Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Verdens længste flydebro på vej i Norge

Byggeri | Af Kristian Troelsen | 24. mar. 2015 KL. 12:04

Bjørnafjorden er for bred og for dyb til konventionelle broer, hvorfor det undersøges om en flydebro er den rigtige løsning. Illustration: Cowi.
84013_1
  • 84013_1

Med vanddybder op til 550 meter er en almindelig bro over Bjørnafjorden udelukket.

Den norske vestkyst fra Kristiansand i syd til Trondheim i nord skal have fast vejforbindelse. Derfor er man i Norge i fuld gang med at afdække, hvordan man tackler problemet med de mange fjorde, som i dag betjenes af færgedrift. Særligt Bjørnafjorden ser ud til at læne sig op ad en spektakulær løsning. Her overvejer det norske vejvæsen, Statens Vegvesen, både en flydebro og en rørbro, og uanset typen af bro vil der med en længde på fem kilometer være tale om verdens længste bro af sin type.

Cowi står i spidsen for en af de tre arbejdsgrupper, der arbejder med projekteringen af flydebroløsningerne, der skal krydse Bjørnafjorden. Teamet består af Cowi, Aas-Jakobsen og Johs Holt med underentreprenørerne Global Maritime, L2 Arkitekter, NGI, Teknisk Data og Skanska.

citat start

Kombinationen af vanddybder på op til 550 meter og en total længde på cirka fem km gør det umuligt med konventionelle brotyper.

Erik Sundet

Projektleder, Cowi

citat slut

- Kombinationen af vanddybder på op til 550 meter og en total længde på cirka fem km gør det umuligt med konventionelle brotyper. Det er kun flydebroer og nedsænkede rørbroer, der er relevante, når man skal lave en vejforbindelse over en så bred fjord, siger projektleder Erik Sundet i en pressemeddelelse.

To flydebrokoncepter

Arbejdsgruppen arbejder med projektering af to forskellige flydebrokoncepter.

- Der er to hovedalternativer. Det ene alternativ er en lige bro over fjorden på krydsningsstedet med sejlpassage under en højbro midtvejs. Det andet er en buet bro, der kan hæves som et håndtag på en spand, også denne løsning har et højpunkt midtvejs, siger Erik Sundet.

Den første løsning sideforankres på havbunden for at give lateral stabilitet, den anden forankres kun i enderne.

Cowi skal gennemføre en række tekniske analyser, der kræver spidskompetencer inden for marineoperationer, hydrodynamik, vinddynamik, konstruktionsteknik, risikoanalyser og kollisionsrespons ved påsejling.

- Opgaven er særdeles fagligt udfordrende. For at kunne gennemføre projektet har vi sammensat et internationalt team af eksperter fra Danmark, USA og Canada, som skal samarbejde med de norske eksperter. Vi har også flere eksterne partnere med i projekteringsgruppen, siger VP for brokonstruktioner hos Cowi i Norge, Per Arnesen.

Cowi er ifølge ENR Yearly Sourcebook verdens største broingeniørvirksomhed målt på omsætning.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Den "nye" Lillebæltsbro fylder rundt i dag
  • Vejlefjordbroen fylder 40 år
  • Ny forskning kan gøre broer mere klimavenlige
  • Cowi vinder nye opgaver om Kattegatforbindelsen
  • Cowi har fået godkendt Sydamerikas længste hængebro
Se flere

Sponserede artikler

  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
  • Badekabiner med lavt klimaaftryk til grønne byggerier fra DKbad
  • Vil gøre bæredygtighed transparent
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Danmark bygger - i Hovedstaden
  • Nu bliver det lettere at låne til andelsboligen
  • Andelsboliger: Nye finansieringsregler når ikke i mål
  • Boliger med vild natur på dørtærkslen
  • Nu bliver Nakskovs Axeltorv omdannet til et levende byrum
  • Grøn skattereform på plads: Så dyrt bliver det at udlede CO2
  • Samler vandaktiviteterne på Byens Blå Torv
  • Fra stor ros til stor skuffelse - skattereform får blandet modtagelse
  • SMVdanmark: Grøn fond må ikke ende som de stores tag-selv-bord
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook