Større skolerenovering i Roskilde
Arkitektur | Af Torben Jastram |
Udvendig renovering og ombygning af Klostermarksskolen er tilendebragt. Nu er arkitektenn gået i gang med et større indretningsprojekt.
Moderniseringen af Klostermarksskolen i Roskilde Kommune har resulteret i en sammenhængende skole, hvor de fysiske rammer understøtter nye læringsformer og gode arbejdsforhold for skolens ansatte. For at optimere skolen indenfor den givne budgetramme er 5.500 kvadratmeter af skolens samlede 12.000 kvadratmeter revet ned og erstattet af 4.200 kvadratmeter nybyggeri.
De øvrige bygninger er renoverede, og i den proces har man skabt en række bæredygtige løsninger. Renoveringen og tilbygningen er sket ud fra fleksible principper, der sikrer, at skolen let kan tilpasses til fremtidige læringsbehov.
Teamet har fokuseret på at skabe gode akustiske forhold, ligesom integrationen af dagslyset har været et gennemgående tema for projektet.
Det sociale rum
Ombygningsprojektet stod færdigt i efteråret 2014, og nu forsætter JJW Arkitekter deres engagement på Klostermarksskolen med et indretningsprojekt, der yderligere skal optimere anvendelsen af de nye fysiske rammer.
Lars B. Lindeberg er partner og leder af JJW Arkitekters afdeling for Læring og Kultur. Han har været ansvarlig for projektet og fortæller, hvordan skolen både danner rammerne for elevernes læringsprocesser og deres sociale samvær:
- Et centralt element i vores tilgang til skolebyggerier er begrebet "Det sociale rum". Udgangspunktet er en forståelse af skolen som et møde mellem læring og social udvikling, og i vores skoleprojekter vægter vi begge dele lige højt.
Tænker i helheder
Indretning understøtter på forskellig vis idéen om det sociale rum, da den er med til at skabe varierede opholdsmuligheder, der tilgodeser elevernes muligheder for at lære og på kryds og tværs indgå i sociale fællesskaber.
Tine Pernille Nielsen er ansvarlig for indretningsprojektet hos JJW Arkitekter:
- Når vi udvikler skoler, tænker vi i helheder, dvs. i samspillet mellem bygninger, udearealer, den indre disponering og indretningen af skolerne. Vi er glade for, at vi på Klostermarksskolen nu får mulighed for at føre projektet helt til dørs med den igangværende indretningsopgave. Hermed kan vi sikre, at teamets visioner for skolen også kommer til udtryk i indretningen af de læringsmæssige og sociale rum.