Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Lille HH-forbindelse skaber stort overskud

Politik | Af Dan Bjerring | 31. mar. 2015 KL. 15:25

Beregninger viser, at der vil være sund økonomi i en tunnelforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. Foto: Colourbox.
84130_1
  • 84130_1

Investeringen på 34 milliarder kroner kan med "et forsigtigt skøn" tilbagebetales på blot 24 år.

Det fremgik forleden af et svar fra miljøminister Kirsten Brosbøl (S), at regeringen holder fast i de arealreaervationer, der nu i årtier har eksisteret for den såkaldte "Ring 5-korridor", der ikke mindst bliver aktuel, hvis det besluttes at anlægge en tunnel under Øresund mellem Helsingør og Helsingborg, også kaldet en HH-forbindelse.

Nu viser en ny rapport fra Øresundskomiteen, at det i høj grad kan betale sig at etablere den nævnte faste forbindelse.

citat start

Jo tættere vi kommer på åbningen af en Femern-forbindelse, jo mere vigtigt bliver det med en beslutning om en fast HH-forbindelse.

Benedikte Kiær

Borgmester, Helsingør

citat slut

I 2010 blev der fremlagt et forslag om en brugerbetalt HH-forbindelse, som skulle knyttes sammen med en ny Ring 5 med motorvej og godstog. Den plan er droppet, og den nye rapport regner på en "lille HH-forbindelse"- vel at mærke uden Ring 5.

Forsigtigt skøn

Analysen viser, at investeringen på 34 milliarder kroner med "et forsigtigt skøn" kan tilbagebetales på blot 24 år. Nøjes man med en landevejsforbindelse med to spor i hver retning, bliver projektet billigere. Projektet vil give et driftsoverskud på i alt seks milliarder nutidskroner.

Medtager man de rejsendes tidsbesparelser, udgør det samlede overskud hele 38 milliarder kroner. Inkluderer man herudover de afledte arbejdsmarkeds- og integrationseffekter, bliver nytteværdien endnu større.

Med en fast HH-forbindelse kan rejsetiden med tog fra København H til Helsingborg komme ned under 40 minutter. Det vil ifølge Øresundskomiteen "give et helt nyt grundlag for arbejdsmarkedsintegration mellem det nordvestlige Skåne og København".

Øresundsbro skal aflastes

Rapporten åbner desuden for diskussionen om, hvordan HH-forbindelsen vil kunne finansiere en metroforbindelse fra København til Malmø.

Prognoser viser, at Øresundsbroen på sigt skal aflastes, og her er en metroforbindelse et af de visionære forslag til, hvordan trafikken over Øresund kan hjælpes på vej.

Analyserne viser, at en metroforbindelse mellem København og Malmö vil give en række fordele, men at billetindtægterne ikke kan dække driftsomkostninger samt renter og afdrag på investeringen. Overskuddet fra HH-forbindelsen kan imidlertid sammen med overskuddet fra Øresundsbroen finansiere en metro.

Sverigesforhandlinger

I Sverige forhandles der i øjeblikket infrastruktur og transport. De såkaldte "Sverigesforhandlinger" handler blandt andet om højhastighedstog fra Stockholm til Malmø, og her skal Øresundskomiteens rapport om HH-forbindelsen indgå, idet en HH-forbindelse ligger i naturlig forlængelse af de investeringer i infrastruktur, som den svenske regering forhandler om i øjeblikket.

På sigt vil den kommende Femern-forbindelse gøre Øresundsregionen til et knudepunkt mellem Skandinavien og resten af Europa, hvilket også vil øge behovet for flere øresundsforbindelser, oplyser Øresundskomiteen.

Ingen Ring 5

I den nye plan er godstogene via HH-forbindelsen udeladt og dermed Ring-5 korridorens jernbanedel. En Ring 5-vejforbindelse er heller ikke en forudsætning, da en sådan sjællandsk tværvej mest sandsynligt gennemføres i flere etaper - enten i Ring 5-korridoren eller på delstrækninger uden for den reserverede korridor med det formål at aflaste det lokale vejnet i hovedstadsområdet og mindske trængslen.

Kæmpe fremskridt

Helsingørs borgmester Benedikte Kiær lægger over for Dagens Byggeri ikke skjul på, at det for de to "tvillingebyer" vil være et kæmpe fremskridt at få den faste forbindelse, og at de to byer til sammen er på størrelse med Odense:

- Det nuværende færge- og jernbaneområde vil blive frigjort til bolig- og erhvervsbyggeri midt i byen og tæt på Øresund. Det giver helt nye muligheder for at udvikle byen, siger Benedikte Kiær.

Hun forventer selv, at et eventuelt anlæg af en ny tunnel mellem Sjælland og Skåne vil kunne påbegyndes umiddelbart i forlængelse af Femern-forbindelsen:

- Jo tættere vi kommer på åbningen af en Femern-forbindelse, jo mere vigtigt bliver det med en beslutning om en fast HH-forbindelse, slutter Benedikte Kiær.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

HH-forbindelsen

Gennemførelse:

Traktat og beslutning: 1-2 år

Detailplan og projektering: 3-4 år

Byggetid: 5-6 år

Takster:

Tog (1 rejse): 40 kr.

Bil (gennemsnit) 194 kr.

Lastbil: 550 kr.

Overfartstid:

Biltur: 8 minutter

Togtur: 5 minutter

Antal tog per time: 4-7 i hver retning

Lignende artikler

  • Positiv modtagelse af HH-forbindelse
  • Nu undersøges muligheden for en Helsingør-Helsingborg-tunnel
  • Nyt hospitalsområde får gavn af C.F. Møller Architects' erfaringer
  • Ny bydel i Helsingør rykker tættere på
  • Sweco vinder stor rammeaftale i Helsingør
Se flere

Sponserede artikler

  • LUA - Fleksibel komplet badeværelseskollektion med æstestik og funktionel merværdi
  • Jens skulle bruge byggematerialer, han selv kunne bære
  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Konkurser og opløsninger - uge 31
  • Månedens Top10: Fra grim ælling til 176 svanemærkede boliger
  • DS Flexhal får ekstra direktør
  • Ny slags støjskærme på vej - af lerstampet overskudsjord fra byggeprojekter
  • Realdania deler ud af sine LCA-erfaringer fra historiske ejendomme
  • 2.300 hektar mere skov og flere naturhuse skyder op nær Hovedstaden
  • Carlsbergs ikonisk røde lagerbygning skifter hænder
  • Teknikforretning fra Brøndby bliver landsdækkende
  • Fasadgruppens 5. danske opkøb får ny direktør
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook