i køen.

Ramt af finanskrisen

Der henvises blandt andet til, at Nordjylland blev særligt hårdt ramt af finanskrisen på grund af en høj andel af industriarbejdspladser og et relativt lavt uddannelsesniveau i den private sektor:

- Til gengæld er der siden 2010 taget revanche og rettet så meget op på jobudviklingen, at Nordjylland har klaret sig bedst blandt landets regioner uden for Hovedstaden. Den positive udvikling skyldes blandt andet, at nordjyske virksomheder har været dygtige til at omstrukturere og strømline deres forretning, ligesom hele Nordjylland har investeret i uddannelse og kompetenceudvikling, skriver komitéen.

Der peges videre på, at Frederikshavn og Hirtshals er i fuld gang med at udvide og udvikle havnene og har forventninger om store stigninger i godsmængder og omsætning.

Barriere

- Limfjorden er ikke kun en barriere for trafikken. Den er også på vej til at blive en barriere for erhvervsudviklingen og beskæftigelsen i Nordjylland. Derfor er den 3. Limfjordsforbindelse utrolig vigtig for hele Nordjylland, siger Mogens Gade, der er borgmester i Jammerbugt Kommune og formand for det nordjyske kommunekontaktråd.

Mikkel Seedorff Sørensen, der er direktør for Frederikshavn Havn, kalder Limfjorden en "sårbar flaskehals" til og fra Vendsyssel:

- Når der er uheld eller vejarbejde i tunnelen, går trafikken ofte helt i stå, og det er et problem, når man skal nå færgen. Jeg ved, at det er et problem for lastbilchaufførerne, at der er en flaskehals omkring Limfjorden. Hvis trafiksituationen ved Limfjorden bliver værre i de kommende år, så kan vi frygte, at der er lastbiler, der vælger at køre hele vejen op til Sverige via Fyn og Sjælland. Derfor er der brug for den 3. Limfjordsforbindelse, siger han.

Der peges videre på, at Aalborg er "vækstdynamoen", og for resten af Nordjylland vil det være en stor fordel at komme tættere på Aalborg:

- I dag måles afstande i minutter, og i den forstand bliver afstandene i Nordjylland mindre med den 3. Limfjordsforbindelse, slutter henvendelsen til Folketingets Transportudvalg.

Står i kø

Venstres transportpolitiske ordfører, Kristian Pihl Lorentzen, siger til Dagens Byggeri, at han fuldt ud forstår nordjyderne, men samtidig understreger han, at der er mange vigtige infrastrukturprojekter, der står i kø for at blive ført ud i livet:

- Der er generelt et stort finansieringsbehov, som skal løses, og jeg håber, at vi får råd til at sætte turbo på de mange hårdt tiltrængte infrastrukturprojekter, der ligger grydeklar, herunder den 3. Limfjordsforbindelse, der er et væsentligt element i en fremtidssikring af den jyske transportkorridor, som forbinder Tyskland med Norge, men som også betjener en meget stor del af det producerende jyske erhvervsliv. Jeg glæder mig dog over, at linieføringen er fastlagt, og at der er afsat penge til de indledende eksproprieringer, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Lange udsigter

Han afviser i øvrigt, at der kan anvendes brugerbetaling i forbindelse med finansieringen af den 3. limfjordsforbindelse:

- Der er jo et gratis alternativ i den eksisterende tunnel, og den skal blive ved med at være gratis, siger Kristian Pihl Lorentzen og henviser til, at der efter 2020 sandsynligvis kommer en "Infrastrukturfond II", og heri vil en 3. Limfjordsforbindelse med stor sandsynlighed indgå:

- Mange grydeklare vejprojekter er blevet udskudt, fordi den siddende regering desværre ikke har prioriteret det ret højt at forbedre vores vejnet. Der har været ensidig fokus på den kollektive trafik de sidste 3-4 år, slutter Kristian Pihl Lorentzen.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Byggesektoren er klar - nu inviteres politikerne med om bord
  • Branche i bøn til ordførere: Giv os noget, vi kan regne med
  • Dansk Byggeri: Åbningstale efterlader spørgsmål
  • Regeringen tvinges til at bygge vestfynsk togbane
  • Folketinget åbner for højhuse i Aarhus
Se flere

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • C.F. Møllers udvider direktionen med svensk arkitekt
  • Klar til storskalaproduktion af papbaserede konstruktionsplader
  • Kommuner og Metroen vil sikre mindre røg, støj og CO2 på byggepladserne
  • Årets skolebyggeri har det perfekte læringsmiljø. Men hvem vinder?
  • Her er de: Danmarks første fugemontører
  • Tilstandsrapporten kommer nu fra NRGi
  • Grønt er godt, men ikke nok - anlægsgartner vil også øge biodiversiteten
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook